משרד הכלכלה מתכוון לבטל דמי הטיפול לארגוני המעסיקים

נפתלי בנט סבור כי דמי הטיפול שנדרשים לשלם בעלי עסקים לארגונים היציגים השונים מהווים עבורם נטל של אלפי שקלים, ואלה שמסרבים להיעתר לדרישת הארגונים ולפתוח את הארנק חשופים להליכים משפטיים

שר הכלכלה, נפתלי בנט, מתכוון לבטל את תשלום דמי הטיפול של בעלי עסקים לארגוני המעסיקים במשק. את ההודעה על המהלך מסר בנט הבוקר (ג'), לחלק מראשי ארגוני המעסיקים, ובהם נשיא איגוד לשכות המסחר בתל אביב, אוריאל לין, נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, ומנכ"ל ההתאחדות, אמיר חייק.

בנט סבור כי דמי הטיפול שנדרשים לשלם בעלי עסקים לארגונים היציגים השונים מהווים עבורם נטל של אלפי שקלים, ואלה שמסרבים להיעתר לדרישת הארגונים ולפתוח את הארנק חשופים להליכים משפטיים. זאת, מתוקף חוק המתיר לארגונים אלה לגבות דמי טיפול מהם משנת 1977. היום נודע ל"גלובס", כי בנט שוקל להוביל חקיקה שתימנע מהארגונים היציגים לגבות את הסכומים האמורים מבעלי עסקים שאינם מעוניינים בייצוג ולא ביקשו להשתייך לארגונים.

הפגישה הבוקר בין בנט לבין נציגי הארגונים הוגדרה "טעונה". "נציגי הארגונים הופתעו מאוד לשמוע את התוכנית של בנט", אמר ל"גלובס" גורם בכיר. בפגישה הבהיר בנט כי סוגיית דמי הטיפול הפכה לנטל על עשיית העסקים, והפרקטיקה הנהוגה - שעסק מקבל הודעת חיוב מארגון שאין לו שום מגע איתו - חייבת להיפסק.

במשרד הכלכלה דיווחו על תלונות רבות שהועברו אליו מצד בעלי עסקים קטנים ובינוניים על דמי טיפול שאינם מוצדקים לטענתם. בחלק מהמקרים, מדובר בדמי טיפול של עשרות אלפי שקלים בשנה. דמי הטיפול שארגונים אלה גובים נקבעים לפי מספר העובדים בעסק ורמת שכרם: המעסיק נדרש לשלם לארגון 0.5% משכר העבודה הכולל שהוא משלם לעובדיו. בחלק מהמקרים, כך נטען, גובים הארגונים את דמי הטיפול רטרואקטיבית, עד לכדי מצב שהם מקבלים דרישות תשלום של עשרות אלפי שקלים. במשרד הכלכלה אמרו היום, כי בדיקה שנעשתה העלתה כי מצב זה ייחודי לישראל.

ההודעה של בנט התקבלה בארגוני המעסיקים בתדהמה. מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, סירב למסור תגובה, כמו גם בכירים בארגונים אחרים. אחד מראשי הארגונים היציגים הבולטים אמר, כי "מדובר בניסיון שיוביל לחיסול ולשיתוק של הארגונים. במהלך כזה, יש כמה ארגונים שיימחקו כי לא יוכלו להתקיים. בעבר הנושא נבחן במשך שנתיים במסגרת של ועדה סדורה, והוחלט כי העסקים ישלמו דמי טיפול לארגונים. בשונה ממה שטוען משרד הכלכלה, גם במדינות אחרות בעולם נהוג לגבות דמי טיפול, כמו בטורקיה, אוסטריה וגרמניה".