032 עומרי חיון בלוגר "יש לי קצת יותר ביצים, זה הכל"

אייל גולן קרא לו "ילד כאפות", מעריץ של הזמר הכה אותו והתקשורת הסתלבטה על הדירה העלובה שלו, אבל עומרי חיון ממשיך לפרסם חשיפות בבלוג שלו ומצליח לתרגם אותן לסכומים נאים

עומרי חיון, 22, בעל בלוג הרכילות המצליח הקרוי על שמו, כיכב בתחילת החודש בכתבה של גיל ריבה בערוץ 10. כתב התקשורת של וואלה, דוד אברהם, פרסם על הפייסבוק של עורכו, דוד ורטהיים, פריים מהכתבה, ובתגובות התפתח דיון לעגני על הטענות של חיון להכנסות של "יותר מ-20 ומשהו אלף בחודשים דלילים, ובחודשים ממש טובים הרבה יותר" מול עליבות הדירה המצולמת, שבה נראה חדר צפוף עם מיטה, כורסה, מסך טלוויזיה וכיור מטבח.

חיון לא נשאר חייב: "סורי. חוסך כסף לבית משלי. בינתיים לא מתלוננים. טפו, טפו", כתב וצירף דוח הכנסות ממודעות גוגל, שלה החכיר את שטחי הפרסום בבלוג שלו לפני כחמישה חודשים. לפי הדוח, עשרה עמודים באתר לבדם - עמוד הבית ותשע כתבות - הכניסו לו כ-9,400 דולר (כ-33 אלף שקל) בפרק זמן שלא פורט.

העמוד הבודד שהכניס את מרב הסכום הוא הכתבה שחשפה כי אייל גולן הוא הזמר המפורסם שחשוד בבעילה אסורה בהסכמה של קטינה, כשהפרשה כבר פורסמה בחדשות 2 אך ללא שמו, בגלל צו איסור פרסום. המונה העדכני שמופיע בראש הכתבה הוא כ-660 אלף כניסות, והדוח מציין שהיא הכניסה כ-4,200 דולר, שהם כ-15 אלף שקל, כלומר כ-22 שקל לאלף חשיפות. "הממוצע לאייטם טוב (40-70 אלף כניסות) זה מעל 2,000 שקל", הוא אומר ל"פירמה". "אייל גולן לא עשה אותי עשיר או יוצא דופן באופן מיוחד. בכל יום יש שלוש כתבות שעושות סכומים דומים". מצד שני, הוא אומר: "בארבעת החודשים האלה (עם מודעות גוגל, ע"ק) מעל 20 אלף שקל בחודש מינימום, אייל גולן הביא 80 אלף שקל בכיף. וחן טל גם מביאה כסף".

טל, יחצנית מסיבות שהתפרסמה בזכות הצילומים העצמיים החושפים שלה, הגיעה למקום השני ברשימת "תופעות דיגיטל" בסיכום חיפושי 2013 בגוגל, אחרי חיון עצמו. הקפיצה הגדולה שלה בחיפושים הגיעה בספטמבר, אז התחילה לכתוב את הבלוג שלה בפורטל של חיון. בקרוב יעסיק חיון כתבים נוספים בפורטל חדשות שהוא מתכוון להקים, ו"הולך להיכנס למשהו טלוויזיוני, לא ריאליטי, ועם האנשים הכי מוכשרים שקיימים, ובעצם בדיוק מה שאני רוצה, בדיוק האינטרנט הזה, זאת התוכנית. זה הפרויקט הראשון שאני מסכים לו".

"אני לא צורך טלוויזיה ישראלית"

אנחנו נפגשים במסעדה תל אביבית, למחרת יום צילומים ארוך של חיון לגיל ריבה ולפני צילומי השלמה ופגישה עם עורך דינו. הוא מציג לי סמ"ס מאקסית של גולן שמזמינה אותו למסיבת יום הולדתה, ואחר כך מספר, "גיליתי איך עושים כסף מהאינטרנט". עם זאת, הוא מסרב לפתוח בכך את הריאיון. "אני לא רוצה להישמע כזה בוטה".

אין לך טלוויזיה.

"נכון".

אתה בכלל אוהב טלוויזיה?

"אני נורא אוהב סדרות מחו"ל. אני רואה את כל הסדרות הטובות שיצאו בעולם בשנים האחרונות, בפרקים מטורפים. בארץ אני רואה 'אקס פקטור' כי זה נורא מצחיק ונחמד, אבל בגדול אני לא רואה יותר מדי טלוויזיה ישראלית".

ריאליטי אתה בכלל רואה?

"יצא לי לראות 'האח הגדול', אבל בעונות האחרונות אני רואה פחות. בעונה האחרונה, כל העונה עבדתי עליה בשידור חי אחרי התוכנית, אז ראינו את זה עם המשתתפים. ראיתי את זה לצורך עבודה, אבל לא יותר מדי. בוא נגיד שהשתניתי נורא בשנתיים האחרונות. פעם זה היה מעניין אותי, אבל כבלים אין לי מאז שעברתי לתל אביב לפני ארבע שנים וחצי".

למה בעצם?

"כי אני לא צורך שידורי טלוויזיה בטלוויזיה עצמה, ואני לא צורך טלוויזיה ישראלית, כמה שזה נשמע נורא".

אז מה העניין שלך במה שקורה בתעשיית הטלוויזיה הישראלית?

"מעניין אותי לחשוף אותם ולעשות בלגן, אבל זה לא מעניין אותי באמת במהות. אני גם לומד על עצמי במקביל. מה שעניין אותי לפני שנה לא מעניין אותי היום. אמנם אני כבר כמה שנים פה, אבל אני עדיין ילד, אז אני לומד על עצמי".

"אייל גולן קורא לך" ראית?

"בטח", הוא צוחק. "לא. אני חושב שכתבתי פעם אחת כמה זה מחריד, כשבטעות עברתי לערוץ 24, אבל לא יותר מזה. 'כשאייל גולן קורא לך, תסתובבי ותלכי לישון'".

ישראלים רבים מצטרפים לטרנד של ההתנתקות מהטלוויזיה - לפי הלמ"ס, מאז 2002 נרשמת מדי שנה ירידה במספר הישראלים שיש להם מינוי לכבלים או ללוויין. אבל חיון הוא חותך כבלים בלתי צפוי, לאור העיסוק האינטנסיבי שלו באחורי הקלעים של תוכניות הריאליטי, שהשיקו את הקריירה הבלוגרית שלו, כשחשף שהזמר עומר אדם זייף את גילו, וגרם להדחתו מ"כוכב נולד". הוא כתב אז בלוג פרטי בקהילת הבלוגים של תפוז, ומאז התגלגל לחסותם של הפורטלים נענע10 ו-msn ישראל, והבלוגים חורים ברשת ומזבלה. היום הוא שוב עצמאי.

"זה משחרר אוויר", הוא אומר על העצמאות. "כי אני באמת לא מסוגל לעבוד עם גוף גדול. זה לא הכסף. גם כשהייתי באתרים, אף פעם לא הציקו לי, כי הבהרתי את זה בפגישה הראשונה ובסגירה שאני עושה מה שאני רוצה. החוזה היה בערך, 'בלה בלה בלה, עומרי חיון עושה מה שבא לו'. באמת, ברמה הזאת. אבל יש משהו בעצמאות שהוא אשכרה חופשי, זה הכל, אתה פשוט מרגיש חופשי עם עצמך לעשות כל דבר שאתה יכול, אתה יכול להשתמש בכוח שלך בצורה שהיא לאו דווקא רכילותית. האתרים האלה הם נורא מסגרות, ואני לא סובל מסגרות. ואמנם אני גם במסגרת עכשיו, אתה רואה את הלבטים שלי עם עצמי על הרכילות, לא-רכילות, אבל אני יודע שאני יכול לשנות, לעשות אחרת. זו המסגרת שלי, שאני קבעתי. שם זה אנשים זקנים שחיים בסרט וקובעים תהליכים שהם לא נכונים והבנות שהן לא נכונות, ודברים שהם לא יראו עוד 700 שנה - אני רואה אותם כבר לפני 10. ואם אני יכול לעשות את זה לבד, למה אני צריך מישהו? זה הכי יפה".

טוקבקיסט במובן החיובי

חיון עבר על החוק כשהשיג את פרטיו של עומר אדם ממאגר מידע של משרד הפנים שדלף לרשת, הסתבך בדיבה ונאלץ להתנצל כשכתב שעידו רוזנבלום חגג במסעדה במהלך הפגנת המחאה החברתית ההמונית לפני שנתיים, ונחקר פעמיים בסיפור אייל גולן, שגם תבע אותו על דיבה בסכום של 300 אלף שקל (חיון דרש סכום דומה מגולן על הדברים שכתב עליו בפייסבוק, והגיש תלונה במשטרה נגד היחצן שלו, רני רהב). למרות זאת, הוא לא חושב שהיה פזיז בפרסום: "עבדתי על הסיפור שש שעות. פעם ראשונה שעבדתי כל כך הרבה זמן על משהו. דיברתי עם כל העולם ואשתו. גורמים במשטרה, חברים של אייל, מכרים".

לדבריו, לא ידע על צו איסור פרסום בזמן שעבד על הכתבה, וכזה טרם הוצא באותו זמן. אחר כך הוא מוסיף: "אני מודה באמת, ידעתי שיש צו איסור פרסום, אבל אם אני יורד לסף הפרטים, מעולם לא עבדתי מול המשטרה, מעולם לא קיבלתי מהם פרטים". החקירה, הוא אומר, לא עסקה באיסור הפרסום, אלא בשיבוש הליכי חקירה, והוא מעריך שהיא תיסגר.

היה לך ייעוץ משפטי לפני הפרסום?

"ברור שהיה לי".

כי חששת?

"לא, כי עשיתי את העבודה שלי".

גולן הגיב לפרסום בבוטות בסטטוס פייסבוק: "אני רואה את הרצח אופי שעושה לי עומרי חיון. אבל לא צריך להתייחס לבן אדם שכל החיים שלו סבל מאנשים. ילד כאפות שבקרוב אסגור לו את האתר, מבטיח לכם". אני שואל את חיון אם הסטטוס הזה היה רגע של ניצחון, והוא משיב: "לגמרי".

כי אמרת, "עכשיו אני בגדולים"?

"ממש לא. זה שאייל גולן הגיב לזה, באותו רגע הוא אמר לכולם, 'אני אחד מכולם'".

אתה טוקבקיסט.

"אתה טוקבקיסט... אבל לא במובן הרע של זה. אמנם הוא יצא רע. אבל אתה מבין שאני לא מתייחס לתוכן שהוא אמר, אלא למהות של זה".

מה הסיפור של אייל גולן שינה אצלך מבחינה מקצועית? זה רגע מכונן בקריירה?

"לגמרי. אבל אני חושב שהרגע הזה לא שייך אליי, אלא כללי יותר. אנשים בתקשורת אמנם יודעים שנים שהאינטרנט שבר להם את התחת, סליחה, אבל אני פשוט נתתי להם את זה בפנים והם התחילו להודות בזה".

אתה העתיד של העיתונות?

"אני... לא... אל תצפו ממני לשום דבר, מה-זה לא".

לא אתה אישית. המודל שלך. סוג העבודה שאתה עושה.

"אני חושב שאני מייצג איזשהו דפוס או שינוי שקורה פה באיזשהו מובן. לפעמים אני חושב שיש לי קצת יותר ביצים, זה הכל. זה היה אותו דבר גם אילו זה היה על אריאל שרון או על לא יודע מי, סבבה?".

בסוף דצמבר השתתף חיון במסיבה והוכה על ידי אחד המשתתפים, כנראה על רקע פרשת גולן. "זה שיתק אותי לשלושה ימים. ולא מתוך פחד", הוא אומר. "אתה קולט שיש פה שני עמים. יש פה בישראל שני סוגים של אנשים שחיים. ואם מישהו לא הולך להתעורר כאן, אנחנו בקרוב מאוד נגיע לריב אחים, ככה קוראים לזה בתורה?".

מלחמת אחים.

"מלחמת אחים. אני רואה את הכמות שלה, ואני מזרחי, אתה מבין? אני לא אומר את זה בגלל גזענות, זו לא הערה כדי ליצור איזושהי כותרת. אבל ברגע שנחצה הגבול הזה ונשלח אליי האגרוף הזה בגלל שאייל גולן אמר שמותר להרביץ לילד הכאפות (בניגוד לדברי חיון, גולן לא כתב זאת, ע"ק), אז אתה קולט כמה הקבוצה השנייה, מה שנקרא, למרות שהיא הקבוצה שלי, מתחילה לחצות את הגבול. והיום זה אגרוף, מחר זה אני לא יודע מה. אגב, זה מה שהפרשה הזאת חשפה בפניי באמת. ההבנה שלי מהפרשה הזאת, היא שאנחנו שתי קבוצות שחיות במדינה אחת, שאחת מהן הולכת כנראה לאבד בקרוב מאוד - בהתאם למצב הכלכלי המהמם שיש כאן - את הצפון. ואנחנו לא נשים לב וזה יהרוס אותנו מבפנים".