ברננקי מסכם כהונה בת 8 שנים: הפד מחויב לריביות נמוכות

יו"ר הפד נשא דברים במסגרת הכנס השנתי של איגוד הכלכלה האמריקאי ■ ברננקי: "השילוב של התאוששות פיננסית, איזון טוב יותר בשוק הדיור, פחות מגבלות פיסקאליות וכמובן מדיניות התמריצים, יטיבו עם צמיחת כלכלת ארה"ב ברבעונים הבאים"

הפדרל ריזרב עדיין מחויב לשמור על ריביות נמוכות למרות שהוא החל לצמצם את רכישות האג"ח החודשיות שלו, כך אמר הערב (ו') יו"ר הפד בן ברננקי בנאום שנשא בכנס השנתי של איגוד הכלכלה האמריקאי.

ברננקי אמר את הדברים 4 שבועות לפני פרישתו מהבנק המרכזי של ארה"ב, ונאום זה מסתמן כאחד הנאומים האחרונים והמשמעותיים שלו לפני שהוא חותם כהונה בת 8 שנים.

ברננקי אמר כי ההתאוששות הכלכלית בארה"ב הקדימה מדינות מפותחות אחרות, כך שהוא רואה סיבה לנקוט בגישה של "אופטימיות זהירה".

"השילוב של התאוששות פיננסית, איזון טוב יותר בשוק הדיור, פחות מגבלות פיסקאליות וכמובן מדיניות התמריצים, יטיבו עם צמיחת כלכלת ארה"ב ברבעונים הבאים", אמר ברננקי והוסיף כי אם יש משהו שיש ללמוד ממנו מהשנים האחרונות זה שיש להיות זהירים בתחזיות.

בעקבות שיפור בנתונים הכלכליים, במרכזם ירידה בשיעור האבטלה ושיפור בשוק העבודה, ברננקי החליט בישיבת הריבית לחודש דצמבר - האחרונה שלו כיו"ר הפד - להתחיל ולסגת מהמדיניות להקלה כמותית ולצמצם את רכישות האג"ח ב-10 מיליארד דולר לחודש. כעת הפד רוכש אג"ח ממשלתיות ומגובות משכנתאות בהיקף של 75 מיליארד דולר בחודש.

ג'נט יילן תיכנס לנעליו הגדולות של ברננקי בעוד כחודש, והיו"ר היוצא צפוי להשאיר לה כלכלה שנמצאת בתהליך התאוששות מתקדם, כהגדרתו, עם פחות "רוחות נגדיות" בהמשך הדרך. ברננקי ציין בנוסף כי ההשפעות של משבר הדיור חלפו, אך באותה נשימה הזהיר כי הצמיחה בפעילות הייצור מאכזבת ושיעור האבטלה נותר גבוה.