שיא כל הזמנים: קרנות הנאמנות גייסו 56 מיליארד ש' ב-2013

המגייס הגדול הוא מיטב דש עם 9 מיליארד שקל ■ ילין לפידות גייס 7.6 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות ■ היקף הנכסים המנוהלים בענף צמח בכ-36% לכ-231 מיליארד שקל ■ הקרנות המנייתיות גייסו כ-5 מיליארד שקל

ענף קרנות הנאמנות חתם השבוע את אחת השנים הטובות בתולדותיו. במהלך 2013 שברה התעשייה את שיא כל הזמנים, לאחר שגייסה כ-56 מיליארד שקל - פי 2 מהשיא הקודם, ורשמה צמיחה של כ-36% בנכסים המנוהלים, לכ-231 מיליארד שקל. עיקר הגיוס בענף ב-2013 היה לקרנות המסורתיות, שנחשבות לרווחיות יחסית. קרנות אלה גייסו כ-33 מיליארד שקל, המהווים כ-62% מכלל הגיוסים בתעשייה.

מי מהשחקנים בתעשייה הצליח לתרגם את המומנטום החיובי לטובת גיוסים בקרנות רווחיות, מי נאלץ לספוג פדיונות ומיהו האנדרדוג שעקף את השחקנית הגדולה בענף בגיוסים לקרנות המסורתיות? התשובות בסיכום שלפניכם.

פסגות כבר לא הגדולה בענף

בראש טבלת המגייסים הגדולים של 2013 נמצאת חברת הקרנות של מיטב דש, שמנוהלת על ידי רפי ניב. החברה, שהפכה השנה לשחקנית הגדולה בענף בעקבות מיזוג מיטב ודש איפקס, גייסה 9.5 מיליארד שקל, אולם כ-8.2 מיליארד שקל מהם גויסו לקרן "מיטב פק"מ ג'מבו כספית", שדמי הניהול בה עמדו עד לאחרונה על 0.11%. עם זאת, מיטב דש זכה בתואר המגייס הגדול בקרנות הכספיות, עם 6.2 מיליארד שקל, המהווים 65% מסך הגיוס של החברה בשנה החולפת. נציין כי נכסי מיטב דש בקרנות הכספיות עומדים כיום על כ-21.7 מיליארד שקל, שהם 60% מכלל נכסי החברה.

במקום השני בטבלת המגייסים הגדולים נמצאת חברת הקרנות של ילין לפידות, בניהולם של אסף אלדר ואורי קרן, שגייסה 7.6 מיליארד שקל. מאחר שרובו המכריע של הסכום גויס בקרנות המסורתיות, ילין לפידות זוכה בתואר המגייס המוביל של התעשייה בקרנות אלה. ב-2013 הצליחה חברת הקרנות של בית ההשקעות לרשום גידול של 160% בנכסיה, שעומדים כיום על 13.5 מיליארד שקל. כ-98% מקרנות הנאמנות של החברה הן מסורתיות.

מי שעוד בלט בגיוסים בשנה החולפת היה פסגות, שגייס 6.2 מיליארד שקל. רוב הסכום (4.6 מיליארד שקל) גויס לקרנות המסורתיות. כידוע, מיזוג מיטב ודש אילץ את חברת הקרנות של פסגות, שבניהול ירון דייגי, להיפרד השנה מתואר השחקנית הגדולה בענף (למרות שהפער בינה לבין האחרונה הצטמצם וכיום הוא עומד על כמיליארד שקל בלבד). עם זאת, בפסגות בהחלט יכולים להתגאות בכך שכיום הם מנהלים 23 מיליארד שקל בקרנות המסורתיות - הסכום הגבוה ביותר בתעשייה. קרנות אלה מהוות 66% מכלל נכסי החברה.

בהקשר זה נזכיר את חברת קרנות הנאמנות מור, שמנוהלת על ידי אלי לוי. החברה, שהפכה השנה לחברת קרנות עצמאית, גייסה כ-2.9 מיליארד שקל בשנה החולפת, כולם לקרנות מסורתיות. זאת, תוך שהיא עוקפת שחקנים גדולים כמו מיטב דש והראל פיא.

גוף נוסף שנהנה מגיוסים יפים הוא מגדל שוקי הון. חברת הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהלת על ידי שגיא שטיין, רשמה גיוסים בהיקף של 4.8 מיליארד שקל. עם זאת, רוב הגיוס (60%) היה לקרנות המחקות, שהרווחיות בהן אפסית. מגדל שוקי הון היא השחקנית הגדולה בענף בקרנות אלה, ונכון לסוף 2013 הקרנות המחקות מהוות כשליש מנכסיה.

שחקנים נוספים שהצליחו לנצל את המומנטום החיובי בתעשייה היו חברת הקרנות של אקסלנס, שגייסה 4.2 מיליארד שקל, מהם 42% בקרנות מסורתיות; ואלטשולר שחם, שהוכתר כמגייס הגדול של 2012 וספג השנה הורדת דירוג במערכות הבנקים. חברת הקרנות של בית ההשקעות גייסה השנה כ-3.4 מיליארד שקל, אך בלטה לטובה בהיקף הגיוס לקרנות מסורתיות. בכך הצליח אלטשולר שחם לעקוף את מיטב דש בהיקף הנכסים המנוהלים בקרנות אלה, שעומד על כ-17 מיליארד שקל, וכיום הוא השחקן השלישי בגודלו במסורתיות.

פדיונות להראל ואי.בי.אי

כאמור, למרות ש-2013 הייתה מצוינת לתעשיית הקרנות, היו שני חריגים שנאלצו להתמודד עם פדיונות. הראל פיא, השחקנית השלישית בענף, סיכמה את השנה עם גיוס של כ-2.7 מיליארד שקל, לאחר שספגה פדיונות של כ-800 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. וגם אי.בי.אי, שגייס כ-1.9 מיליארד שקל, חתם את השנה עם פדיונות של 87 מיליון שקל בקרנות אלה.

ולאן הלך הכסף? במהלך השנה החולפת חל גידול ניכר בתיאבון של המשקיעים לסיכון, מה שבא לידי ביטוי בין היתר בהיקף הגיוס בקרנות המנייתיות. מי שהשכיל להשקיע בקרנות אלה, שרשמו גיוסים של כ-5 מיליארד שקל ב-2013, נהנה מהתשואה הממוצעת הגבוהה ביותר בענף, לאחר שהקרנות המנייתיות בארץ הניבו תשואה של כ-23% בממוצע, ואלה המשקיעות במניות בחו"ל רשמו תשואה ממוצעת של כ-12.5%.

אלא שלמרות התשואות הגבוהות, הקרנות המנייתיות היוו פחות מ-10% מסך הגיוס השנה. עיקר הגיוס (66%) היה בקרנות אג"ח כללי, שגייסו כ-22 מיליארד שקל והניבו תשואה ממוצעת של כ-7%. אפיק זה זכה לגיוסים גבוהים על רקע הפופולריות של קרנות מסוג 90/10, 80/20 וכדומה, לאחר שהיועצים העדיפו להגדיל באמצעותן חשיפה למניות.

קטגוריות נוספות שבלטו היו כמובן הקרנות הכספיות (36%), שגייסו כ-19 מיליארד שקל, זכו לפופולריות בעקבות הפטור מדמי משמרת אך הניבו תשואה זעומה של 1.4%, וכן קרנות אג"ח קונצרניות (17%), שגייסו כ-8 מיליארד שקל והניבו למשקיעים בהן תשואה גבוהה היסטורית של כ-8.5%. מן העבר השני, בקרנות אג"ח ממשלתיות ואג"ח חו"ל נרשמו פדיונות של כ-1.8 מיליארד שקל וכ-1.2 מיליארד שקל, בהתאמה. נציין כי קרנות אג"ח זרות היו היחידות שרשמו השנה תשואה שלילית, של כ-3.3% בממוצע.

קרנות
 קרנות