חדשות הרכב: חוק חדש שיאמלל את חיי הנהגים בארץ?

מדינת משטרה: הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה תעניק למשטרה סמכויות חדשות ונרחבות לגזור עונשים כבדים בשטח, עוד לפני משפט ■ וגם: מבצע על כלי רכב חשמליים בחצי מחיר, והמכונית היפה ביותר שייצרה מאזדה אי פעם

היום במהדורה נוספת של חדשות הרכב בגלובס TV, הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה בכנסת ושהולכת לאמלל את חייהם של הנהגים בישראל; טויוטה לוקחת חלק בפיתוח ה -Z4 של ב.מ.וו; מאזדה מבטיחה שהמיאטה החדשה תהיה המכונית היפה ביותר שיצרה אי פעם; מכונית הפורמולה של מייקל שומכר נמכרה במחיר אסטרונומי; ונסיים עם שחקני ארסנל שלקחו את הפיקאסו של סיטרואן לסיבוב.

כבר היום נחשבת אכיפת התנועה בישראל לאחת המקיפות, הקשוחות ולבטח היקרות בעולם המערבי, אולם זו רק ההתחלה. בימים האחרונים קיבלה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק להחמרת הענישה על "בריונות כביש" של סגנית שר התחבורה ציפי חוטובלי. תחת הכותרת הזו הוכנסו לא מעט גזירות, עונשים וקנסות שיגדילו משמעותית את סמכויות הענישה לפני משפט של שוטרים ויעודדו נהגים שלא להגיש ערעור לבית המשפט לתעבורה.

לנהיגה בשכרות יונהג דירוג של שלילת רישיון בין 6 חודשים ל-3 שנים, בהתאם לוותק בנהיגה ולחומרת העבירה. נהג שנמצא בגופו ריכוז אלכוהול הגבוה ב-50% מהרמה המותרת יפסל רישיונו לשנה, בעוד שלנהג שיכור עם פי 3 מהרמה המותרת יפסל רישיונו ל-3 שנים.

לשוטר תינתן הסמכות להטיל שלילה ל-6 חודשים אפילו ללא בדיקת ינשוף במידה והנהג מגלה סימנים ברורים של שכרות. זהו שינוי משמעותי ביחס למצב הקיים כיום בו קיים עונש אחיד של שנתיים שלילה, ללא חלוקה בין נהג שיכור לבין נהג שחרג במעט מהשיעור המותר.

הרפורמה באה לתקן גם את בעיית "העומס בבתי המשפט לתעבורה", שנוצר כתוצאה מערעורים. על פי החוק החדש, במצב של הרשעה יוכפל הקנס של נהג מערער והתנאי להישפט מלכתחילה יהיה הפקדת ערך הקנס.

כמו כן, לשוטר תוקנה סמכות להטיל שלילת רישיון במצבים בהם יש לו יסוד סביר להניח כי בוצעה עבירה מסכנת חיים, גם אם לא חזה בעת ביצוע העבירה - בדומה לדין הפלילי. תקנה זו מכשירה בעצם את הדרך לשלילה של רישיון לפני משפט על בסיס תצלומים של מצלמות אוטומטיות או אמצעי אכיפה אלקטרוניים אחרים. אדם שינהג ברכב ללא רישיון נהיגה מותאם לאותו סוג רכב או שרישיונו לא בתוקף למשך שנתיים, עשוי להסתכן בהשבתת כלי הרכב בו נהג.

ואנחנו שואלים: האם לא כדאי לרכז את המאמצים בחינוך נהגים, בהכשרתם לנהיגה מתקדמת ובשיפור תשתית הכבישים במקום בענישה והפחדה? למשטרה הפתרונים

צפו בתוכנית המלאה...