בעקבות טענות קשות - הוקפא מכרז הפנסיה לשוטרים וסוהרים

‎‎לאחר חודשים של הכנת המכרז המשרד לביטחון פנים עוצר באחת לאחר דיונים בנושא מול משרד האוצר וטענות קשות מהשוק ■‏‎‎‏ גורמים בשוק הפנסיוני: נפלו פגמים מהותיים בניסוח המכרז ותנאיו‏‏

‏בעקבות התערבות משרד האוצר ודיונים שהתנהלו באגף במשרד החשכ"ל, המשרד לביטחון פנים עוצר בחריקת בלמים את הליך המכרז הפנסיוני הגדול שהוא מוביל בעבור שוטרים וסוהרים שזכאים לפנסיה צוברת. ל"גלובס" נודע כי המשרד הקפיא את המכרז הגדול עד להודעה חדשה, בעקבות דיונים בעניין מול משרד האוצר שהתעוררו בעקבות טענות חריפות שהגיעו משורת גורמים בשוק הפנסיוני, שטוענים כי נפלו פגמים מהותיים בניסוח המכרז והתנאים שנקבעו בו, שלכאורה פוסלים מהשתתפות גופים מנהלים רבים הפעילים בשוק הפנסיוני.

‏המכרז הפנסיוני לשוטרים והסוהרים יצא לדרך באוקטובר האחרון לאחר חודשים ארוכים מאוד של בחינה וניסוח, שעתה מתבררים שלא מנעו את הפרסום של מכרז בעייתי מאוד. את בניית המכרז הוביל סמנכ"ל המשרד לתכנון, תקצוב ובקרה, דני קריבו, בשיתוף נציגי משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר. חברת שאול את לחמן שימשה יועצת חיצונית במכרז.

‏‏מהמתרחש עתה ניתן להסיק כי הטענות החריפות נגד נוסח המכרז שפורסם באחרונה מצאו אוזן קשבת במשרד האוצר וכנראה שגם אצל המשרד לביטחון הפנים, שנקט צעד חריג של עיכוב המכרז עליו עמל תקופה מאוד ארוכה עוד קודם פרסומו.

‏‏מהמשרד לביטחון הפנים נמסר בתגובה לפנייתנו: "בעקבות הערות שיתקבלו בוועדת המכרזים במשרד לביטחון הפנים, החליטה ועדת המכרזים לערוך בירור מעמיק של הנושא ובעקבות זאת לדחות את מועד ההגשה עד לסיום הבדיקה". ככל הידוע, אגף החשכ"ל בראשות מיכל עבאדי בויאנג'ו, שאמון על המכרזים הממשלתיים, היה הדומיננטי בהחלטה להקפיא את המכרז הגדול לבדיקה ושינויים, והוא נמנע מנקיטת צעדים לפי שעה.

רק לאחר פניית "גלובס" המשרד לביטחון הפנים אף שיחרר הודעה לעיתונות בנושא.

‏‏באוקטובר האחרון יצא המשרד לביטחון הפנים בהודעה חגיגית, שבישרה כי לאחר חודשי הכנה רבים המשרד מפרסם מכרז שיכלול בשלב ראשון כ-10,000 שוטרים וסוהרים שאינם זכאים לפנסיה תקציבית. או אז הסבירו במשרד לביטחון הפנים שבמשך השנים צפוי מספר השוטרים והסוהרים הרלבנטיים לצמוח עד לכ-30 אלף איש שיכללו בהסדר זה.

‏מדובר במכרז שמעניין שורה ארוכה של גופי ניהול חיסכון לטווח ארוך, שהתכוונו להתחרות בחריפות על הזכות לנהל את החיסכון של השוטרים והסוהרים ולקבל לידם הפקדות שנתיות של מיליוני שקלים. ואולם גורמים בשוק החיסכון לטווח ארוך החלו להתלונן במהרה שמדובר במכרז שלכאורה מפלה לרעה שורה ארוכה של גופים, ובראשם גופים קטנים בשוק הפנסיה.

‏בין היתר טענו גורמים שרואים עצמם נפגעים, כי המכרז כולל סעיף שנותן יתרון לקיום תנאי בתקנון קרן פנסיה שקיים רק אצל חלק קטן מהקרנות בשוק, תוך מתן יתרון בניקוד לגופים בעלי ותק גבוה מחמש שנים או לקרנות שיש בהן יותר עמיתים פעילים (יתרון ברור לקרנות הפנסיה המבוססות יותר של רוב קרנות הפנסיה החדשות המקיפות הגדולות שבבעלות קבוצות הביטוח), דרישות לריתוק כוח אדם בעלויות גבוהות יחסית ועלויות גבוהות ולא שקופות בעבור היועצים.

‏מדובר באחד המכרזים הפנסיוניים הגדולים במשק, שמרכז עניין רב בקרב קרנות פנסיה רבות, כולל גופים קטנים יחסית שרואים בו הזדמנות נדירה לשיפור מעמדם התחרותי בשוק זה - שמאופיין ביתרון ברור לגודל. על פי הערכות בשוק הפנסיה, השכר המבוטח החודשי של השוטרים והסוהרים עומד על 6,000 שקל בממוצע. המכרז כולל פרק לקרן פנסיה שתיבחר כאופציית המחדל לשוטרים ולסוהרים, ופרק לקופת גמל וקרן השתלמות.