תכולת ג'ל הכביסה "אריאל" קטנה - אך המחיר נותר זהה

המוצרים של פרוקטר מתייקרים: אריזת ג'ל הכביסה נותרה בגודל זהה - אך התכולה בפנים פחתה מ-3 ליטר ל-2.8 ליטר, כשהמחיר נותר ללא שינוי ■ פרוקטר בתגובה: "המחיר ירד בהתאמה. הרשתות הן שקובעות את המחיר"

‎‎לפני 3חודשים סיפרנו במדור זה כיצד ממשיכות חברות להשתמש בתרגיל ישן של העלאת מחירים בדלת האחורית, כלומר באמצעות שינוי גודל האריזה: מקטינים את תכולת המוצר, משאירים את המחיר כמות שהוא - רי לכם עלייה במחיר בלי שהרגשתם.

בכתבה אז כיכבו שני מוצרים שהוקטנה אריזתם כשהמחיר לא שונה או שלא הותאם לצמצום בגודל האריזה: חטיף פרינגלס מבית קלוג'ס, שאריזתו קטנה ב-12% בעוד שהמחיר לא זז; ומוצרי הד אנד שולדרס, אחד ממוצרי הדגל של הענקית פרוקטר אנד גמבל, שהוקטנו מאריזה המכילה 750 מ"ל לשתי אריזות, אחת המכילה 600 מ"ל והאחרת המכילה 500 מ"ל - כשהמחיר כמובן לא הותאם לשינוי. אז נומק בחברה שהשינוי נובע כדי "להגביר את נוחות השימוש".

‏והנה גם הפעם מדובר במוצר של פרוקטר אנד גמבל: ג'ל כביסה של אריאל: אריזת המוצר, שהכילה 3 ליטר, שונתה לבקבוק ובו 2.8 ליטר - הפחתה של 8% בתכולה - כשהמחיר, ניחשתם נכון, לא הותאם לשינוי.

‏השינוי באריזה הובא לידי הצרכנים באמצעות מדבקה שמוצמדת למוצר החדש והמבשרת כך: "לקוח יקר, אריזה זו מכילה 2.8 ליטר במקום 3 ליטר כבעבר". המחיר נותר גבוה כבעבר, כאשר מדובר באחד המוצרים היקרים בקטגוריה: מחירו ללא מבצעים עומד על כ-40 שקל. ‏

גרף המחירים הממוצעים למוצר זה באתר מיי סופרמרקט, המציג את חמשת החודשים האחרונים, מגלה כי לא זו בלבד שהאריזה קטנה, אלא שהמחיר הנוכחי הוא המחיר המרבי על המוצר - 11% מעל הממוצע.

המחיר הממוצע לאורך התקופה המוצגת בגרף עומד על כ-38 שקל, במהלך ספטמבר ובמהלך אוקטובר 2013 עמד המחיר על כ-36 שקל, בנובמבר-דצמבר טיפס לכ-40 שקל, בסוף דצמבר הודות למבצעים ירד לכ-34 שקל, וכיום כאמור נמכר ב-42.30 שקל בשופרסל אונליין, ב-40 שקל ביינות ביתן ובכ-38 שקל ברמי לוי.

בלבול במדף

בקטגוריה המתפתחת של ג'ל הכביסה מככבים כמה שחקנים המתחרים באריאל. שינוי האריזה של אריאל עשוי לבלבל את הצרכן, משום שהמתחרים כולם נותרו באריזת 3 ליטר: קולון, סנו מקסימה, טייד, פרסיל וסוד נמכרים כולם בבקבוקי 3 ליטר, כך שבעומדכם מול המדף, כדאי לשים לב תמיד גם לתכולת המוצרים לשם השוואה ריאלית של המחיר.

החוק, אגב, מחייב את הרשתות להציג את המחיר של המוצרים גם לפי יחידת משקל/כמות (100 גרם/מ"ל), בדיוק מהסיבה הזו.

גם מדף מרככי הכביסה התכולה מבלבל: יש שמכילים ליטר, כמו סנו מקסימה, יש שמכילים 960 מ"ל (בדין), ויש המכילים 900 מ"ל (סדרת ארומה של סוד).

ולא רק בתחום מוצרי הכביסה: האם שמתם לב שתכולת המוצר פתית של תלמה אינה אחידה בין הגרסאות השונות, בעוד שגודל האריזה זהה? פתית שוודי מכיל 300 גרם, ואילו פתית חיטה מלאה מכילה 250 גרם - המחיר זהה בכל מקרה (15-20 שקל).

פרוקטר: "המחיר ירד בהתאמה"

תגובת פרוקטר אנד גמבל: "גודל האריזה של נוזל הכביסה אריאל ירד בחודש נובמבר מ-3 ליטר ל-2.8 ליטר, בשל שינוי אזורי בגודל אריזות הבקבוקים. המחיר ירד בהתאמה מלאה לירידה בגודל. לא בוצעה כאן העלאת מחיר מצד היצרן. בכל מקרה, יצוין כי רשתות השיווק הן הקובעות את המחיר הסופי לצרכן".