מוטורולה תספק לצה"ל הסמארטפון העתידי ב-100 מיליון ד'

הסמארטפון הבא של צה"ל יהיה בעל מסך מגע, מצלמה סטנדרטית אבל יהיה עמיד למים ואבק ■ הסמארטפון יאפשר בין השאר שליחת מסרונים, תמונות ומיילים מוצפנים משדה הקרב

משרד הביטחון חתם עם חברת מוטורולה סולושנס על הסכם שלפיו היא תספק לצה"ל ולמערכת הביטחון את הסמארטפון העתידי. ההסכם נחתם אמש (ג') בין מנכ"ל המשרד, האלוף (במיל') דן הראל לבין ראשי מוטורולה ישראל. במשרד הביטחון אמרו כי היקף הסכם ההתקשרות לתקופה של 15 שנה, יהיה כ-100 מיליון דולר ומחציתו ימומן מכספי הסיוע האמריקני.

מכשיר הטלפון החכם של מוטורולה סולושנס עתיד להחליף בשנים הקרובות את מערכת התקשורת המוצפנת שמשמשת כיום את צה"ל ומכונה ורד הרים, גם היא פרי פיתוח וייצור של החברה. במערכת הביטחון העריכו היום (ד') כי המכשירים הראשונים של המערכת החדשה יסופקו לחלק מיחידות הצבא בעוד כשנתיים.

מוטורולה סולושנס נבחרה כספק יחיד של משרד הביטחון של תכנית ההצטיידות בסמארטפונים העתידיים על רקע העובדה שהיא החברה היחידה שמחזיקה למעשה במכשיר בעל יכולות הצפנה מוכחות - שעונות על הצרכים של מערכת הביטחון. זאת, כשברקע אלתא מערכות, חברה בת של התעשייה האווירית ניסתה לקדם בשנתיים האחרונות פיתוח של טלפון חכם שיחליף את ורד הרים.

גורמים במערכת הביטחון אמרו כי אין בהחלטה של משרד הביטחון, לקיים התקשרות ארוכת טווח עם מוטורולה סולושנס כדי לשים את הגולל על הטלפון החכם שמפתחת אלתא מערכות. לדברי הגורמים, יתכן שבשנים הקרובות יפורסמו מכרזים נוספים להצטיידות במכשירי סלולר חכמים לצרכי מערכת הביטחון - וזאת באופן שיאפשר לאלתא להתמודד עליהם.

כ-50 מיליון דולר מתכנית ההצטיידות בסמארטפונים החדשים ימומנו באמצעות כספי הסיוע האמריקני ובכך, יכסו את עלויות ההתאמה, הפיתוח והייצור של המכשירים עבור צה"ל בידי חברת מוטורולה סולושנס בארה"ב. מחצית מהתכנית תמומן מתקציב הביטחון, בעיקר לצרכי תחזוקה של המערכות למשך כ-15 שנה בידי מוטורולה ישראל.

משרד הבטחון ומוטורולה סולושנס לא חושפים פרטים רבים אודות הסמארטפון החדש, שלפחות מבחינת התמונות נראה שמדובר במכשיר עם מסך מגע בגודל של 4 אינץ' ומצויד בכפתורים פיזיים להפעלת המכשיר, מענה לשיחה וגישה לתפריטים. הסמארטפון מוקשח וממוגן מפני אבק ובעל עמידות לנזקי מים. למכשיר יש התקן GPS פנימי לצורכי ניווט ומצלמה עם חיישן 8 מגה פיקסל העושה שימוש באפליקציות ייחודיות.

הסמארטפון הצבאי כבד במיוחד - 280 גרם ובגרסתו האמריקנית הנקראת LEX700, הוא פועל על מערכת ההפעלה של גוגל - אנדרואיד בגרסת ג'לי בין.

מוטורולה סולושנס לא מספקת מידע על הספק הסוללה וכמה זמן של שימוש אמיתי יקבלו החיילים שישתמשו בו. המידע היחיד שנמסר בהתייחס לכך ממשרד הביטחון, הוא שהסוללה תאפשר עד 400 דקות שיחה ו-500 שעות המתנה. יש לציין כי ביצועי הסוללה יורדים באופן ניכר בעת שמוסיפים להם שימוש במסך וברכיבים אחרים. הסמארטפון יאפשר בין השאר שליחת מסרונים, תמונות ומיילים מוצפנים משדה הקרב.

ראש מינהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') שמואל צוקר אמר היום כי "החוזה לפיתוח ולרכש הסמארטפון הצבאי הראשון תביא את מהפכת הטלפונים החכמים לשדה הקרב העתידי ותעניק יתרון משמעותי לצה"ל ולמערכת הביטחון כולה. הצלחנו להביא לצה"ל את הטכנולוגיה המתקדמת בעולם בתחום זה - במחיר הטוב ביותר".

במשרד הביטחון אמרו עוד כי הבחירה בטכנולוגיה שהציעה מוטורולה, באה בעקבות סדרה של בדיקות מקיפה שעשו למכשיר שהוצע על ידה אנשי אגף התקשוב של צה"ל וגורמים מקצועיים נוספים במערכת הביטחון. שם אמרו כי המערכת, שכבר קיימת ברמה של אב טיפוס, נמצאה מתאימה לצרכים העתידיים של כוחות הביטחון. בתוך כך אמרו היום במשרד הביטחון, כי בשנים הקרובות ועד יושלם תהליך ההטמעה של המערכת החדשה - כוחות צה"ל ימשיכו להשתמש במערכת הוותיקה הקיימת, ורד הרים.