"שרוליק" והרב עובדיה נפגשים במכירה פומבית - בכמה מוערכים הפריטים?

במכירה של קדם: תלמוד בבלי של הרב עובדיה יוסף מתקופת היותו רב במצרים וקריקטורות מקוריות של דוש ■ עיצוב עכשווי לצד ראובן רובין ואמנות עכשווית בתירוש

מכירות פומביות הן לפעמים נקודות מפגש בין קצוות תרבותיים. על כריכת קטלוג המכירה הקרובה של בית המכירות תירוש מופיעות יצירותיהם של הצייר ראובן רובין, גדול ציירי הקלאסיקה ישראלית, ושל נכדו, הצייר העכשווי גידי רובין. גולת הכותרת של המכירה הקרובה בבית המכירות קדם הוא תלמוד בבלי (הש"ס) של הרב עובדיה יוסף מתקופת היותו רב במצרים. לצדו, יימכרו קריקטורות מקוריות ראשונות מסוגן של הדמות "שרוליק" של דוש, שצויירו בשנות ה-60.

שתי המכירות יתקיימו בשבוע האחרון של ינואר, בבית המכירות תירוש בהרצליה במוצ"ש 25.1, ובבית המכירות קדם בירושלים ב-29.1. בתירוש מכירת האמנות הפותחת את שנת 2014, היא מכירה רחבה יחסית. היא כוללת מאות פריטים וביניהם אמנות קלאסית ועכשווית שהיצירות על הקטלוג מייצגות את הפערים ואת הקרבה ביניהן. "גן חדש", יצירתו של גידי רובין, ציור שמן על בד משנת 2008, מוערכת ב-6,000-8,000 דולר ואילו היצירה של ראובן, "אגרטל על החלון ונוף טבריה" מוערכת ב-60-80 אלף דולר.

"רצינו לתת ביטוי ונוכחות לעלייה בכוחה של האמנות העכשווית בשוק", אומר דב חזן, מנכ"ל ובעלי בית המכירות תירוש. "הבחירה ביצירות שעל שער הקטלוג אינה טריוויאלית. יש אמנם סמליות במפגש בין דורות של אמנים מאותה משפחה - במיוחד כשמדובר ברובין, אבל עשינו ניסיונות רבים של התאמות בין הכריכה האחורית והקדמית וזה באמת מה שהכי התאים".

בנוסף, תכלול המכירה גם הפעם עיצוב ישראלי עכשווי, סקטור שמקדמת גליה חזן-תירוש, מנציגי דור ההמשך בבית המכירות המשפחתי. חזן-תירוש שואפת לתת בולטות למעצבים ישראלים ולעודד אספנות של פריטי עיצוב ייחודיים ואמנותיים. בין המציגים בחלק זה של המכירה מיכל צדרבאום ונעם דובר, שרון סידס, איתי אהלי ואחרים - מעצבים זוכי פרסים המציגים גם בעולם, זכו בפרסים ומצויים באוספים חשובים.

מפגש תרבותי דרמטי

בבית המכירות קדם המפגש התרבותי דרמטי עוד יותר, מסביר מרון ארן, המנהל את בית המכירות יחד עם שותפו אבישי גלער: "אנחנו בדרך-כלל מקדישים קטלוג לכל נושא - ספרי קודש, כתבי יד ומכתבי רבנים; יודאיקה וחפצים ארצישראליים, מבצלאל המוקדם והרצל ועד דוש ו'להיטון'. הפעם הוצאנו קטלוג מאוחד, שמכיל פריטים נדירים ומיוחדים מכל התחומים - גם חפצים בעלי חשיבות לציבור הדתי וגם פריטי אספנות נוסטלגיים".

- למה דווקא עכשיו?

"הרעיון היה לעשות קטלוג רציני כפי שלא נעשה פה בשנים האחרונות (אולי מאז מכירות היודאיקה של סותבי'ס בשנות ה-90), וגם להפנות את תשומת הלב של קהל שעד עכשיו קיבל רק חומרים מסוג מסוים - לתחומים נוספים. זה גם עניין כלכלי - לשלוח לכ-1,000 איש קטלוגים מקיפים - עבור חלקם, זו חשיפה לתחומים חדשים, מה שעשוי ליצור מעגל לקוחות חדש".

- המכירה הזו היא הגדולה מסוגה שעשיתם מזה זמן?

"זו מכירה קטנה כמותית - רק 78 פריטים ובקטלוג רגיל שלנו יש 500-600 פריטים. היא מכירה מצומצמת אבל מאוד יקרה - 800 אלף דולר סך מחירי הפתיחה. המכירה נאספה על בסיס עזבון של אוסף פרטי, שהיה רב-תחומי והיו בו פריטים ממרוקו ומאירופה, מהבריגדה היהודית וממלחמת העולם השנייה, ועליו הוספנו מהדברים שזורמים אלינו כרגיל".

בין הפריטים הבולטים במכירה, כאמור, אוסף קריקטורות מקוריות של דמותו של "שרוליק" של דוש משנות ה-60, המוערכות בכ-10 אלף שקל: "קיבלנו פניות מהרבה מתעניינים באוסף. זוהי מגמה הולכת ומתרחבת בפריטים הקשורים להיסטוריה של ארץ ישראל בקרב הציבור".

עוד בין הפריטים הבולטים במכירה - טס כסף משובץ אבני חן לספר תורה מווינה, ראשית המאה ה-19, המוערך ב-40-50 אלף דולר. חנוכיית כסף ממזרח אירופה המוערכת ב-25-30 אלף דולר, שמלת כלה מרוקאית עתיקה; מסמך בנושא "איסוף שקלים" - חתום בידי תיאודור הרצל וכל חברי הוועד הפועל בקונגרס הציוני הראשון בווינה בשנת 1897; איורים לתנ"ך של מארק שגאל וכרזות השומר הצעיר של יוחנן סימון; תלוש מזון ממחנה ההשמדה אושוויץ עם חתימתו של ק. צטניק; אוגדן גלויות "האלבום השחור" - פרסום חזותי מוקדם של מעשי הנאצים על אדמת אירופה שהוציאה הליגה האנטי-נאצית בתל-אביב באפריל 1940.

במוקד המכירה יעמוד ללא עוררין תלמוד בבלי שנדפס במינכן, ב-1949 (תש"ט). זהו הש"ס המפורסם של הרב עובדיה יוסף ז"ל, שהלך לעולמו לאחרונה, אשר שימש אותו בתקופת היותו רב במצרים. מהדורת הש"ס הראשונה שנדפסה בשלמות אחרי השואה, על-ידי רבני מחנות "שארית הפליטה" בגרמניה והגיעה לידיו הנאמנות של עובדיה יוסף, החתום על הכרכים. בחלק מהכרכים - הגהות בודדות בכתב ידו ורישומים של ישיבת "חזון עובדיה". הוא מוערך ב-40-50 אלף דולר אך עשוי להפתיע בגדול.