כלכלנים לאחר הנתונים בארה"ב; "הפד ימשיך בצמצום"

ביום שישי דווח בארה"ב כי המשק האמריקאי הוסיף כ-74 אלף מקומות עבודה בלבד בחודש שעבר

הפדרל ריזרב ימשיך בתוכניותיו לצמצום רכישות האג"ח וכבר החודש יודיע על הפחתה נוספת של כ-10 מיליארד דולר ברכישות החודשיות, ועד סוף השנה יפסיק לגמרי את הרכישות - כך לפי סקר כלכלנים של סוכנות רויטרס.

נזכיר כי ביום שישי דווח בארה"ב כי המשק האמריקאי הוסיף כ-74 אלף מקומות עבודה בלבד בחודש שעבר, לעומת צפי לתוספת של כ-200 אלף משרות. עם זאת, שיעור האבטלה ירד ל-6.7%.

לאחר פרסום התוצאות אמרו חלק מהכלכלנים והאנליסטים כי מדובר בנתון חריג וחד פעמי, בעיקר על רקע מזג-האוויר הקיצוני. "אנחנו חייבים להודות: קיווינו ששוק העבודה פתח דף חדש. הדוח הזה מראה שזה לא קרה", כך אמר ביום שישי ג'סטין וולפרס מאוניברסיטת מישיגן.

דאג היי, סגן ראש הסגל של מנהיג הרוב בבית הנבחרים, אריק קנטור, אמר כי "הירידה בשיעור ההשתתפות בעבודה משמעה שיותר אמריקאים לא מאמינים להבטחה המרכזית של אובמה: תקווה".

אלן רוסקין מדויטשה בנק אמר כי "הנתונים יגרמו גם לקובעי המדיניות וגם לשוק לעצור ולהרהר", ודייויד אדר מ-CRT קפיטל מציין כי "אמנם שיעור האבטלה של 6.5% הוא המפתח להעלאת הריבית, אך ייתכן שמכיוון שהירידה באבטלה היא בשל השתתפות נמוכה בעבודה, הפד יכריז על יעד נמוך יותר".

מתוך הכלכלנים שהשתתפו בסקר של רויטרס, 22 אמרו כי הרכישות יסתיימו בחודש דצמבר השנה, 4 חושבים שבנובמבר, 13 באוקטובר ו-5 אמרו שזה יקרה מתישהו במהלך הרבעון הרביעי. רק כלכלן אחד מעריך שהרכישות יסתיימו בתחילת 2015.