אייפקס: הנפקת תנובה - על בסיס הדוחות הכספיים של 2013

זאת אף שפיקוח המחירים צפוי לחתוך את שווי התאגיד ■ ייתכן שההנפקה תצא לפועל באפריל-מאי ■ מאיר שמיר נערך לגיוס מימון של 300-400 מיליון שקל

בעלת השליטה בתנובה, קרן אייפקס, מתקדמת לקראת אקזיט באמצעות הנפקת החברה בבורסה. אתמול (א') בצהריים אישר ועד ההנהלה (הדירקטוריון) של תנובה קידום הליך פרסום תשקיף על בסיס הדוחות הכספיים לשנת 2013, וכן "להסמיך נושאי משרה מסוימים באגודה לנקוט פעולות ולחתום על מסמכים, לשם קידום ההחלטה האמורה".

משמעות הדבר היא שייתכן כי ההנפקה תצא לדרך באפריל-מאי 2014.

ככל הידוע, בזמן שנציגי אייפקס (המחזיקה 56% ממניות תנובה) תמכו בישיבת הדירקטוריון בקידום ההנפקה והפיכתה של תנובה לחברה ציבורית, נציגי הקיבוצים התנגדו לה, ונציגי חברת מבטח שמיר , שבשליטת מאיר שמיר, נמנעו.

עם זאת, בדירקטוריון תנובה טרם קיבלו את ההחלטה הסופית בנושא ההנפקה, ולדברי החברה, הגשת התשקיף לרשות ניירות ערך כפופה עדיין לאישור ועד ההנהלה.

משרד עורכי הדין שמלווה את ההנפקה כבר נבחר - מיתר ליקוורניק, גבע לשם טל - ובשלב הבא תנובה תחפש אחר חתמים שיובילו את ההנפקה, אם וכאשר תצא לדרך.

הרווחים יצנחו ב-60-70 מיליון דולר?

כאמור, ההנפקה היא אופציה אחת מבין שתיים שעומדות כיום על הפרק מבחינת בעלי השליטה בתנובה, וקידומה נעשה במקביל להמשך המגעים למכירת השליטה לתאגיד ברייט פוד, שבבעלות ממשלת סין.

כמהלך מקדים למימוש החזקות אייפקס בתנובה, ממשיכה הקרן, שמובילה זהבית כהן, במגעים להגדלת החזקותיה באמצעות רכישת חלק מהחזקות הקיבוצים בחברת המזון. לפני כמה חודשים דווח כי אייפקס נמצאת במגעים לרכישה של כ-6% נוספים בתנובה מידי משקי עמק הירדן וארגונים חקלאיים מילואות.

שווי החברה בעסקה זו, אם וכאשר תבשיל, טרם נקבע, אך ברור שהיא תכלול מנגנון אפסייד לקיבוצים שיוצמד לאקזיט של אייפקס, המתוכנן לשלב מאוחר יותר. בכל אופן, עסקה מקדימה עם הקיבוצים תקבע רף מחיר מינימלי לכל עסקה עתידית בתנובה, כך שהיא עשויה לשרת את אייפקס בקביעת גובה שווי החברה למימוש.

הערכות קודמות נקבו בשווי חברה של כ-8 מיליארד שקל ואף יותר מכך לצורך ההנפקה. עם זאת, קידום הנפקת תנובה נעשה ברקע להחלטת הממשלה להכניס את מחירי הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה 38% לפיקוח, וצעד זה צפוי לחתוך 60-70 מיליון שקל מהרווח של תנובה מדי שנה. כך, להערכת גורמים בשוק ההון, שווי הקבוצה לצורך ההנפקה עלול להיחתך.

שמיר נערך לגיוס מימון באג"ח

בינתיים, נערך השותף לשליטה בקונצרן החלב, מאיר שמיר, לגיוס מימון של 300-400 מיליון שקל, בהנפקת אג"ח של חברת מבטח שמיר (המחזיקה 21% ממניות תנובה). חודשים אחדים לאחר ש"גלובס" חשף כי שמיר בוחן גיוס מימון בהיקף מאות מיליוני שקלים מגופים מוסדיים, הוא נערך לגיוס המדובר.

על-פי הערכות בשוק, גיוס כזה עשוי לשמש את מבטח שמיר לכמה מטרות, ובהן שינוי מבנה המימון של הקבוצה, ואולי אף השקעות נוספות כגון רכישת תעש אם תופרט.