ג'קי מצא: "אני מביט קדימה באופטימיות, בלי הרגשת קורבן"

הקריירה של מצא, מנהל רשות המסים הכי צעיר אי-פעם, נקטעה ב-2007 עקב "פרשת רשות המסים" ■ אבל מצא אסף את השברים, שם את הפרשה מאחוריו ושולח לנו מסר אופטימי: "לכל משבר יש סוף, ולכל אדם יש כוחות להתמודד"

"עולם המס הוא אחד התחומים הכי מרתקים בעולם המשפט. התחכום, היצירתיות שבו, אין שני להם. במשך יותר מ-20 שנות הוותק שלי בתחום, לא היה רגע אחד, עד היום, שבו הרגשתי שאני יודע הכול. נחשפתי מילדות לעולם המס, וידעתי עובדה פשוטה שמי שמרוויח משלם מסים, שנועדו לשרת את המדינה. אלה העובדות שעניינו אותי ומשכו אותי לעולם המסים" - כך אומר בשיחה עם "גלובס" רו"ח ג'קי מצא, לשעבר מנהל רשות המסים.

לדבריו, "היות שהייתי ממוקד ברצון שלי לעבוד ברשות המסים ובשירות המדינה, בשנה השלישית ללימודים נרשמתי לקורס קציני מקרקעין של מס הכנסה. בקורס פגשתי שוב את אוסקר אבו-ראזק, שהיה מרצה שם, והוא זכר אותי כסטודנט שלו. בסוף הקורס הוא ביקש לצרף אותי למשרדו ברשות המסים. הוא כיהן אז כמנהל במטה של רשות המסים, והצטרפתי למשרד הזה. המשרד עסק בעיקר בתחום הקבלנים באזור המרכז, ולאט-לאט הפכתי ליד-ימינו במשרד. הייתי אמנם מפקח צעיר, אבל כמעט יד-ימינו.

"הייתי אז רק בן 24, וכבר מצאתי את מקומי ברשות המסים וגם באקדמיה. השתלבתי מהר מאוד במערך ההוראה באקדמיה, ושילבתי בין הדברים.

"אחרי מספר שנים הרגשתי שאני לא מתקדם במערכת, וקיבלתי הצעה קוסמת ממשרד רואי החשבון שיף. רו"ח ראובן שיף זיהה בי פוטנציאל. הוא היה מנהל בחסד עליון, כריזמטי, שהציע לי להקים את מחלקת המסים במשרדו, וכך עשיתי. בגיל 27 כבר טיפלתי בפתרון מיסוי לעסקה הכי גדולה במשק בישראל עד אותו מועד.

"בשלב מסוים, כשניהלתי כבר משא-ומתן לקראת שותפות, רכשתי את הדירה בנס-ציונה, והייתי אמור לקחת מקדמה מהמשרד, שהייתה אמורה להישען על הסכם השותפות. אבל אז אוסקר אבו-ראזק קרא לי שוב. הזכרתי לראובן שיף שביום הראשון בעבודה אמרתי לו 'ראובן, יהיה לנו רומן ארוך, למעט אם המאהב הראשון שלי יקרא לי חזרה למערכת או למקום אחר'. וזה מה שקרה.

"אוסקר היה באותו זמן נציב מס הכנסה לעניינים מקצועיים. ועדת רבינוביץ' המליצה אז את ההמלצות שלה, וחיפשו אדם שיוביל את יישום המסקנות. אז בהחלטה של 24 שעות הודעתי לראובן שיף, שאני מתכוון לחזור לשירות המדינה ולהתמנות לסגן מנהל המחלקה המקצועית, וראובן בירך אותי על ההחלטה.

"זו הייתה הצעה מאוד מחמיאה מצד אוסקר, ומאתגרת. וכך חזרתי אל המערכת. הרווחתי חמישית מהשכר שראובן שילם לי, והייתי צריך למצוא פתרון מימוני ארוך-טווח למשכנתא שנטלתי, אז עשיתי הסדר עם הבנק, והסתדרתי.

"לאחר מספר שנים מוניתי לראש אגף חקירות ומודיעין במס הכנסה. הייתי האדם הצעיר ביותר בהיסטוריה שמונה לתפקיד, ובהמשך הכי צעיר בהיסטוריה גם כסמנכ"ל לעניינים מקצועיים וגם כמנהל רשות המסים.

"התקופה שלי ברשות הייתה מדהימה, ייסדתי, יחד עם אחרים, יסודות שעד היום משתמשים בהם ברשות, והם חלק דומיננטי ממדיניות המס. בין היתר בנושא כופר, מיסוי נאמנויות, מיסוי קרנות פנסיה, האחדת שיעורי המס בשוק ההון, מוסד החלטות המיסוי, ועוד.

"במקביל לניהול המחלקה המקצועית, סיימתי את לימודי המשפטים והתחלתי בהתמחות במשרד עורכי הדין אלתר, אצל ד"ר אבי אלתר ז"ל. אבל מעולם לא סיימתי את ההתמחות, כי המשכתי להתקדם ברשות המסים והגעתי מהר מאוד לתפקידי האחרון ברשות. ב-2006 מוניתי למנהל רשות המסים הצעיר ביותר בהיסטוריה".

ביום בהיר אחד - מעצר

"המעצר המתוקשר שלי קרה ביום בהיר אחד, יום מאוד-מאוד בהיר, כי באותו בוקר הייתי צריך לקבל את פרס ראש הממשלה על פעילותי כמנהל רשות המסים", מספר מצא. "באותה תקופה הרשות זכתה לשבחים מכל הקצוות, כולל ממבקר המדינה, כך שהיום לא היה סתם בהיר, אלא בהיר מאוד.

"זו הייתה תקופה לא פשוטה בכלל. יום אחד כל מה שבנית בעשר אצבעות ובעבודה קשה, ומאוד מושקעת, מתנפץ לרסיסים, ומאותו רגע מה שקיים זה יצר ההישרדות, כמו בטבע, לראות איך מחזירים את השפיות לכאוס שנוצר.

"בעזרת המשפחה, האישה עידית ושתי הבנות, ובעזרת קרובי משפחה וחברים, לאט-לאט מצליחים לאסוף את הרסיסים ולמצוא את עצמך מחדש. זה כמו טייס שיום קודם המריא בשחקים במטוסו, שאמנם היה מטוס של שירות המדינה, אבל הוא המריא בשחקים, ולפתע נקלע לתאונת דרכים או קורקע למשך תקופה. אבל לאט-לאט הטייס הזה חוזר בהדרגה להמריא, להטיס את המטוס, ולהנחית אותו. ולאט-לאט הוא עולה יותר ויותר גבוה.

"אז אני לא יודע להגיד אם היום אני נמצא באותו גובה עם המטוס של שירות המדינה שהייתי אז, אבל אני מרגיש שאני נמצא בחזרה באוויר בגבהים. אמנם הגובה יותר נמוך מהמטוס של המדינה, אבל יש גם יופי במטוס הזה שהוא פרטי שלי, שאותו אני מטיס בעצמי.

"אין לי ספק שעשיתי טעויות בשיקול-הדעת באותה תקופה, ושילמתי על זה מחיר יקר. החלטתי לשים את הפרשה הזאת מאחורי מרגע שהיא הסתיימה ולא להסתכל לאחור. אני מסתכל קדימה באופטימיות, בלי תסכולים, בלי הרגשה של קורבן, לא בכעס, מפויס.

"אבל אם אני צריך ללמוד משהו מהתקופה שעברתי, אז התובנה הראשונה שאני רוצה לשתף בה כל אחד שנמצא באירוע קשה מכל סוג שהוא - זה יכול להיות קשיים רפואיים, ענייני משפחה ובכלל - זה שלכל טראומה יש התחלה, אמצע וסוף. בתחילת הטראומה צריך לזכור שהיא נגמרת בסוף.

"כל התקופה אשתי עידית הייתה לידי ונתנה לי את הכוחות לדמיין את הסוף, ומרגע שאתה יודע לדמיין את הסוף - אתה נמצא בסוף, גם אם אתה רק באמצע. וזה כוח אדיר.

"מהבנות שלי לא הסתרנו כלום מהרגע הראשון. הן היו חלק מהחוויה, ועברו את זה בגבורה כמשפחה עם הרבה הומור. כל התקופה היה בבית המון הומור. הומור שלא מסתיר את החוויה.אני לא יודע לשחזר את הבדיחות, אבל לא הייתה אווירה של דיכאון, אלא העברנו את זה עם הרבה בדיחות שחורות והומור".

המאסר

"מתברר שיש באדם כוחות לעבור הכול ולהתמודד עם הכול, הרבה יותר ממה שהוא חושב", אומר מצא. "הכוחות האלה העבירו אותי גם את התקופה הקשה של החקירות והמשפט, וגם את תקופת המאסר. מאסר הוא חוויה לא פשוטה, אבל אפשר לעכל אותה ואפשר לעבור אותה, בעיקר אם לא גדלת עם כפית של זהב בפה, אלא בסביבה שבה דברים לא באים בקלות.

"בחיים שלי הדברים לא באו לי בקלות, ולכן המאסר התברר כמשהו שאני יכול להתמודד אתו בצורה סבירה יחסית, למרות שאני לא מאחל תקופה כזו לאף אדם. תקופת המאסר עברה, ולשמחתי עברתי אותה יחד עם המשפחה שהייתה לצדי וחיזקה אותי.

"בכלא זכיתי ליחס מכבד מכולם, מהאסירים ומהסוהרים. כמו שאני כיבדתי אחרים, אחרים כיבדו אותי. התקופה הזאת, ה-8 וחצי חודשים האלה, הסתיימו מהר מאוד, הרבה יותר מהר ממה שחשבתי".

החברים שעמדו לצדי

לדברי מצא, "אין לי מספיק כסף לשלם לכל האנשים שאמרו עלי דברים טובים בתקופה שבה התמודדתי עם הפרשה. אני מאוד מעריך את זה, ולא רואה בזה כמובן מאליו, בטח כשיש ברקע כזאת פרשייה מתוקשרת. כאן אתה מגלה מי חברים אמיתיים, והתרגשתי לגלות שעומדים לצדי אנשים טובים, בכירים ואנשים מהשורה, שמאמינים בי ולי.

"המזל שלי הוא שלאורך הדרך הצלחתי לייצר גרעין הולך וגדל של חברים, שנתנו לי את הדחיפה, האהדה והכוח לעבור את החוויה הזאת. ולמזלי, גם זכיתי לאהדה חוצה גבולות ומקיר לקיר.

"אני מניח שהאהדה הזאת קשורה, בין היתר, לעובדה שבסופו של דבר כולם הבינו שהפרשה הזאת לא נוגעת לא לכסף, לא לשחיתות ולא לגניבות כספים חלילה. היא נוגעת להתנהלות שגויה, שבאמת טעיתי בהפעלת שיקול-הדעת ושילמתי עליה מחיר יקר.

" לא ברחתי מאחריות, לקחתי אחריות, ואני ממשיך קדימה באופטימיות. כנראה, הציבור יודע לעשות את ההפרדה בין טעות בשיקול-דעת, שהיא טעות קשה מאוד ששילמתי עליה - לבין מישהו שנקרא לו מושחת במובן המלא של המילה. נראה שהציבור מבין את זה, והקהילה העסקית הבינה את זה, למזלי ולשמחתי".

היום שאחרי המאסר

"אחרי תחילת ההליכים המשפטיים נגדי פתחתי מהר מאוד משרד-בוטיק לייעוץ בענייני מס", אומר מצא. "אמרתי לעצמי שאני צריך גם להתפרנס בתקופה הזו. היה לי משרד בבית אמות משפט בתל-אביב, וכל תקופת המאסר המשכתי לשלם את השכירות, אף שהם הציעו למצוא שוכר חדש ולשחרר אותי מחוזה השכירות. אמרתי 'לא, אני נשאר, כי אני חוזר דקה אחרי'. ובאמת, מיד אחרי המאסר חזרתי לעבוד שם.

"כל השנים עבדתי בשירות המדינה, ולא חשבתי על השוק הפרטי, אבל ברוך השם, כשאלוהים סוגר דלת הוא פותח אחרת, והיום יש לי משרד משגשג בעזריאלי. אני מספק שירותים לחברות בכירות וגדולות ביותר ולבעלי ההון הדומיננטיים ביותר בקהילה העסקית".

"מעבר לכך, לאורך השנים לא מיציתי את פוטנציאל ההשתכרות שלי, שהיה הרבה יותר גבוה מהשכר שקיבלתי בשירות המדינה. אמנם זו הייתה בחירה שלי, שהייתי חוזר עליה שוב, אבל היום אני מפצה את עצמי בריבית-דה-ריבית. יש הבדל של שמיים וארץ בין השכר שאני מרוויח היום למה שהרווחתי אז. אני חושב שאין מישהו בשוק המס הפרטי שיש לו על מה להתלונן בנוגע לגובה ההכנסות שלו".

העבודה מול רשות המסים

"פעם עבדתי ברשות המסים, והיום אני עובד המון מול, ולפעמים בעזרת רשות המסים", אומר מצא. "יש לי ממשק צמוד עם הרשות ועובדיה, ואני מוכרח לומר שיש שם אנשים מאוד-מאוד מקצוענים, שלא נופלים מאף אחד בשוק הפרטי. זה מחמם את הלב לראות איך הרשות מתפקדת בצורה טובה. יש לי פינה חמה בלב לרשות. זה הבית שלי מגיל 5, מאז שהוריי היו שם ועד היום הזה".

רזומה

■ אישי: רו"ח ג'קי מצא (45), נולד בבית-שמש, גדל בירושלים וברמת-גן ומתגורר בנס-ציונה. נשוי לעידית, מעצבת פנים, ואב לשתי בנות: טימור (16) ואופיר (13).

■ מקצועי: רואה חשבון ומשפטן, לשעבר מנהל רשות המסים; קיבל את אות ראש הממשלה לפעולות הרשות בתקופת כהונתו. קודם לכן, כיהן בין היתר, כסמנכ"ל לעניינים מקצועיים וכמנהל המחלקה המקצועית ברשות המסים.

■ פרשת רשות המסים: ב-2007 נגדעה כהונתו כמנהל רשות המסים, כאשר מצא נעצר במסגרת חקירת "פרשת רשות המסים", שחשפה כי אנשי עסקים פרטיים חשודים במתן שוחד למצא ולעובדים נוספים ברשות, כדי שימנו לתפקידים בכירים את אנשי שלומם. מצא הודה והורשע בסיוע לשוחד ובעבירת הפרת אמונים, וריצה 8 חודשי מאסר בפועל.

■ כיום: ראש משרד בוטיק לייעוץ למסים ולהשקעות. מלווה ויועץ לתאגידים מובילים במשק ולבעלי הון להשקעות בארץ ובחו"ל.

* הכתבה המלאה - במהדורה המודפסת של "גלובס".