"מניות השווקים המתעוררים תלויות במשקיע המערבי"

ויקי זבולון מרוטשילד קרנות נאמנות מזהיר מבועת פיננסים בארה"ב וסבור כי אג"ח קונצרניות עדיין יכולות להניב תשואה יפה

אחרי שנה חיובית שסיכמו שוקי ההון ברוב מדינות העולם המערבי, במבט ל-2014 מזהים בבית ההשקעות אדמונד דה רוטשילד כמה אתגרים. בין המרכזיים שבהם - המשך צמצום רכישות האג"ח שמבצע הבנק הפדרלי בארה"ב, הפיכת הבנק המרכזי האירופי (ECB) למפקח על הבנקים באירופה, פתרון לסוגיית התקציב ותקרת החוב בארה"ב, בחירות בהודו ובברזיל ובחירות לקונגרס האמריקאי.

ויקי זבולון, סמנכ"ל השקעות ברוטשילד קרנות נאמנות, אומר כי "פרדוקס הצמיחה יהווה את השאלה המרכזית למשקיעים ב-2014". זבולון גם מציג סוגיות אחדות בעניין, ובהן שאלת הצמיחה בארה"ב ללא תמיכת הבנק המרכזי, השפעת רפורמות מבניות בסין על שיעור הצמיחה שם, ומשך זמן ההתאוששות של הכלכלות באירופה.

"מצב השווקים המתעוררים טוב"

זבולון מעריך כי, "2014 צפויה להיות שנה נוספת של ריביות נמוכות ואינפלציה נמוכה ברוב המשקים הגלובליים. מסיבה זו יש עדיין עדיפות להשקעה בשוקי המניות, בייחוד במדינות המפותחות".

עם זאת, זבולון מדגיש כי "התמחור בשווקים אלו, בפרט בארה"ב, גבוה מהממוצע הרב שנתי. התמונה בולטת יותר כשמנטרלים את סקטור הבנקאות והאנרגיה, שנסחרים ברמות מכפילי רווח והון נמוכים מבעבר, ומושכים את רמת המכפילים מטה בשל משקלם הגבוה ב-S&P 500. בשאר חלקי הכלכלה, ובייחוד בסקטורים של הצריכה, המכפילים עשירים למדי. צריך לזכור ששיעורי הרווחיות של החברות בארה"ב נמצאת בשיא בשל כמה סיבות". בין אותן סיבות מזכיר זבולון את תהליכי ההתייעלות וקיצוצי כוח האדם שביצעו החברות, ירידה בעלויות הייצור, ירידה במחירי הסחורות, מימון זול ושימוש נרחב במקלטי מס.

זבולון מעריך כי "אם הצמיחה של ארה"ב בשנים הקרובות תמשיך להיות מושתתת על המדיניות המוניטארית המקלה באופן חריג של ה'פד', ולא על צמיחה כלכלית ריאלית שמונעת מצריכה מוגברת, השקעות הון של חברות והתרחבות המגזרים התעשייתיים, תתנפח בועת נכסים פיננסים שתהפוך לאיום ממשי על כלכלת העולם".

זבולון מקצה 30% מתיק ההשקעות לרכיב המנייתי - בחלוקה של שליש לשוק המקומי ושני שלישים לשוקי העולם. "השווקים המתעוררים ימשיכו להיות תנודתיים גם ב-2014, למרות התמחור הזול", הוא אומר, "סין עשויה להיות השקעה מעניינת לאור השינוי המבני, אך תידרש בחירה סלקטיבית של המניות, בניגוד להשקעה במדדים. השונות בתשואה בין המגזרים והחברות שייהנו מהרפורמות לבין אלו שלא תהיה גבוהה, ולכן עדיפה ההשקעה בקרנות נאמנות מתמחות".

זבולון סבור כי למרות בעיות מבניות קשות הקיימות במדינות השווקים המתעוררים, יש להן כלים להתמודד עמן, וכי הן במצב טוב יותר ביחס ליתר מדינות העולם "מבחינת רמת החוב הלאומי, הגירעונות השנתיים והמאזן הדמוגרפי", הוא אומר.

לדבריו, גורמים אלה "מהווים בעיה אמיתית, שאיתה ימשיכו להתמודד ברוב מדינות אירופה, יפן וארה"ב עוד שנים רבות. צריך לזכור ששוקי ההון ברוב השווקים המתעוררים תלויים בסנטימנט ובתיאבון לסיכון של המשקיע המערבי. לכן יש חשיבות גבוהה לשינוי הסנטימנט של המשקיעים הזרים כלפי משקים אלה. הזדמנויות סלקטיביות בשוק המניות קיימות כבר עכשיו למשקיע הסבלני".

לגבי השוק המקומי אומר זבולון כי "אנו ממשיכים להמליץ על השקעה בשוק המניות, ורואים מעט הזדמנויות לרווחי הון מהירים כרגע בשוק האג"ח הקונצרניות. אפיק זה עדיין מומלץ להשקעה על ידינו, מאחר שהשקעה סלקטיבית ונכונה בו יכולה להניב למשקיעים תשואה הגבוהה משמעותית מהאפיקים הסולידיים, אשר נותנים תשואה נמוכה עד אפסית".

זבולון מקצה 25% מהתיק לאג"ח קונצרניות, ואומר כי "נעדיף לשמור על מח"מ קצר וסלקטיביות, ונחפש את הסדרות שעדיין נשאר בהן 'בשר'". לגבי הרכיב המנייתי המקומי, ברוטשילד מזהים אטרקטיביות במניות הבנקים, "בפרט הפועלים והבינלאומי, שנסחרים מתחת להונם העצמי ומייצרים תשואה חיובית על ההון", אומר זבולון. עוד מזכירים ברוטשילד את חברות הנדל"ן המניב, שאינן מוטות נדל"ן מסחרי, ש"נהנות מעלויות מימון נמוכות ביחס לתשואת שכר הדירה, ומעניקות תשואות דיבידנד של כ-6%". בין אלה מציינים שם את מניות ריט 1, אמות וסלע נדל"ן.

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של ויקי זבולון
 ההמלצות של ויקי זבולון

תיק ההשקעות המומלץ של ויקי זבולון
 תיק ההשקעות המומלץ של ויקי זבולון