סיכום שנת 2013 בביטוח ובפנסיה: תמורות ושינויי כיוון

עובדים התאגדו, ועדות חדשות שוב מנסחות המלצות, חברה גדולה נמכרה (בינתיים על תנאי), חברת ביטוח חדשה הצטרפה לשוק ובית השקעות, מפואר בעבר, רוקן מתוכן וחוסל 14 נקודות לקראת 2014

1. העבודה המאורגנת חזרה לענף הביטוח לאחר שנים רבות שנעדרה ממנו. קודם זה קרה בכלל ביטוח. בסוף ינואר הודיעה ההסתדרות על הקמת ועד יציג בחברה. לאחר מכן, בסוף אוקטובר זה קרה גם במגדל, אף שעדיין אין הכרה בכך מצד החברה.

בענף הביטוח יותר מ-22 אלף עובדים (מגדל וכלל ביטוח הן מהגדולות ביותר בענף), כך שלהסכמים שאליהם יגיעו עובדי החברות הללו מול ההנהלות יהיו כנראה השפעות רחבות יותר בענף.

2. עוד ועדות להסדרת השוק. בינואר הודיע אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר על הקמת ועדה מקצועית להסדרת תחום ההלוואות הפרטיות של הגופים המוסדיים, בראשות ד"ר אמנון גולדשמידט, לשעבר המפקח על הבנקים. לאחר מכן, באמצע השנה, יצאה לדרך הוועדה המשותפת "לבחינת תהליכים לעריכת הסדרי החוב בישראל", בראשות מנכ"לית האוצר, יעל אנדורן. כעת, נזכיר, אנו לקראת ועדה נוספת להסדרת השוק הפנסיוני, גם היא בראשות אנדורן, שבימים אלה מדובר על הקמתה.

3. בעבר הלא ממש רחוק, תחום השירותים הפיננסיים נתפס כמנוע צמיחה עתידי מרכזי עבור קבוצות הביטוח, שכל אחת מהן ביקשה להקים לעצמה פעילות מובילה בתחום זה. כיום ההסתכלות בכיוון זה יותר מפוכחת. אחת הדוגמאות לכך ניבטת אלינו ממה שהתרחש בכלל פיננסים - בית ההשקעות שכולם הסתכלו עליו פעם כעל הדוגמה הטובה ביותר להצלחה של בית השקעות בבעלות חברת ביטוח.

לאחר שנים ארוכות וכואבות של הנפקה בשיא, מחיקה בשפל, והפסדי עתק, הלך בית ההשקעות הזה לעולמו השנה, ובקול ענות חלושה. במהלך 2013 מכר כלל פיננסים את פעילות קרנות הנאמנות וניהול התיקים שלו להראל, ובהמשך את חבר הבורסה לבנק ירושלים. עכשיו כבר נשארה רק הקליפה.

4. השליטה בכלל ביטוח נמכרה לסינים. במהלך השנה חתמה קבוצת אי.די.בי על הסכם למכירת השליטה בכלל ביטוח לקבוצת רוכשים סינים, שכיום נמצאים בהליך הארוך והבעייתי של קבלת אישור מהפיקוח על הביטוח. בשלב זה לא ניתן להעריך אם תהיה עסקה בכלל ביטוח.

אגב, גם השליטה בהפניקס בדרך לידיים חדשות - לאחרונה נודע שקבוצת דלק מסתייעת בשירותי וולס פארגו במטרה למצוא קונה, ויש שמעריכים שעסקה שם לא כל כך רחוקה.

5. זה לא המקום להרחיב על קריסתה הפיננסית של אי.די.בי, אבל לקריסה הזו, ולמאבק על הבעלות בקונצרן, היו השלכות גם על ענף הביטוח: בקיץ האחרון מונה לכלל ביטוח נאמן מטעם האוצר - משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ני"ע - שמאפשר לנתק את הליך ההסדר מהצורך המיידי באישור האוצר לכל מי שיחפוץ להיות בעל שליטה חדש שם.

אגב, לפיקוח על הביטוח הייתה השנה מעורבות לא שגרתית גם בשירביט, שם מונה מפקח מטעמו שהיה שם וכבר הלך, ובקרן הוותיקה עתידית של הראל.

6. ב-1996 נכנסה לשוק הפיננסים המקומי אחת מענקיות הביטוח בעולם: קבוצת AIG, שיחד עם קבוצת עורק המקומית הקימו את AIG ישראל. השנה נפרדו השתיים: AIG העולמית רכשה את מניות שותפתה, ובמקביל מינתה מנכ"ל חדש לחברה הישראלית - שי פלדמן.

7. אפרופו הניחוח הבינלאומי בשוק הביטוח: במהלך 2013 הגדילו ענקית ביטוחי האשראי הצרפתית היולר הרמס וקבוצת הביטוח המקומית הראל את חלקן בב.ס.ס.ח ל-50% כל אחת, כשקנו החוצה את שותפתן בחברת ביטוחי האשראי וסיכוני סחר חוץ - ביטוח חקלאי.

8. ועוד קצת ביטוח במבטא זר: קבוצת מגדל נוסדה בשנת 1934 בירושלים על-ידי משפחות של אנשי עסקים שפעלו תחת השלטון הבריטי, קבוצה של משפחות יהודיות מאלכסנדריה וחברת הביטוח האיטלקית ג'נרלי. ג'נרלי אמנם עזבה את מגדל כבר ב-2012, אבל השינוי במגדל הושלם ממש בסוף 2013, עם פרישתו של המנכ"ל יונל כהן, שהצטרף ליו"ר אהרון פוגל, שהוחלף מוקדם יותר השנה. כך עוברים על מגדל בימים אלה שינויים, עם המעבר לבעלי שליטה חדשים שבאו לידי ביטוי כבר מהתחלה - בינואר 2013 - אז הודיע בעל השליטה והיו"ר החדש בקבוצה, שלמה אליהו, על סגירת איחוד ישיר.

9. השינויים הרבים שקרו במגדל הם יוצאי דופן ביחס לרגיל, אבל לא ביחס ל-2013. בשנה הזו גם כלל ביטוח שינתה כמעט לגמרי את אופי ההנהלה שלה ואת הרכבה. גלי ההדף הורגשו בכל רמות החברה, ודי ברור שמגדל וכלל ביטוח של 2014 אינן אותן החברות שהיו ב-2012 ובתחילת 2013.

10. בשנה החולפת הפך בית ההשקעות פסגות את המשוואה של חברת ביטוח שמחזיקה בבית השקעות, כשהקים חברת ביטוח על בסיס פעילות ביטוח חיים קטנטנה שנרכשה משירביט. הבשורה נכון לעכשיו מינורית ברמת השוק, אבל עקרונית מדובר על מהלך חשוב, שעשוי להתברר כמשמעותי ברבות השנים.

11. אי.די.אי ביטוח, המוכרת כביטוח ישיר, הונפקה השנה בבורסה לפי שווי שהחל בכמיליארד שקל, והיא נסחרת כיום לפי שווי של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, והחברה האם ביטוח ישיר זינקה בכ-160% בשנה החולפת.

12. השנה החולפת התאפיינה גם בשתי אבני דרך בכל הנוגע לטכנולוגיה בשירות הענף. זה החל עם אתר איתור-הון שהעלה האוצר, ושהיה הצלחה מרשימה, והמשיך עם השקת המסלקה הפנסיונית, שמקרטעת את כל הדרך לצבירת ניסיון.

13. בשנה החולפת חלו גם כמה שינויים בפיקוח. הממונה דורית סלינגר החליפה את פרופ' עודד שריג. כך, יש עתה ממונה שנייה ברצף שהיא חיצונית לענף הביטוח ולרגולציה. גם בלשכת סוכני ביטוח היו שינויים. אודי כץ הלך ואריה אברמוביץ החליפו כנשיא.

14. ובכל זאת, לא נתעלם מתופעת הסדרי החוב והתספורות. השנה, כך נראה, המשיכו הגופים המוסדיים בהליך ההתבגרות - שעדיין נמשך ורחוק מלהיות משביע רצון - בכל הנוגע למתן אשראי, ולחלק החשוב והקשה באמת - קבלתו בחזרה.