בדיקת "גלובס": אריזת חטיפי פרינגלס הוקטנה - והמחיר לא

מבחוץ אריזת הפרינגלס זהה, וגם המחיר זהה. מה השתנה? התכולה ■ בדיקת "גלובס" מגלה כי גם בקבוקי שמפו הד אנד שולדרס קטנו ■ מי גורף את הרווחים?

העלאת מחירים בדלת האחורית, קרי באמצעות שינוי גודל האריזה, היא תופעה שעליה אנחנו כותבים לא מעט. למרות הפרסומים בתקשורת ולמרות המרמור בקרב הלקוחות, שבים היצרנים ונוקטים שיטה זו שוב ושוב, כשהם מקטינים את גודל האריזות במוצרים בקטגוריות השונות, מתוך תפיסה שהצרכן יבחין בכך פחות מאשר בהעלאה ישירה של המחירים. הפעם מדובר בחברת קלוג'ס, שהקטינה את אריזת החטיף פרינגלס ב-12% - כשהמחיר נותר ללא שינוי.

בדיקת "גלובס" באמצעות בועז יהב, מנהל אתר השוואת המחירים ואפליקציית PRICEZ, מגלה כי אריזת החטיף פרינגלס קטנה בשיעור של 12%, מ-181 גרם ל-161 גרם. המחיר על המדף ברשתות המזון נותר כשהיה: כ-10 שקלים.

למה? שרה לויטו, האחראית על התקשורת העסקים במחלקת החטיפים בקלוג'ס אירופה, סבורה כי התייקרות עקיפה נוחה יותר לצרכן: "מחיר האריזה החדשה לצרכן זהה לאריזה הקודמת, ומבחינתו זו דרך עדיפה מאשר לבצע התייקרות ישירה על המוצר. עובדת שינוי גודל האריזה הובא לידיעת הצרכנים באמצעות מדבקות על המוצרים".

בניסיון להמתיק את הגלולה לצרכנים הישראלים, מסבירה לויטו כי הם לא היחידים שנפגעים: "במפעל, שממוקם בארה"ב, התקבלה החלטה לשנות במעט את גודל האריזה ולהפחית את כמות החטיף שבתוכה, לאור התייקרות עלויות הייצור וחומרי הגלם. אין אפשרות לבדל את השוק הישראלי, והאריזות המשווקת בו זהות לגודל האריזות בארה"ב".

לויטו מזכירה כי בשונה מיצרני מזון אחרים, קלוג'ס לא ביצעה העלאת מחירים לקמעונאים.

פרינגלס
 פרינגלס

גם השמפו יותר קטן

שינוי אחר התרחש באריזת שמפו הד אנד שולדרס שמשווק ע"י התאגיד הבינלאומי פרוקטר אנד גמבל: האריזה קטנה מ-750 מ"ל לאריזות בגודל 500 מ"ל ו-600 מ"ל, קרי הקטנה של 33%-20%.

הסיבה לשינוי האריזה, כפי שמסרה החברה, היא כדי "להגביר את נוחות השימוש". עם זאת, המחיר המומלץ לקמעונאים על-ידי פרוקטר אנד גמבל ירד בהתאם לגודל האריזה החדשה.

לכאורה, הצרכנים אמורים היו לחוש זאת בכיסם, אך ברשתות השיווק המציאות על המדף אחרת.

בעוד שהמחיר המומלץ של פרוקטר אנד גמבל לקמעונאים לבקבוק 600 מ"ל הוא 32 שקל, ולבקבוק 500 מ"ל 29 שקל - מאז שינוי האריזה משלמים הצרכנים יותר על 100 גרם שמפו.

מבדיקה שביצע דוד עידן מהמרכז למחקרים צרכניים עולה כי מחיר המוצר התייקר ב-20%-25%: ברמי לוי, לדוגמה, הבקבוק המשווק כיום מכיל 500 מ"ל, ומחירו עומד על 25 שקל; בעוד שבחודש יולי אותו מוצר - אולם בבקבוק 750 מ"ל - נמכר ב-28 שקל. בסניפי מגה בול נמכר הד אנד שולדרס בגודל חדש של 600 מ"ל במחיר של 28 שקל, כשהמחיר המלא ל-750 מ"ל עמד על 30 שקל.

בפרוקטר אנד גמבל מדגישים כי הרשתות הן שקובעות את המחיר, וכי הוא נתון לשיקול-דעתן.

בשורה התחתונה, ההחלטה אם לקנות נתונה בידי הצרכן, ועליו לזכור כי הכוח להפעיל לחץ על החברות נתון בידיו.

הד אנד שולדרס
 הד אנד שולדרס