אובמה: הסיכוי להסכם בין ישראל לפלסטינים - פחות מ-50%

אומר בראיון ל"ניו-יורקר": "מחוקקים בקונגרס קשובים מאוד למה שישראל אומרת בנושאי ביטחון" ■ אובמה חושב שעדיין יש ביכולתו ליצור מרחב להתקדמות בנושא הישראלי-פלסטיני, גם אם ההתקדמות תתרחש אחרי כהונתו

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, סבור שהסיכוי להשגת הסכם בין ישראל לפלסטינים קטן מ-50 אחוז, אך הוא חושב שעדיין יש ביכולתו ליצור מרחב להתקדמות בנושא הישראלי - פלסטיני. הדברים מובאים בכתבת פרופיל על הנשיא, בת 17 אלף מילים, בשבועון "ניו-יורקר".

אובמה אמר למראיין, דייוויד רמניק, עורך "ניו-יורקר", כי יש סיכוי של פחות מ-50% למציאת הסדר סופי ב-3 היוזמות העיקריות שלו במזרח התיכון: איראן, ישראל והפלסטינים וסוריה. "יחד עם זאת, בכל שלוש המחלוקות אנו עשויים לדחוף את המחסום בדרך להסדר במעלה השביל ואולי לייצבו באופן שהוא לא יחזור ויידרדר למקום שממנו הזזנו אותו".

"כל שלושת המוקדים האלה קשורים זה בזה", הוסיף אובמה. "אני מאמין שהאזור נמצא בתקופה של שינויים מהירים ונחרצים. חלקם דמוגרפיים, חלקם טכנולוגיים וחלקם כלכליים. הסדר הישן, האיזון הישן, שוב אינם בני קיימא. השאלה היא, אפוא: ומה הלאה?"

על בעיית איראן ועל הזווית הישראלית שלה אמר הנשיא: "מנקודת מבט היסטורית, יש עוינות וחשדנות כלפי איראן לא רק בקרב מחוקקים בקונגרס אלא גם בקרב הציבור האמריקאי... חברי הקונגרס קשובים מאוד למה שישראל אומרת בנושאי ביטחון".

אך הוא ציין, כי אינו חושב שחוק שמחייב את הממשל להטיל סנקציות חדשות על איראן יונח על שולחנו לחתימה בתקופה זו, וגם אם חוק כזה יגיע אל שולחנו, הוא יטיל עליו וטו. לדעתו, לחסידי החוק הפוטנציאלי לא יהיו מספיק קולות לבטל את הווטו (קולות של 67 סנטורים נדרשים כדי לבטל וטו נשיאותי).

אובמה צופה איזון גיאו-פוליטי חדש, שיהיה פחות סוער מהנוף הפוליטי הנוכחי שמאופיין במלחמת אזרחים, טרור ומאבקים בין פלגים דתיים קנאיים. "אינטרס חזק של תושבי האזור הוא, שהסונים והשיעים יפסיקו להיות להוטים כל כך להרוג זה את זה", הוא אמר. "... אם נוכל לשכנע את איראן לפעול באופן אחראי, כלומר לא לממן ארגוני טרור, לא לחולל תסיסה בין פלגים במדינות שונות, ולא לפתח נשק גרעיני, נוכל לראות התגבשות של איזון חדש בין מדינות המפרץ הסוניות, או בעיקר סוניות, לבין איראן, איזון שבו יהיו עדיין תחרות ואפילו חשד, אך לא לוחמה בפועל".

"ואשר לישראל, האינטרסים של ישראל ליציבות ולביטחון קרובים במידה רבה לאינטרסים של מדינות המפרץ", אמר אובמה.

תגובת הנשיא לעובדה שדיפלומטים של ישראל וסעודיה מותחים ביקורת אחידה על הבית הלבן בגין מדיניותו כלפי איראן, היא, למעשה, קריאה לירושלים ולריאד: נצלו את המצב הזה. "מה שמונע אותן מכריתת ברית בלתי פורמלית עם לפחות יחסים דיפלומטיים נורמליים אינו הבדל עמוק באינטרסים שלהן אלא הנושא הפלסטיני, ובד בבד גם ההיסטוריה הארוכה של של האנטישמיות שהתפתחה בעשרות השנים שחלפו, ותחושה אנטי-ערבית שגברה בישראל בעקבות פיצוצי האוטובוסים בפעולות טרור", אמר אובמה. "אם נוכל לגולל אחורה לפחות חלק מדברים אלה, ייווצר איזון חדש".