"הידרדרות במצב הביטחוני תוביל לקריסת ענף הבנייה"

נשיא התאחדות בוני הארץ במסר לממשלה: "הירידה החדה הצפויה במספר העובדים הפלסטינים עלולה להקטין את היצע הדיור באופן ניכר ולהחריף את המשבר"

כבר תקופה ארוכה שהקבלנים מתלוננים על המחסור בכוח-האדם המקצועי בענף הבנייה, אולם כעת כאשר רוב כוח-האדם באתרי הבנייה כולל עובדים פלשתנאים מזהירים הקבלנים כי הידרדרות במצב הבטחוני עלולה להוות מכת מוות לענף.

"נכון להיום, קיים פער ניכר בין מספר העובדים הפלסטינים למספר העובדים הזרים כאשר מספרם של העובדים הפלסטינים בענף הבנייה עומד על 28 אלף איש לעומת 5,000 עובדים זרים בלבד מסין ומאירופה. נוכח ההידרדרות במצב הביטחוני עולה הסבירות להטלת סגר מלא או חלקי על שטחי יהודה ושומרון, לתקופה ארוכה ו/או לתקופות מקוטעות. שינוי מעין זה בשגרת היום של העובדים בענף הבניין יביא לקריסת ענף הבנייה, כאשר קצב הבנייה יכול, באבחת חרב, להתארך עד למאוד", מזהיר נסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, במכתב חריף שנשלח לראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הביטחון, האוצר, הפנים והשיכון והגיע לידי "גלובס".

בובליל הוסיף כי "כידוע לכם, במהלך השנים האחרונות ובהתאם למדיניות הממשלה, צומצמה מכסת העובדים הזרים במשק, ובענף הבנייה בפרט, באופן בו סובל ענף הבנייה ממצוקת כוח-אדם חריפה. מספר העובדים הזרים בענף הבנייה הנמצאים כיום בישראל נמוך מהמכסה המרבית המותרת. יחד עם זאת, בעוד שמספרם של העובדים הזרים צומצם משמעותית, מספרם של העובדים הפלסטינים בענף שמר על יציבות מסוימת ואף גדל.

"בתקופה האחרונה אנו עדים להידרדרות משמעותית במצב הביטחון, לרבות בשטחי יהודה, שומרון וחבל עזה, ועליה משמעותית במספר אירועי הטרור וניסיונות הפגיעה של הפלסטינים בתושבי ישראל ובחיילי צה"ל.

"הירידה החדה הצפויה במספרם של העובדים הפלסטינים עלולה להקטין את היצע הדיור באופן ניכר ולהחריף את המשבר הקיים. על הממשלה והשרים המופקדים על העניין להיערך מבעוד מועד ולהביא בחשבון תסריט צפוי זה. על מנת להיערך בהתאם ולא לדרדר עוד יותר את שוק הדיור ולגרום להעלאת מחירים נוספת, על הממשלה לפעול ללא דיחוי להבאת מספר רב ומשמעותי של עובדים זרים".

כזכור, מצוקת העובדים הזרים מעסיקה את ענף הבנייה כבר למעלה משנתיים. החלטת ממשלה שקבעה כי מספר העובדים הזרים יעלה ויעמוד על 8,000 איש לא מומשה ומספר העובדים הזרים רק הולך ויורד.

אלדד ניצן, יו"ר התאחדות תאגידי כוח-אדם זר לבניין באיגוד לשכות המסחר, מרחיב על משמעות המחסור בעובדים זרים היום בענף הבניין: "המחסור בעובדים זרים גורם לעלייה מטאורית במחירי העבודה של עובדי הבניין. עובדי הבניין הסינים משתכרים נכון להיום כ-1,000 שקל ליום נטו, כ-25 אלף שקל לחודש בממוצע לחודש. הסכומים הללו מגולגלים בסופו של דבר לרוכש הדירה".