"ארגון 'אחדות' לא מייצג עובדי חוזים אישיים בשירות המדינה"

ביה"ד הארצי מעכב את החלטת ביה"ד האזורי, שקבעה כי עובדי החוזים האישים בשירות המדינה הם "יחידת מיקוח נפרדת" ■ המשמעות: ארגון "אחדות", המתיימר לייצג את בעלי החוזים האישיים, יחדול בין היתר משיבוש העבודה במשרד הכלכלה

נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, נענה היום (ה') לבקשת המדינה וחתם על עיכוב ביצוע לפסיקת בית הדין האזורי לעבודה, בכל הנוגע לקביעה שלפיה עובדים המועסקים בשירות המדינה באמצעות חוזה אישי הם בבחינת "יחידת מיקוח נפרדת" מיתר העובדים - קרי ההסתדרות הכללית אינה מייצגת אותם, והם רשאים לפעול באופן עצמאי ובמתכונת קיבוצית מול משרדי הממשלה.

המשמעות היא שעל ארגון "אחדות" - המתיימר לייצג רבים מבעלי החוזים האישיים בשירות המדינה ומי שזכה באותה פסיקה של בית הדין האזורי לעבודה - לחדול לאלתר מצעדים ארגוניים כאלה ואחרים בהם נקט בעת האחרונה.

צו עיכוב הביצוע עליו חתם הנשיא פליטמן יישאר בתוקף עד למתן הכרעה של בית הדין הארצי בערעור שהגישה ההסתדרות הכללית נגד פסיקת בית הדין האזורי.

יצוין כי פסיקת האזורי קבעה אמנם כי בעלי החוזים האישיים הם בבחינת יחידת מיקוח נפרדת בשירות המדינה, אולם באותה נשימה קבעה כי ארגון "אחדות" עדיין לא הוכיח כי הוא הארגון היציג של עובדים אלה - כלומר "אחדות" טרם צירף לשורותיו מעל שליש מעובדי החוזים האישיים בשירות המדינה.

עם זאת, במשרדי ממשלה מסוימים בהם הארגון צירף לשורותיו את מרבית העובדים, הארגון הרשה לעצמו (כמתאפשר בדין) לפתוח בצעדים ארגוניים, למרות היעדר הכרה ביציגות הארגון. כך, בשבועיים האחרונים הארגון שיבש ואף השבית לסירוגין את עבודת פקחי העבודה ביחידת האכיפה של משרד הכלכלה.

במקביל, הארגון פנה לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא סעד זמני נגד מהלכים חד-צדדיים שביצע לכאורה משרד המשפטים בחוזי ההעסקה האישיים של יחידת הפטנטים במשרד המשפטים.

עיכוב הביצוע עליו חתם היום פליטמן יעכב גם את ההחלטה בדבר בקשת ארגון "אחדות" בעניין יחידת הפטנטים.

בבקשה לעיכוב הביצוע שהגיש עו"ד דורון יפת, סגן בכיר לפרקליטת מחוז תל-אביב (אזרחי), נכתב: "פסק הדין (של האזורי) בעניין 'אחדות' מעמיד את משפט העבודה הקיבוצי על הראש. המדינה עמדה על הסכנה שבהשארת פסק הדין על כנו, והנה תוצאתו המתבררת בשטח היא אכן יצירת בוקא ומבולקה במערכת יחסי העבודה הקיבוציים היציבה ששררה בשירות המדינה".

לדבריו, מאז אותה פסיקה של האזורי המדינה נדחקה לפוזיציה בלתי אפשרית, במסגרתה היא נאלצת להתמודד עם שני ארגוני עובדים שמתחרים ביניהם על אותם עובדים, תוך שורה של דרישות שונות מכל עבר, סכסוכי עבודה ושיבושי עבודה למכביר.

"אחדות": להחלטה אין תוקף משפטי

מארגון "אחדות" נמסר בתגובה: "לפי הייעוץ המשפטי שקיבל ארגון 'אחדות', ובכל הכבוד, להחלטה אין תוקף משפטי, מאחר שהיא התקבלה על-ידי שופט יחיד - בעוד שבסכסוך קיבוצי ההחלטות חייבות להתקבל על-ידי מותב או הרכב. ההחלטה נעדרת כל הנמקה, למרות שברור שמדובר בהחלטה עקרונית שהייתה חייבת להיות מנומקת באופן מפורט.

"בשל האמור, ארגון 'אחדות' מתכוון לפנות בדחיפות לבית הדין הארצי ולהביא לביטול ההחלטה. בכל מקרה, הארגון סבור כי יש להמתין להחלטה הסופית בתיק, ואין להתרשם מהחלטות ביניים כאלה ואחרות.

"מדובר בעתידם של אלפי עובדי חוזים שהוזנחו לגורלם טרום הקמת ארגון 'אחדות'. הצעדים הארגוניים בהם פתח הארגון במשרד הכלכלה נמשכים כרגיל".