המכון לרפואה משפטית יפצה ב-700 א' ש' את משפחתו של רון אייזן ז"ל

כך נקבע בהסכם פשרה ■ בני משפחתו של התינוק רון אייזן ז"ל טענו כי איברים מגופתו נותרו במכון לרפואה משפטית לאחר נתיחת הגופה, ללא צורך וללא ידיעתם

בית המשפט המחוזי בירושלים אישר את הסכם הפשרה בין משפחתו של התינוק רון אייזן ז"ל לבין מדינת ישראל ומשרד הבריאות שייצגו את המכון לרפואה משפטית ופרופ' יהודה היס.

במסגרת הפשרה הוסכם לשלם למשפחתו של התינוק, לסבו, לסבתו ולאחיו סכום כולל של 700 אלף שקל.

בשנת 2009 הוגשה כנגד פרופ' היס, המכון לרפואה משפטית ומשרד הבריאות תביעה על-ידי משפחתו של התינוק רון אייזן ז"ל, באמצעות עו"ד ד"ר שמואל ילינק ממשרד ילינק וייס ושות', במסגרתה נטען כי ללא ידיעת המשפחה נותרו איברים מגופת התינוק במכון לרפואה משפטית לאחר נתיחת הגופה, ללא צורך והצדק. בנוסף, איברים אלה הובאו לקבורה שנייה ונפרדת בשנת 2002, כשהתינוק נפטר והובא למנוחות כבר בפברואר 2000.

לא בכך הסתיימה הפרשה. בחודש מאי 2012, במסגרת מבצע "מנוחה בכבוד" שערך המכון לרפואה משפטית, בו נחשפו איברים ורקמות של אלפי בני אדם שנשמרו במכון לרפואה משפטית במהלך השנים, נתגלו עוד רקמות נוספות של התינוק רון אייזן ז"ל שלא נקברו בקבורה הראשונה ולא השנייה, מבלי שהדבר הובא לידיעת המשפחה.

תביעה זו היא חולייה נוספת בשרשרת תביעות המוגשות נגד המכון לרפואה משפטית ומשרד הבריאות. לפני מספר שנים הגיעה הפרשה לשיאה בפסיקה תקדימית של בית המשפט העליון בפרשת בן-צבי, שפתחה עבור משפחות הנפגעים את הדרך לקבלת פיצוי מהמדינה, לאחר שנטען כי במכון לרפואה משפטית הושארו איברים ורקמות של אנשים שנותחו במכון ללא צורך וללא ידיעה והסכמה של המשפחות.

לחלק גדול מהמשפחות נודע הדבר רק בתקופה האחרונה במסגרת מבצע "מנוחה בכבוד", בו המכון לרפואה משפטית מודיע לכל המשפחות הרלוונטיות על קיומם של האיברים והרקמות של יקירהן על מנת לערוך קבורה שנייה.

עו"ד ד"ר שמואל ילינק ממשרד ילינק וייס ושות', שייצג את משפחתו של רון אייזן ז"ל, מסר כי "אין לי ספק שפשרה זו התאפשרה בזכות העובדה שבית המשפט העליון קיבל את עמדתנו בפרשת בן-צבי. אני חושב שנכון וראוי שמדינת ישראל לקחה אחריות במקרה קשה זה, אבל לצערנו הרב, מדובר במקרה אחד מתוך מקרים רבים שמתגלים".