ביהמ"ש: גן האירועים וילה סוקה ייהרס באוקטובר 2014

כלל המתחם הניב לאיש העסקים משה גרין דמי שכירות המוערכים במיליוני שקלים

הסוף לגן האירועים "וילה סוקה": בתום הליכים משפטיים ממושכים שארכו יותר מעשור, גזרה שופטת בית משפט השלום בפתח-תקווה, ניצה מימון-שעשוע, על איש העסקים משה גרין קנס בסך 800 אלף שקל בגין השכרת מבנים בשטח 3,000 מ"ר לעסקים מסחריים שונים בכניסה למושב בצרה.

בין העסקים הידועים במתחם, שפעל 13 שנה במקום, גן האירועים "וילה סוקה" וחנות הנעליים "אליטל". כלל המתחם הניב לגרין דמי שכירות המוערכים במיליוני שקלים.

"עסקינן בהפקת רווחים של מיליוני שקלים, אם לא עשרות מיליונים, בתקופה של כעשור ומחצה, שבה גרין עושה במקרקעין שימוש מסחרי שלא כדין, תוך שהוא פועל בכל האמצעים הממוניים שברשותו, באמצעות אותם כספים המופקים מהמקרקעין שלא כדין, למטרת הארכה, הכבדה וסרבול של הליכי המשפט המתנהלים נגדו", כתבה השופטת בגזר הדין.

כתב אישום נגד גרין הוגש כבר בשנת 2000 בגין עבירה של שימוש במקרקעין בניגוד לתוכנית, אך גרין ניהל מערכה משפטית ממושכת שבה טען כי התוכנית שחלה על הקרקע אינה חוקית. ב-2005 הורשעו גרין ו-12 שוכרי המבנים בשימוש במקרקעין בניגוד לתוכנית המייעדת את הקרקע לחקלאות.

בכתב האישום נטען כי גרין הוא החוכר של נחלה במושב בצרה. על שטח של 3.5 דונם הוקמו 4 מבנים בשימושים מסחריים שונים, בשטח כולל של כ-3,000 מ"ר, שהושכרו על-ידי גרין לעסקים שונים. כנגד רוב השוכרים הסתיים ההליך המשפטי בהרשעה ובקנס.

גזר הדין הנוכחי התייחס לגרין עצמו ולשי ישראל, מפעיל גן האירועים "וילה סוקה" הפועל במקום מ-2004 ומניב לגרין דמי שכירות בסך 15 אלף שקל לחודש. סך ההכנסות לגרין מאז 2004 רק מגן האירועים מסתכם ביותר ממיליון שקל.

המדינה, באמצעות עו"ד יעל מרמור מהמחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה, טענה כי גרין הורשע בעבירות בנייה בהיקף נרחב, וכי נעשה על-ידו שימוש במקרקעין כמסעדה וכגן אירועים במשך 8 שנים ללא היתר, תוך גריפת רווחים נאים לכיסו.

עוד נטען כי גרין פעל במקום בעוד הוא יודע שמדובר בבנייה ובשימוש ללא היתרים, והמשיך לבצע את העבירות לאחר הגשת כתב האישום נגדו.

על כן טענה המדינה כי יש להשית עליו קנס כספי גבוה "ברף העליון של מתחם הענישה" ואף מאסר בפועל, לאור חומרת העבירות ולאור הרווחים שגרפו באמצעות הפעולה הבלתי חוקית שביצע.

מנגד טען גרין כי הוא בן 58, ללא עבר פלילי, וכי לאורך השנים פעל בכיוונים שונים בניסיון להסדיר את המצב התכנוני של המקרקעין.

השופטת כתבה כי היא ערה להליכים שניהל להכשרת השימושים החורגים, אך גם לעובדה ש"לא זנח לרגע את הפעילות הבלתי חוקית המעשירה את כיסו בממון רב". היא גזרה על גרין קנס בסך 500 אלף שקל בגין עבירה של שימוש בקרקע בניגוד להיתר ולתוכנית, וקנס בסך 300 אלף שקל בגין עבירת בנייה ללא היתר.

לגבי ישראל, גזרה השופטת קנס כספי בסך 250 אלף שקל. בנוסף קבעה כי גן האירועים ייסגר באוגוסט 2014, על מנת לאפשר לזוגות שביקשו להתחתן בו להספיק לקיים את אירוע, והגן ייהרס ב-1 באוקטובר 2014.

גרין מסר בתגובה: "בית המשפט העליון כבר קבע בעבר כי התוכנית אינה מפורטת, כלומר היא אינה תקפה, ובנוסף לכך פורסמה לאחרונה תוכנית נחל פולג שמאפשרת שימושים מסוג פנאי שפורט ונופש, כך שקיים אופק תכנוני להשמיש את המתחם לשימושים אלה, וגם המועצה האזורית חוף השרון פירסמה בקשה לשימוש חורג לאותן מטרות. על כן אני מקווה שהמתחם יוכל לעבור הסבה לשימושים אלה".

בנוסף לכך ציין גרין כי "גזר הדין ניתן בעקבות מפה שקשורה לתוכנית אחרת, ולפיכך הסוגייה צריכה להיבחן משפטית מחדש. שופטת בית המשפט המחוזי דרורה פלפל קבעה כבר ב-2008 אילו שימושים ניתן לעשות במקום, כגון הסעדה, כך שהמתחם יהווה עוגן לפרנסה להרבה משפחות. מה עוד שגידול בעלי חיים אסור באזור הנחל וסביבותיו, לכן החובה היא על הרשויות לתת את התשובה מה כן ניתן לעשות בשטח, ולא להגיד רק מה אי-אפשר לעשות בו".