ביהמ"ש המחוזי בת"א אישר את הסדר החוב באלביט הדמיה

במסגרת הסדר החוב יימחק חוב חסר תקדים בסך 1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ■ עורכי הדין המעורבים בהסדר: "מדובר בפסק דין תקדימי"

אלביט הדמיה יוצאת לדרך חדשה. היום (ד') אישר שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, את הסדר החוב התקדימי, שבמסגרתו יימחק חוב חסר תקדים של 1.8 מיליארד שקל, ומחזיקי האג"ח יהפכו לבעלי השליטה בחברה של מוטי זיסר.

"דנתי בכל אחת מההתנגדויות בתיק, והגעתי למסקנה כי אין בהן כדי להוות משקל נגד להסכמת הנושים התומכת בהסדר, זאת בשים לב לרוב הניכר שתמך בו", ציין אורנשטיין בהחלטתו.

אין ספק כי הרבה עבודה הצטברה על שולחנו של אורנשטיין בחודשים האחרונים. שעות ספורות לאחר שקיבל את דוח המשקיף החיצוני באי.די.בי לגבי בדיקת מקורות הונו של מוטי בן-משה, התיישב השופט על כיסאו להחלטה המכרעת בהסדר החוב באלביט הדמיה.

לפי מתווה ההסדר שאושר, יימחק כאמור חוב של 1.8 מיליארד שקל שיומר לכ-95% ממניות אלביט הדמיה (שיועברו לידי מחזיקי האג"ח ובנק לאומי); יונפקו שתי סדרות אג"ח חדשות בהיקף של 666 מיליון שקל; לא יינתנו אופציות לנושאי המשרה בחברה; ומוטי זיסר, בעל השליטה הקודם, לא ייהנה מפטור מתביעות עתידיות, בניגוד לשאר נושאי המשרה הבכירים בחברה.

לגבי בנק פועלים, שהינו נושה מובטח, קובע ההסדר כי חוב של כ-200 מיליון שקל כלפיו ייפרס ל-3 שנים. הבנק יקבל ביטחונות נוספים על המלונות של אלביט הדמיה באירופה ו-3% ממניותיה. כך, יחזיק הפועלים לאחר ההסדר 5.5% מהון החברה. נזכיר כי הבנק הוא הנושה הגדול ביותר של זיסר, שמחזיק חוב פרטי של כמיליארד שקל לבנק, אך סביר שלא יקבל חזרה הרבה ממנו.

"אורנשטיין נתן פסק דין תקדימי ואמיץ. מדובר על הסדר חוב מורכב שערך זמן ממושך בשל גיבוש קואליציה לתמיכה בו", ציין בפנינו עו"ד אהרון מיכאלי המייצג את החברה. מיכאלי הוסיף כי "מדובר על הסדר חוב רווי אמוציות, ויחד עם זאת החברה השכילה לגבש הסדר שזכה לרוב מוחץ של הנושים".

עו"ד מיכאלי, שגם מייצג את החברה-הבת, פלאזה סנטרס, המהווה את הנכס העיקרי של אלביט הדמיה ונמצאת בעצמה במגעים להסדר חוב, ציין כי "ההסדר בפלאזה אינו כולל תספורת. החברה זקוקה לפריסה מחדש של החוב. יש לה נכסים מצוינים שצריכים עוד זמן הבשלה. הסדר החוב שיגובש יכלול עדכון של לוח הסילוקין, תוך פיצוי ריבית נאות למחזיקי האג"ח. פלאזה אינה זקוקה להזרמת הון חיצונית".

גם נציגיהם של נושי החברה יצאו מרוצים מהחלטת אורנשטיין, למרות תספורת כסאח של 70% על החוב המתואם. "בתום תהליך ממושך ומורכב הושג הסדר, שבמסגרתו עוברת השליטה למחזיקי האג"ח ובעל השליטה יוצא מהתמונה", אמר עו"ד רענן קליר, המייצג את מחזיקי האג"ח, "במובן הזה מדובר בהסדר בעל משמעות תקדימית. יש לצפות שגם במקרים נוספים מחזיקי האג"ח ימצאו לנכון לקחת את השליטה בחברות לידיהם. הצעד הבא יהיה ניהול החברה לטובת בעלי מניותיה החדשים, שהם מחזיקי האג"ח הישנים".

מתרגמים את הסדר החוב לפועל

על מנת להוציא את הסדר החוב לפועל, הורה אורנשטיין להנהלת החברה הקיימת, בראשותו של שמעון (שיץ) יצחקי, להשיג את האישורים הדרושים להקצאת המניות לנושים. לאחר מהלך זה, ייכנס לתוקף הפטור מתביעות שניתן לנושאי משרה בכירה וחברי הדירקטוריון.

בסמוך להקצאת המניות, תכנס החברה אסיפת בעלי מניות שתבחר את חברי הדירקטוריון החדש. עדכון לבית המשפט בהליך זה יימסר עד ל-4 בפברואר.

נזכיר כי הסדר החוב באלביט הדמיה, שהגיע היום לסיומו, החל לפני למעלה משנה. בדרך הוא עבר לא מעט תהפוכות ודרמות, החל בהסכם שחתמו מאחורי הקלעים זיסר והקרנות הזרות יורק ו-DK פרטנרס (האוחזות בכ-35% מחוב החברה), דרך ההתנגדות הנחרצת של בנק הפועלים (הנושה הגדול של זיסר בעסקיו הפרטיים), וכלה במצבו הבריאותי של זיסר וסאגת ספירת הקולות של הנאמנים במסגרת הצבעות הנושים.

עיקרי הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח

■ מתוך חוב של כ-2.5 מיליארד שקל כ-1.8 מיליארד שקל, יימחקו ויומרו לכ-95% ממניות החברה.

■ החברה תנפיק שתי סדרות אג"ח חדשות בהיקף של 666 מיליון שקל: הראשונה בסך של 448 מיליון שקל, והשנייה בסך של 218 מיליון שקל. שתי הסדרות יישאו ריבית שנתית של 6%, המח"מ יעמוד על 4.5 ו-6 שנים בהתאמה.

■ החברה תעמיד שעבודים קבועים לטובת הסדרות הנ"ל, ובהם זכויותיה במלונות בחו"ל ומניותיה בחברה-הבת פלאזה סנטרס.

■ לא יינתנו אופציות לנושאי המשרה בחברה.

■ למוטי זיסר לא יינתן פטור מתביעות עתידיות.