אובמה הכריז על מהפכה בהאזנות: "נפסיק לצותת לידידים"

אחרי המבוכה בעקבות חשיפותיו של סנואודן, לפיהם ארה"ב מאזינה למנהיגים בעולם, הודיע אובמה על רפורמה בתוכנית ההאזנות ■ "אני אוסר על ציתותים למנהיגים שהם בני ברית"

בעקבות הסערה שחוללו ההאזנות שנחשפו, שביצעה ארה"ב למנהיגים בעולם, כינס היום (ו') נשיא ארה"ב ברק אובמה מסיבת עיתונאים והצהיר על מהפכה בתוכנית ההאזנות של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA).

הנשיא הכריז כי הוא אוסר ציתותים מצדה של ארה"ב למנהיגים שהם ידידים קרובים ובני ברית וירסן את איסוף המידע הנרחב מטלפונים בארה"ב ע"י שימוש בשורה של רפורמות. הוא הודיע על שורה של צעדים שיבצע כדי להבטיח, כי ארה"ב תיקח בחשבון את פרטיותם של אמריקנים ואזרחים זרים, זאת בעקבות שורת ההדלפות של אדוארד סנואודן שחשפה מעקב נרחב שביצע ה-NSA.

"בגלל האתגרים המעורבים ברפורמה, הורתי כי המעבר מהתוכנית הקיימת תעשה בשני שלבים. בטווח המיידי, נחפש רק שיחות טלפון שנמצאות רק שני צעדים מהסרה ממספרים הקשורים לארגוני טרור, במקום שלושת הצעדים הנוכחיים", אמר אובמה.

עוד הוסיף כי הנחה את התובע הכללי "לעבוד עם בית המשפט המיוחד למודיעין זר, לאורך תקופת המעבר, כך שמידע יוכל להיחקר רק אחרי ממצאים משפטיים, או במקרי חירום אמיתיים".כמו כן קרא הנשיא לקונגרס "לייסד פאנל חיצוני של נאמנים שיהיו מחוייבים לפרטיות של בית המשפט למודיעין זר, כשהוא שעוסק במקרים של טרור".

נשיא ארה"ב ציין עוד כי הנחה את הממשל להרחיב הגנות קיימות לאמריקנים מעבר לים, ע"י הגבלת הזמן בו ניתן להחזיק במידע אישי וכיצד להשתמש בו".

יחד עם זאת הבהיר אובמה כי ארה"ב לא תחדל מפעולות איסוף המודיעין שלה. "המודיעין ימשיך לאסוף מידע על כוונות של ממשלות אחרות ולא יתנצל רק בגלל ששירותי הריגול של ארה"ב יעילים יותר", הצהיר הנשיא.