איך לנהל נכון הליך פיטורים - ומהן הזכויות של העובדים?

פיטורים הם תהליך כואב, אבל יש דרך לעשות אותם ברגישות ■ על מה המעסיק צריך להקפיד בהליך הפיטורים, ולמה זקוק המפוטר? ■ האם השימוע יכול לשנות את רוע הגזרה? ■ ואיך להתנהל נכון עם משיכת פיצויי הפיטורים?

בסרט "התמוטטות", המתאר חברת השקעות ניו-יורקית טרום המשבר הכלכלי של 2008, נקראים רבים מהעובדים לחדר הישיבות ומפוטרים בזה אחר זה. אחד מגיבורי הסרט, אריק דייל, עובד במקום כבר 19 שנה, אבל תוך מספר דקות חפציו נאספים לתוך ארגז קרטון - שהפך לסמל הפיטורים במציאות הקפיטליסטית - וביציאה מהבניין הטלפון הנייד שלו כבר מנותק.

הסצנה הזו, למרות קיצוניותה, מתרחשת גם במציאות, אפילו בחברות היי-טק ישראליות, בעיקר מטעמים של שמירה על סודיות של טכנולוגיות שפותחו בחברה. אבל היא אינה מאפיינת את הליכי הפיטורים הנהוגים ברוב החברות. פיטורים הם כואבים, אבל אפשר לעשות אותם גם אחרת.

לפרט את הסיבות

איך מנהלים נכון את הליך הפיטורים? השלב הראשון הוא שלב השימוע. השימוע אינו מעוגן בארץ בחוק, אלא בשירות המדינה, שם הוא מחויב מהתקשי"ר. פסק דין של בית הדין הארצי לעבודה מ-2007 שינה את התמונה: הוא קבע שחובת השימוע חלה גם על מעסיק פרטי.

לדברי עו"ד רעות בגס, דוקטורנטית בדיני עבודה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית שחקרה את נושא השימוע, חשוב שההליך יתבצע בצורה מאורגנת, בשקיפות ועל-פי הספר. "המעסיק צריך להוציא לעובד מכתב מפורט שבו כתוב שהוא מזומן לשימוע לפני פיטורים ומפורטות בו כל הסיבות לפיטורים. המכתב המפורט נועד לאפשר לעובד להתכונן כראוי לשיחת השימוע".

"כמו-כן, המעסיק צריך לחשוף את העובד מבעוד מועד למסמכים שקשורים לפיטורים, למשל מכתבי תלונה. יש לאפשר לעובד להגיע לשימוע עם נציג מהוועד - אם יש ועד יציג בארגון - או עם מישהו אחר. בארגונים גדולים, ראוי שהשימוע ייעשה על-ידי מנהל הבכיר מהמנהל הישיר של העובד, שההליך יהיה מעין משפטי, בשש עיניים, ויאפשר לעובד להביע את עצמו ולהשמיע את הצד שלו. נכון שגם מנהל משאבי אנוש יהיה נוכח, ויירשם פרוטוקול, ואפילו תהיה הקלטה. אם ההליך נוהל כראוי, הקלטה כזו יכולה להגן על המעסיק אם העובד יחליט לתבוע אותו".

- האם השימוע יכול לשנות את רוע הגזרה?

"לעובד יש אפשרות להציף כל מיני דברים גם בהיבט הארגוני, ולהסביר דברים שאולי המעסיק לא ידע. לעתים נסיבות אישיות, כמו מחלת בן זוג, עשויות לשנות. הסיכוי לשנות את החלטת המעסיק הוא אמנם קטן, אבל במקרים מסוימים המעסיק יכול להגיע למסקנה שיש יחסי אנוש לקויים בסביבת העבודה שלו, ואולי אפשר לנייד אותו למקום אחר בחברה או להכשיר אותו לתפקיד אחר".

- ומתי מודיעים על הפיטורים סופית?

"מן הראוי שגם ההחלטה על הפיטורים לא תינתן במקום. המעסיק אמור לבדוק שוב את הנסיבות ולבדוק אם יש אלטרנטיבות לפיטורים. הסיכום של השימוע יינתן במכתב הפיטורים".

- מה חשיבות השימוע כשהעובד מחליט לתבוע את המעסיק?

"ביהמ"ש יכול לבדוק אם נפלו פגמים בפרוצדורה, אם העובד נפגע מזה שהיה הליך לא תקין, ואז אולי מגיע לו פיצוי. אם יש סיבה כלכלית או אישית מוצדקת לפיטורים, ביהמ"ש לא יכול להתערב, אבל המעסיק לא פטור מחובה של שימוע. אם מפטרים בניגוד לחוק - כמו עובדת בהיריון או עובד עם מוגבלות, ביהמ"ש יתערב".

גם העובד צריך להחליט החלטות

חלק חשוב בהליך הפיטורים הוא הדאגה לזכויות הפנסיוניות של העובד. לדברי מולי הורוביץ, מנהל המטה המקצועי במבטח סיימון, "העצה הכי טובה שאפשר לתת למעסיקים היא לנהל את תהליכי הפיטורים בשקיפות, כך שהמדיניות של החברה בעניין תהיה ברורה גם לעובדים וגם לנותני השירותים כמו סוכני הביטוח וקרנות הפנסיה.

- מה השלב הראשון?

"ברגע שיש רשימה מפורטת ומגובשת של עובדים שמסיימים עבודה, מומלץ להתחיל לבצע את ההליך, כדי שלא לחרוג מטווח 15 הימים שאחרי סיום יחסי עובד מעביד, שבו לפי החוק יש לסיים את הליך שחרור הכספים הפיצויים. לפיכך, לרשות המעביד עומד בדרך כלל חודש וחצי - חודש הודעה מוקדמת 15 יום - לניהול התהליך".

לפי חוק פיצויי פיטורים, על העובד לקבל שכר אחרון כפול שנות עבודה. לעתים הכספים הקיימים בקופת הפיצויים האישית אינם מספיקים - שכן המעסיק מפריש כספים בהתאם לשכר העובד בפועל, ועובד ותיק בארגון ששכרו עלה במהלך השנים ככל הנראה לא יצבור את מלוא הסכום הדרוש. במקרה כזה, יצטרך המעסיק להשלים את היתרה. זאת, למעט מקרה שבו העובד חתום על סעיף שבמסגרתו הוא יודע מראש שגם אם יתפטר הפיצויים יהיו שלו, אבל לא יהיה זכאי להשלמה מהמעסיק במקרה של פיטורים (סעיף 14).

מיד אחרי שיחת הפיטורים, יש לעדכן את כל הנוגעים בדבר על עזיבתו הצפויה של העובד ועל זכאותו. בשלב זה יתבררו הצבירות הקיימות ואם נדרשת השלמה נוספת מצד המעסיק, על הסוכן לקבוע פגישה עם העובד ולהסביר לו את כל האפשרויות העומדות בפניו, כדי שהעובד יוכל לקבל החלטה המתאימה ביותר לרצונו, לפי מצבו ונסיבותיו האישיות.

- מה ההחלטות שהעובד צריך לקבל?

הורוביץ: "בפני העובד שתי החלטות מרכזיות: הראשונה היא החלטה מיסויית: איך לנהוג בכספי הפיצויים בתוך התוכניות ובכספי ההשלמה; השנייה היא מה לעשות עם התוכניות הפנסיוניות? ההחלטה תלויה בשאלה אם יש למפוטר עבודה חדשה כשכיר; האם הוא יהפוך לעצמאי או האם יישאר מובטל.

"לגבי ההחלטה המיסויית, העובד יכול למשוך פיצויים פטורים ממס של 12,360 שקל על כל שנת עבודה. האפשרות הזו מפתה עובדים למשוך את הכסף. אלא שחלק מהעובדים אינם יודעים כי יש כאן פגיעה כפולה: כל משיכה גם תקטין את הקצבה בגיל הפרישה וגם תפגע בהטבות המס לפרישה. כלומר: מי שמנצל את האפשרות למשוך את כספי הפיצויים ללא מס ייאלץ לוותר על הקלות המס שיקבל על קצבת הפנסיה שלו, שמקנה לו אפשרות לקבל פטור ממס על סכום קצבה גבוה יחסית".

- מה המשמעות הכספית של משיכת הכספים עם הפיטורים?

"גבר בן 40 שמושך פיצויים של 100 אלף שקל, גורם לפגיעה של כ-1,400 שקל בקצבה החודשית בגיל 67. זו פגיעה משמעותית באיכות חיים של פנסיונרים".

לגבי ההחלטה השנייה - התוכניות הפנסיונית - יש לדעת כי ככל שהתוכנית ותיקה יותר, התנאים טובים יותר והפסקה של הפרשה לתוכנית עלולה לפגוע בזכויות ובאפשרות לחדש את התשלומים. לדברי הורוביץ, "אם העובד הופך למובטל, כדאי בכל זאת לשלם על הכיסויים שמאפשרת התוכנית בעלות של עשרות עד מאות שקלים, כדי לשמור על הזכויות עד מציאת מעסיק חדש. הפתרון הזה תקף לשנתיים כלכל היותר".

- מה עם הקפאת הזכויות?

"יש אפשרות להקפיא אבל כל הקפאה פוגעת בכיסויים הביטוחים וביכולת לחדש את התוכניות בעתיד".

לדאוג למשרה הבאה

ומה עם היום שאחרי? אחת הדרכים של הארגון להקל על הטראומה היא לנסות לדאוג לתעסוקה עתידית של המפוטרים: מנכ"ל של חברה בדרום שנאלצה לפטר לפני שנה מספר לא מבוטל של עובדים, החליט למשל לקיים יריד תעסוקה במפעל. הוא הזמין נציגים של מפעלים שכנים לתוך המפעל כדי לראיין את המפוטרים, ורבים מהם מצאו מקום עבודה חלופי.

דרך נוספת היא מתן הכשרה לעובדים היוצאים לדרך חדשה. לדברי גלית כספי, מנהלת חטיבת הייעוץ וההדרכה בפילת, הליווי שלהם עוזר לעובד בשני מישורים. "אחד, במישור הרגשי - לחזק את הביטחון העצמי שלו. להגיד לו: 'זה שאתה מפוטר לא אומר שאתה לא טוב. זה לא אומר שום דבר עליך. ולהפוך את האיום הזה להזדמנות. אולי זו הזדמנות לעשות שינוי, לנהל את הקריירה.

"המישור השני עוסק בהיבטים הקונקרטיים: איך לכתוב קורות חיים, איך להתכונן לראיונות עבודה, איך אני מציג את עצמי, מה ללבוש לראיון, איך לחייך, מה זה מבחנים, מה זה אבחון. איך אני מייצר לעצמי רשת חברתית, מה זה לינקדאין, נותנים לו כלים בעולם הרשתות החברתיות שהוא סופר משמעותי".

- מה האינטרס של חברה לתת לעובד הכשרה כזו?

"הארגון מעביר מסר גם לעובד: אנחנו רוצים לעזור לך ומעריכים את כל מה שנתת לחברה וגם מסר כלפי מי שנשאר: אנחנו יודעים להיפרד מהעובדים. המודעות הזו הולכת ונכנסת ליותר ויותר ארגונים, גם בהיי-טק וגם בתעשייה. ארגונים מאוד מחשיבים את זה".

מספר המפוטרים בשנה החולפת
 מספר המפוטרים בשנה החולפת