IVC: צפי לגידול משמעותי בגיוסי קרנות ההון סיכון ב-2014

"כ-30 קרנות הון סיכון ישראליות נמצאות בתהליכי גיוס הון ומתעדות לגייס למעלה מ-2 מיליארד דולר, אך רק חצי מהקרנות צפויות לגייס הון במשך 2014, בסכום של לא יותר ממיליארד דולר"

קרנות ההון סיכון הישראליות המשיכו ב-2013 במגמת הירידה בהיקפי הגיוסים שביצעו, כך עולה מדוח שמפרסמת היום (ג') פירמת KPMG בשיתוף חברת המחקר IVC. בסך-הכול גייסו הקרנות הישראליות 526 מיליון דולר בשנה החולפת, ירידה גם לעומת השנתיים הקודמות וגם נמוך יחסית לממוצע הגיוסים שנתי בעשור האחרון.

אלא שבעוד השנים האחרונות מעידות על ירידה בהיקפי הגיוסים, בשנת 2014 צפוי המפנה, בהמשך לכמות והיקפי האקזיטים שראינו ב-2013, שללא ספק יתרמו לאטרקטיביות של ההשקעה בקרנות המקומיות.

לפי הערכות IVC, "כ-30 קרנות הון סיכון ישראליות נמצאות בתהליכי גיוס הון ומתעדות לגייס למעלה מ-2 מיליארד דולר, אך רק חצי מהקרנות צפויות לגייס הון במשך 2014, בסכום של לא יותר ממיליארד דולר".

על היקף הגיוס ב-2013 השפיע גם תמהיל הקרנות המגייסות, שכולל כיום מספר גדול יותר של מיקרו-קרנות שמגייסות סכומים נמוכים יחסית. כך, הגיוס הממוצע לקרן מקומית עמד ב-2013 על 41 מיליון דולר לעומת ממוצע של 76 מיליון דולר לקרן בעשור האחרון. רק שתי קרנות גייסו בשה החולפת סכום שגבוה מ-100 מיליון דולר, וינטג' של אלן פלד ואלף של אדן שוחט ומייקל אייזנברג.

מתודולוגיית הסקר, שמשקללת את הסגירה הראשונה בגיוס (את השקעת העוגן שמאפשרת להקים את הקרן ולהתחיל לפעול), לא כוללת את הקרן הגדולה שהשלימה את הגיוס ב-2013 - הקרן החדשה של פיטנגו בגובה של 270 מיליון דולר - מה שהיה משנה לחלוטין את הסטטיסטיקה לגבי אשתקד. הקרן נכללה בנתוני 2012, אז השלימה פיטנגו את הסגירה הראשונה של כ-150 מיליון דולר.