האם ראוי שרה"מ נתניהו יחזיק חשבון בנק במקלט מס?

"גלובס" חשף מקלט מס של נתניהו באיי התעלה ■ מבחינה חוקית, מדובר במהלך תקין; מבחינה ציבורית, זה בהחלט עלול להיראות רע

עצם העובדה שבנימין נתניהו, או כל אחד אחר, מחזיק חשבון במקום המזוהה כמקלט מס, מקום שמשלמים בו פחות מסים, היא מעשה תקין - כל עוד פעל ופועל על-פי החוק. כל עוד ביצע תכנון מס חוקי ודיווח כנדרש. אלא שראש ממשלה ושר בכיר, שלא כמו כל אחד אחר, חייב בדבר נוסף: בחובה ציבורית לשקיפות מלאה. זה מה שנדרש עכשיו מבנימין נתניהו, מרגע שהדברים הללו נחשפו כאן.

עצם תכנון מס, אם בוצע כזה, בהגדרתו, איננו עבירה, כי אחרת הוא לא "תכנון". רישום חברה והעברת הכנסות למקומות שבהם המס נמוך יותר מתבססת על החוק בישראל, גם על דיני המס הבינלאומיים וגם על הנחיות ארגון OECD. עם זאת, הקמת חברה במקלט מס מחייבת, על-פי פקודת מס הכנסה, בהודעה על "תכנון מס בר-דיווח".

כל עוד ראש הממשלה דיווח או מדווח לשלטונות המס, על-פי כל הוראות החוק בארץ - אין במעשיו טעם לפגם, בהנחה שכל הנסיבות והעובדות שהוא מתבסס עליהם בדיווחיו לשלטונות המס תואמות את המציאות. כלומר, התאריכים נכונים, הסכומים נכונים, המסמכים אמיתיים, הנכסים קיימים ומתוארים באופן מדויק. וכן, אם הוא שילם או משלם לאחרים, מתוך החשבון הזה, הכנסה חייבת - הוא חייב, לפי חוק, לנכות מס במקור, אחרת הוא פעל שלא כדין.

=========

סערה בעקבות החשיפה: "לנתניהו אין מקום בממשלה"

"גלובס" חושף: מקלט מס לנתניהו באי ג'רזי

=========

בעיה ציבורית

מבחינה חוקית, מדובר במהלך תקין. אידיאולוגית, לזכות נתניהו ייאמר כי הוא עצמו חוזר ואומר שמס ההכנסה בארץ, מעבודה ומס חברות, גבוה מדי. והוא אכן פעל, בכל שנותיו בממשלה ובכל תפקידיו, להורדת המס בישראל. המהלך הזה נעצר ונחסם במשבר הנוכחי, במחאה החברתית ובמסקנות ועדת טרכטנברג, ונתניהו הוביל מהלכים להעלאת המס מהכנסה ומס חברות.

הבעיה המרכזית היא ציבורית. האם ראוי שאדם שהיה ראש ממשלה, אחר כך שר אוצר ושוב ראש ממשלה ושר על כלכלי; אדם שהוביל את כלכלת ישראל במשך כ-15 שנים, יחזיק חשבון במקום שמזוהה כמקלט מס? זה בהחלט עלול להיראות רע.

לכן מבחינה ציבורית, כדי לשמור על ניקיון הדעת, ניקיון השם וניקיון הכיס, ואף שהחוק בארץ איננו מחייב דמויות ציבוריות בכירות לדיווח ושקיפות, מן הראוי שנתניהו, איש העסקים לשעבר, יהיה שקוף לחלוטין ויוביל את מהפכת השקיפות הנדרשת פה כל-כך.

לכן, על ראש הממשלה לענות לציבור קודם כל על כל השאלות שנשאל על-ידי "גלובס":

1. מתי פתח נתניהו את החשבון?

2. האם החשבון עדיין פעיל?

3. אם לא, מתי נסגר?

4. האם דיווח על קיומו של החשבון ועל כל ההכנסות ממנו, לרשות המסים בישראל, לרבות דיווח על תאגידים שמחזיקים בחשבון ועל נאמנויות?

5. האם ניתן דוח שנתי כנדרש?

6. האם שולמו המסים בישראל במועדם?

7. האם נעשה במועד כלשהו, הסדר בדיעבד? ו/או האם נעשה הסדר והמסים שולמו בדיעבד?

8. האם נתניהו מסר הצהרת הון כנדרש?

9. האם כמי שכיהן כראש ממשלה ושר אוצר בישראל לא מוצא נתניהו טעם לפגם בניהול חשבון בנק במדינה המשמשת מקלט מס?