למה הגלריה של המדרשה לאמנות בת"א מעוררת את מחאת התושבים?

המדרשה לאמנות תפתח הערב את הגלריה החדשה בתל-אביב, מול מחאות התושבים, שציפו למרכז קהילתי ■ תושב השכונה: "החלל מושכר למדרשה בסכום מגוחך של 6,000 שקל לחודש"

"בפנטזיה שלי אני רואה את הגלריה כמקום שמתבונן בהווה ומנסח מסקנות. מקום שעובד בקשר קרוב עם הקהילה והציבור", אומר האמן בועז ארד, מנהל הגלריה של המדרשה לאמנות בתל-אביב. הערב (ה') נפתחת התערוכה הראשונה בגלריה החדשה של המדרשה, ברחוב הירקון 19. בחלל בן כ-400 מטרים הצמוד למלון רויאל ביץ', תנסה המדרשה לגשר על המרחק בין מדרשת בית ברל, הממוקמת ליד כפר סבא, לתל-אביב. אולם עוד לפני העיסוק באמנות, יוכלו באי הגלריה לעמוד על המתח הסביבתי בין המלון האלגנטי שנבנה על קו החוף לבין שכונת כרם התימנים שמעבר לכביש. לכך ידאגו תושבי השכונה המתכננים להפגין מול הגלריה הערב. טענות התושבים מכוונות לעירייה ולא למדרשה דווקא. אולם בפועל הם יוצאים נגד מסירת הנכס שייעודו ציבורי לידיה.

"החולשה הגדולה של המדרשה, שפועלת בבית ברל היא הניתוק הגיאוגרפי", אומר ארד. בעוד שכאקדמיה המדרשה מחוברת היטב לנעשה בעולם האמנות הישראלי, הרי שהייצוג שלה בשטח המרכזי היה מצומצם. המעבר מהגלריה שפעלה שנים רבות בדירה בת חדר וחצי בדיזנגוף לחלל החדש והמבהיק בן שתי קומות, הוא הרחבה משמעותית של קנה המידה ובעקבותיו, מקווה ארד, גם של הבולטות שלה.

- אתה מרגיש בנוח לעבור מהגלריה הצנועה לחלל האלגנטי במגדל צמוד למלון?

"זה חלל כמעט מוזיאוני, וזה מחייב אותנו לאמביציה ולחזון שימלאו את הקופסה הזו בתוכן. אבל מבחינת האופי לא ויתרנו על הצניעות. לי מטבעי יותר קל להתחבר לשכונה שממול מאשר למלון. יהיה פה מרכז תרבות וחינוך, והייתי שמח לעשות פה קורסי אמנות פתוחים ומעורבים עם הציבור הרחב".

ארד מסביר עוד, כי קומת הכניסה מיועדת לפעילות ציבורית שטרם תוכננה בפירוט, ואילו תערוכות הגלריה יתקיימו בקומה השנייה בלבד. ייתכן שכאן טמון המפתח לשיתוף הפעולה עם התושבים.

"אנחנו לא מתנגדים לגלריה, אלא לתהליך", אומר נציג התושבים, ליאור קיי אבישי. "זה מקום שהוגדר כשטח למטרה ציבורית, שמיועד לתושבי השכונה. מבחינה היסטורית במיקום זה פעל בעבר בית ספר לילדי השכונה ובשיטת הסלמי, העירייה העבירה את הרוב לידי היזמים והותירה את החלק הזה במבנה לטובת הציבור.

"בפועל, החלל מושכר למדרשה בסכום מגוחך של 6,000 שקל לחודש, ואנחנו דורשים שיהיה בו מרכז לפעילות קהילתית ציבורית, לתועלת תושבי השכונה. ההפגנה שלנו היא חלק מהסוגיה על שטחי ציבור של העירייה במגדלי יוקרה שנועדו לציבור ומושכרים בסופו של דבר בסכומים מצחיקים ליזמים זריזים במכרזים עלומים מהציבור".

- אין מתנ"ס בשכונה?

"בכל המרחב הזה, מחוף הים עד אלנבי אין ולא היה מבנה ציבור. במשך השנים, אלתרנו כל מיני דברים - מועדון הקשישים או חדר בהסתדרות. כרם התימנים הוא מקום עם צרכים מיוחדים וגם עם חוזקות ועם נכסים מיוחדים".

- פניתם לעירייה?

"בוודאי. אנחנו נמצאים בקשר עם דניאלה רוב, האחראית על האזור בעירייה, והיא יזמה מפגש שיתקיים ביום שני הקרוב בינינו לבין אנשי הגלריה. הם גם מציעים דיאלוג. כרגע זה מילים שחשוב שהן יהפכו למעשים ולמשאבים. שיהיה גיבוי של תקציבים לפעילות לתושבים ולילדי השכונה".

- אולי במקום גלריה בתוך מתנ"ס יהיה פה מרכז לקהילה בתוך גלריה. מודל חדש?

"אנחנו מוכנים לחשוב מחוץ לקופסה, ואין לנו טענות למדרשה, אבל האחריות היא של עיריית תל-אביב ואנחנו דורשים שיתוף הציבור. אני לא מקבל את הקולות שאומרים זה שטח פרטי - לא נכון, זה שטח ציבורי. יש גם אצלנו ריבוי קולות. יש אנשים שאומרים שלא צריכה להיות שם גלריה בכלל. העמדה שלנו כוועד היא שצריך לשבת ולמצוא את המכנה המשותף ולראות איך נוכל להסתדר".

- מה יהיה בהפגנה הערב?

"אנחנו מפגינים בחוץ, לא נמנע מאנשים להיכנס אבל אנחנו רוצים לעורר מודעות שאנחנו קיימים. לא נאפשר פגיעה באמנות או התלהמות".

בצד הגלריה, מציג בועז ארד חזון שייתן למדרשה תפקיד בעל חשיבות: "לי יש שאיפה שהמקום הזה יעשה משהו שכבר שנים לא נעשה פה. בשנות ה-80, פעלה גלריה בוגרשוב שהייתה מקום שחולל שינוי תפיסתי. שרה ברייטברג סמל עשתה פעם בכמה שנים תערוכה שניסחה את מצב האמנות העכשווית בישראל. אנחנו רוצים שהמרכז כאן ייגע בסוגיות פוליטיות, חברתיות ותרבותיות שעולות מהמרחב הגיאוגרפי והתרבותי שבו אנחנו פועלים, וינסח אמירה על מה שקורה עכשיו".

- האמנות השתנתה בשנים האחרונות?

"מאוד. אנחנו חיים בתקופת מהפיכה, אחרי המפץ הגדול, התפקיד שלנו להסתכל על מה שקורה באמנות ולייצר נקודת מבט, לנסח אמירה. האמנות מזמינה אנשים, היא לא באה אלינו כמו תוכנית טלוויזיה. היא דורשת שנבוא אליה ונהיה קשובים ופתוחים. היא מזמנת לנו חוויה חושית וחזותית, ומשנה אותנו", אומר ארד.

תערוכת הפתיחה היא תערוכת הבוגרים של לימודי התואר השני באמנות במדרשה. את התערוכה Royal Bitch אוצרות מעין אמיר ורותי סלע.

רחוב הירקון 19 תל-אביב. התערוכה מוצגת בימים: א'-ה' 17.00-22.00, שבת 17.00-22.00