חיבור ירושלים לצנרת הגז עלול להתעכב בשנים

זאת עקב מחלוקת כספית בין החברות הממשלתיות הרלבנטיות - נתיבי גז ותשתיות נפט

חיבור ירושלים לצנרת הגז הטבעי עלול להתעכב בשנים בשל מחלוקת כספית בין שתי החברות הממשלתיות האחראיות על צנרת הגז והנפט בישראל. ל"גלובס" נודע כי חברת נתיבי הגז (נתג"ז), שאחראית על חיבור הבירה למערכת הארצית, החלה בהליכים לשינוי תוואי הצינור המתוכנן, לאחר שלא הושגה הסכמה במחלוקת בינה לבין חברת תשתיות נפט (תש"ן) על אופן חלוקת האחריות למימון הפרויקט. בין היתר דרשה תש"ן כי נתג"ז תיבנה לה צינור דלקים חדש במקום הצינור הקיים משנת 1973.

חיבור הבירה לגז טבעי עלול להתעכב בשנים אם לא יימצא פתרון למחלוקת, משום ששינוי התוואי מחייב הליכי תכנון ואישור ממושכים, וצפוי לעורר התנגדויות ודרישות לפיצויים מצד בעלי עניין הנמצאים בקרבת התוואי החלופי שייבחר.

בוחנים חלופות

הסכסוך נוגע למקטע האחרון של הפרויקט, שאורכו הכולל 35 ק"מ, ומועד סיומו הנוכחי נקבע על סוף 2015. במקטע זה תכננה חברת נתיבי הגז להניח צינור באורך 17 ק"מ ממסילת ציון למושב בית זית בפאתי העיר הדרום-מערביים. החלק הבעייתי במקטע הוא קטע קשה טופוגרפית באורך 11 ק"מ באזור דרך בורמה, שלאורכו הונח ב-1973 צינור של תש"ן המוליך את הדלקים למתחם פי גלילות בכניסה לעיר. חברת נתיבי הגז תכננה לבנות את הצינור לאורך תוואי הצינור של תש"ן, אלא שלאור קשיי פני הקרקע לא ניתן להניח את צינור הגז לצד צינור תש"ן בהתאם למקובל. הצעה לסגור את הצינור של תש"ן נפסלה על ידי מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות הקודם שאול צמח.

הואיל ובתש"ן חששו שבמהלך העבודות להנחת צינור הגז עלול הצינור הישן להיפגע, קבע צמח כי עלות השיקום עד לסכום של 10 מיליון שקל תכוסה על ידי נתג"ז וכל הוצאה מעבר לסכום זה תתחלק שווה בשווה. ואולם רשות הגז, הרגולטור המפקח על פעולת נתג"ז, מסרבת להכיר לנתג"ז בהוצאות שתוציא לצורך השיקום. בנוסף חשופה נתג"ז לתביעות פיצויים מצד חברת פי גלילות שבבעלות דלק ישראל, שמקבלת כיום את הדלקים מהצינור של תש"ן. תש"ן דורשת את החלפת הצינור בקטע הבעייתי בנימוק שמדובר בצינור ישן ושבמילא נעשות לאורך התוואי עבודות הנחת צנרת.

מנתג"ז נמסר בתגובה: "עקב מחלוקות עם חברת תש"ן, באשר למיקומו של קו הגז, החברה בוחנת אלטרנטיבות תכנוניות. בנוסף החברה מקדמת את שינוי תוכנית המתאר הארצית במקומות שבהם קיימת מחלוקת".

מתש"ן נמסר: "בהמשך לפגישה מיום 14.5.12 שנערכה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים בנושא קו הדלק לירושלים, החברה פעלה על מנת לקיים את החלטת מנכ"ל המשרד במלואה, וזאת בתאום עם נתג"ז. תש"ן תמשיך ותפעל על פי סיכום מנכ"ל המשרד".

גורמים במשק הגז ציינו כי פרויקט חיבור ירושלים לצנרת הגז הטבעי נמצא בשלב ההקמה של הקטע שבין יסודות למסילת ציון, כך שעדיין לא נוצר עיכוב ממשי בלוחות הזמנים. כמו כן ישנם סימני שאלה לגבי עצם היתכנות הפרויקט, מכיוון שעדיין לא נמצא גורם שיסכים לקחת על עצמו אחריות לבנייה ותפעול של רשת חלוקת גז טבעי לצרכנים הביתיים והתעשייתיים בירושלים.