מי מתעסק? תסריטאי "צ'רלי וחצי" קטע את נאומו של דיויד גילה

נאום הפתיחה של הממונה על ההגבלים בכנס שנערך היום נקטע במחאה על חוות-דעתו באשר לפירוק ארגון תמלוגי היוצרים תל"י ■ התסריטאי אלי תבור התפרץ לנאום וקרא: "הממונה גיבור נגד חלשים כמוני ולא נגד גופים חזקים במשק"

נאום הפתיחה של הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, בכנס הרשות להגבלים שנערך היום (ג'), נקטע במחאה על חוות-דעתו באשר לפירוק ארגון תמלוגי היוצרים תל"י.

במהלך נאומו של גילה התפרץ התסריטאי הוותיק אלי תבור, שכתב תסריטים לסרטים כמו "צ'רלי וחצי" וסרטי "אסקימו לימון", וקרא: "הממונה גיבור נגד חלשים כמוני ולא נגד גופים חזקים במשק".

בנאומו מנה גילה את מאבקיו נגד גופים מונופוליסטיים במשק. תבור אמר כי הוא שכח את מאבקו
"נגד יוצרי הקולנוע והטלוויזיה".

תבור בן ה-80 קם על רגליו ואמר: "הסתכלו עליי! אני המונופול עליו הכריז הממונה על ההגבלים העסקיים מלחמה! אני כבן 80, אבל הממונה גיבור נגד חלשים כמוני ולא נגד גופים חזקים במשק, כמו חברת החשמל או חברות כרטיסי האשראי".

לדבריו, "במאה שעברה כתבתי תסריטים ל-21 סרטים ישראליים, שחלקם מוקרנים עד היום בערוצי הטלוויזיה ובאינטרנט. 30 שנה לא קיבלתי על כך אגורה. הייתי חבר אקו"ם, שלא הצליחה לגבות עבורי אפילו שקל אחד כתמלוגים. רק בזכות תל"י התחלתי לפני כשנתיים לקבל תמלוגים, שמאפשרים לי בגילי המופלג לחיות בקצת יותר כבוד. את זה רוצה הממונה לשלול ממני. אני הסכנה האמתית למשק הישראלי!".

"תרשה לי בבקשה להסביר גם לקהל במה מדובר", אמר לו גילה. "לאחרונה מסרנו לבית הדין את הניתוח שלנו בעניין תל"י. אנחנו מאמינים שנושא עידוד היצירה צריך להיות מוסדר באופן רחב יותר, ולא באמצעות חוק ההגבלים. עכשיו השאלה עומדת בפתחו של בית הדין להגבלים עסקיים, וההחלטה היא שלו".

בנוסף, גילה השיב לתבור כי קיומה של תל"י נוגד את חוק ההגבלים העסקיים, שאינו מאפשר ניהול משא-ומתן משותף בעבור תמלוגים על יצירות.

"אבל גופים דוגמת תל"י, הגובים תמלוגים עבור יוצרי קולנוע וטלוויזיה, קיימים בכל העולם. מדוע רק בישראל אתה מנסה למנוע פעילות גוף כזה?", אמר לו תבור. בסופו של דבר הפסיק גילה את נאומו.

בתקופה האחרונה פתח ארגון תמלוגי התסריטאים והבמאים במאבק נגד הרשות להגבלים עסקיים במסגרת הנסיונות להכריז עליה כמונופול. הארגון מנהל מגעים מול גופי השידור על זכויות המגיעות ליוצרים על יצירותיהם המשודרות.