בנק ישראל: עמלות העו"ש ירדו ב-2.6%; בנק יהב הכי זול

דוח העמלות החצי-שנתי של בנק ישראל מגלה כי עמלות העו"ש ממשיכות להישחק: משקי-הבית שילמו במחצית הראשונה של 2013 כ-13.5 שקל בממוצע לחודש

תשלום עמלות העו"ש של משקי-הבית לבנקים ממשיך להישחק. בנק ישראל פרסם היום (ה') את נתוני העמלות לסיכום המחצית הראשונה של 2013, שמהם עולה כי ההוצאה החודשית הממוצעת לתשלום עמלות עו"ש בקרב משקי-בית עמדה על 13.5 שקל, ירידה של כ-2.3% לעומת 2012.

זהו המשך מגמה של שחיקה מתונה בהיקף תשלום העמלות. ב-2010 עמד התשלום החודשי על 15 שקל, כלומר בתוך שנתיים וחצי ירד התשלום החודשי בעמלות ב-10%.

בנק יהב, שבשליטת מזרחי-טפחות, ממשיך להיות הבנק הזול ביותר. התשלום הממוצע של לקוחות הבנק במחצית הראשונה של 2013 עמד על 2.7 שקלים - כ-80% (!) מתחת לממוצע.

לעומת זאת, התשלום הגבוה ביותר נרשם בפאג"י, השייך לבנק הבינלאומי ואשר פונה למגזר החרדי. בבנק זה שילמו הלקוחות בממוצע מדי חודש 25.3 שקל.

מבין 5 הבנקים הגדולים, בנק דיסקונט גבה את התשלום הנמוך ביותר - 12.7 שקל בחודש. בעבר דיסקונט נחשב יקר יותר, ואולם נראה כי מהלך שעשה לפני שנה להורדת מחירי עמלות שיפר את מקומו בדירוג. בדירוג לפי פרופיל פעילות אחיד, מדורג הבנק במקום השלישי מבין 5 הבנקים הגדולים, עם 14.5 שקל בחודש.

אחרי דיסקונט מדורג בנק לאומי, עם 13.2 שקל בחודש; ואחריו בנק הפועלים, עם 13.7 שקל בחודש. בדירוג לפי פרופיל פעילות אחיד, נחשב הפועלים לזול ביותר מבין 5 הבנקים הגדולים, עם 12 שקל בחודש.

מזרחי-טפחות, שבדירוג הקודם היה היקר מבין 5 הבנקים הגדולים בעלות החודשית לפי פרופיל אחיד, ירד במחצית הראשונה של 2013 בסעיף זה מ-16.3 שקל ל-15.7 שקל. הבינלאומי שנותר בסעיף זה עם 16.2 שקל, נהפך ליקר ביותר מבין 5 הבנקים הגדולים.

גם בסעיף ההוצאה החודשית בפועל, הבינלאומי הוא היקר מבין הבנקים הגדולים עם 16.8 שקל לחודש, וזאת בין היתר על רקע העובדה שהוא עובד יותר מאשר בנקים אחרים עם השכבות המבוססות באוכלוסייה.

מה צפוי ב-2014?

ומה צפוי בהמשך? נראה כי מגמת השחיקה בעמלות העו"ש צפויה להימשך גם בשנה החדשה. נזכיר כי החל בחודש אפריל יצטרכו הבנקים להציע ללקוחותיהם מסלולי עו"ש, שיכללו סל פעולות בתשלום קבוע.

המפקח על הבנקים, דודו זקן, קבע את התמהיל של כל מסלול, והותיר לבנקים לקבוע את התמחור שלהם. רוב הבנקים התכוונו לתמחר את המסלול בהתאם לעלות הפעולות כיום, ואולם בבנק ישראל מצפים כי הבנק יקבע מחיר הנמוך מהעלות הנוכחית של הפעולות. אם הבנקים יעשו זאת, הרי שהדבר עשוי להאיץ את מגמת השחיקה בהכנסותיהם מעמלות עו"ש.

תשלום עמלות העו
 תשלום עמלות העו

עמלות
 עמלות

עמלות 1
 עמלות 1