עוד משוכה: המיסוי על יצוא הגז לקראת הסדרה

המודל המתגבש מבוסס על החזר השקעה נורמטיבי לכל עסקת יצוא בנפרד ■ הוא יתבסס על הנוסחה הבאה: מחיר הגז בשוק היעד פחות עלויות ההקמה והתפעול של תשתית לשינוע הגז

סיום פרשת החשד להסדר כובל ב"לוויתן" יסיר גורם אי-ודאות עיקרי מבחינת היזמים שנותר על השולחן בהתנהלות מול הממשלה. נושא אחר שמתקדם לקראת הסדרה הוא שאלת המיסוי על יצוא הגז.

ועדת ששינסקי שניסחה את מודל המיסוי על רווחי הגז קבעה כי המס על גז ליצוא ישולם לפי "מחיר העברה". בחודשים האחרונים עוסקת ועדה ברשות המסים ובאוצר בשאלה כיצד יחושב מחיר ההעברה.

בדיוני הוועדה האחרונים התגבשה ההבנה כי לא ניתן לקבוע מחיר העברה אחיד לכל עסקאות היצוא, בשל ההבדלים הגדולים בין העסקאות בתשואה הפנימית וביחס הסיכון-סיכוי. למשל, מחיר הגז בעסקת יצוא גז למזרח הרחוק מבטא תשואה גבוהה יותר על ההון ממחיר הגז בעסקת יצוא בצנרת למדינה באזור, אך החזר ההשקעה איטי יותר בשל העלות הגבוהה של הקמת מתקני הנזלה חופיים או ימיים. המודל המתגבש בדיוני הוועדה מבוסס על החזר השקעה (Netback) נורמטיבי לכל עסקת יצוא בנפרד. הוא יתבסס על הנוסחה הבאה: מחיר הגז בשוק היעד פחות עלויות ההקמה והתפעול של תשתית לשינוע הגז. נציג רשות המסים ישתתף בכנס הגז והאנרגיה של ארנסט אנד יאנג ומשרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', שייערך בשבוע הבא בתל-אביב.