משפ' מוריס נפרדת ממניות השליטה באנגל משאבים

חברת GBES בשליטת המשפחה לא עמדה בהחזר חוב של 15.5 מיליון אירו לבנק שמימן את השקעתה ברכישת השליטה באנגל

ההרפתקה הלא מוצלחת של משפחת מוריס הבריטית בחברת הנדל"ן אנגל משאבים הגיעה לסיומה, אחרי תקופה של קצת יותר משנתיים. בימים האחרונים עברו מניות השליטה באנגל לחזקת כונס נכסים, בעקבות דרישת הבנק הזר לויאל בנק (Loyal Bank), באמצעות עו"ד יורי נחושתן, בגין הלוואה בהיקף של 15.5 מיליון אירו שלא הוחזרה על ידי בעלי השליטה.

הלוואה זו ניתנה לחברת GBES, שבשליטת משפחת מוריס, ובאמצעותה בוצעה ההשקעה באנגל משאבים. במסגרת הסדר החוב, שהושלם בנובמבר 2011, השקיעה משפחת מוריס כ-45 מיליון שקל בחברה הכושלת באמצעות GBES.

את המשך הצעדים באנגל משאבים ינסו לעשות בלויאל בנק תוך שיתוף פעולה עם מחזיקי האג"ח, שנציגיהם הם פסגות, מנורה ואדוארד קלר.

אנגל משאבים מחזיקה בנכסים מניבים בישראל, ופועלת בתחום היזמי למגורים בישראל ובמזרח אירופה. לחברה שתי סדרות אג"ח בהיקף של כ-170 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של כ-15%. במסגרת הסדר החוב בחברה (שהשתייכה בעבר לקבוצת אזורים של שעיה בוימלגרין) בוצעה תספורת של כ-50% לחוב אג"ח של כ-260 מיליון שקל.

משפחת מוריס (דוד ואביו קונרד) נחשבת לאחת המשפחות היהודיות העשירות באנגליה, ועיקר עושרה מגיע מנכסי נדל"ן. המשפחה נמנית עם מייסדי חברת סודהסטרים הישראלית, ובשנים האחרונות היא משקיעה בעיתון "מעריב", באמצעות קרוב המשפחה, שלמה בן צבי.

בחודשים האחרונים הגיעה המשפחה להסכמות מול מחזיקי האג"ח של אנגל להזרים באמצעות GBES עד 47 מיליון שקל נוספים לחברה. כעת טוענים מקורבים למשפחת המיליונרים היהודית-בריטית כי "מעולם לא היה לנו קשר ללויאל בנק, ומקור הבעיה הוא בשני המשקיעים האחרים הקשורים לקבוצת GBES".

ב"שני המשקיעים האחרים" מתכוונים המקורבים לאיש העסקים עו"ד גד רווה, שהיה מעורב בעסקת רכישת השליטה בחברה, ואף מונה לתפקיד מנכ"ל החברה הבת, אנגל מזרח אירופה (EEE), וכן למשקיע זר מסרביה. לטענת מקורבים לאנגל, שני אלה הם האחראים להסתבכות מול הבנק, בעקבות הלוואה שלקחו ממנו ושתמורתה העניקו לו כביטחונות את מניות אנגל. כך או אחרת, מניות אנגל נלקחו מידיה של GBES, וכעת יצטרכו בלויאל בנק לאתר משקיע חדש שייכנס להשקעה בחברה וירכוש את המניות מידי הכונס. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי שותפים עסקיים של המשפחה נמצאים בקשר ישיר עם הבנק במטרה להגיע לפתרון.