תשואות טובות בצל חשש

המספרים של 2013 מכינים אותנו לתיקון שהולך ומתקרב

שנת 2013 - כמו זו שקדמה לה - נסגרה עם תשואות טובות באפיקי החיסכון ארוך-הטווח, המשדרות אופטימיות גם להמשך. אבל בצל החששות מההאטה הגוברת, מעלייה ברמת האבטלה ומפגיעה אפשרית ביצוא בשל חרמות, נראה שהפעם נלווה לשנה החדשה גם חשש אחר.

בשנה החולפת המשיכו אפיקי החיסכון הפנסיוני של הציבור בישראל לרשום תשואות דו-ספרתיות. למעשה, מאז המשבר של 2008 נסקו התשואות בחיסכון של הציבור הישראלי, ולא במקרה. כחלק מההתמודדות שנקטו בנקים בעולם עם השלכות המשבר, ירדו הריביות לרמות שפל שאפשרו לשוקי ההון לשבור שיאים, המשתקפים היטב בביצועי קופות הגמל, קרנות הפנסיה ויתר מוצרי החיסכון.

אבל, כמו כל תרופה, גם לריבית הנמוכה יש תופעות לוואי, ואלו באות לידי ביטוי ככל שתקופת הטיפול הולכת ומתארכת. בהקשר של ריביות נמוכות לאורך זמן, תופעת הלוואי המדאיגה ביותר אינה הפסדי הון שיהיו בשוק הסולידי כשהריבית תעלה, אלא הבעיה של התפתחות בועה - עלייה מוגזמת בשווי הנכסים, ואת סופן של בועות כולנו זוכרים.

אבל גם קודם לחשש מהיווצרות בועה כתוצאה מהריבית הנמוכה, יש עוד בעיות שמאיימות על התשואות העתידיות של החוסכים. בין היתר, מדובר באפיקים הסולידיים שמספקים כיום פחות ופחות תשואה פוטנציאלית, בעוד שהחיפוש אחר תשואה שכזו מצריך לקיחת יותר ויותר סיכון.

מדובר בהפניית מקורות לרכישת ני"ע שפעם נחשבו כ"מוקצים" (למשל מניות טכנולוגיות) וביציאה לאפיקי השקעה אלטרנטיביים, שלא רק נושאים עימם סיכון שהשוק המוסדי לא נדרש להתמודד עמו עד כה בשעת מפולת, אלא שהם גם לא אחת יקרים מבחינת החוסכים.

השוק המקומי לא יספוג הכול

לכל אלה מתווסף מאפיין נוסף הייחודי לנו, המשפיע על שוק ההון המקומי כבר כמה שנים, וצפוי להמשיך ולהשפיע גם בעתיד הנראה לעין: שוק ההון הישראלי נהנה מ"מדיניות מרחיבה" נוספת - מעבר לריבית הנמוכה - והיא הזרם האדיר של כספי החיסכון בפנסיה הצוברת שמוזרמים לתיקים שמנהלים הגופים המוסדיים.

גם כאשר מנהלי ההשקעות המוסדיים מגוונים את תיקי ההשקעות, ומוציאים יותר כסף לחו"ל ולהשקעות ריאליות, לקרנות השקעה ועוד, הם עדיין מעבירים נתח כלשהו (שאינו זניח) מהכספים החדשים שזורמים אליהם, לשוק ההון שלנו. וזה, יש לזכור, אינו גדול דיו לספוג כספים אלה לאורך שנים מבלי שיתרום לניפוח מחירי ניירות הערך.

אם כך, מה אנו יכולים לצפות עם תחילת 2014? לאור קונצנזוס ההערכות שסביבת הריביות הנמוכה תימשך, נראה ששינוי הכיוון עדיין לא מעבר לפינה. לא רק סביבת הריבית תומכת בהערכות להמשך המומנטום החיובי בשווקים לפי שעה. זרם ההפקדות האדיר לחסכונות הציבור בפנסיה הצוברת ימשיך כאמור לזרום ולהגדיל ביקושים להשקעות, והוא תומך באופטימיות לגבי כיוון השוק.

אבל בעתיד הרחוק יותר ניתן להניח שחלק מהתשואות שנרשמו בשנתיים האחרונות יקוזזו, ואולי אף יימחקו. לא רק זאת, אלא שנראה שהחיפוש אחר תשואה מגדיל במידה ניכרת את הסיכון שגלום בתיקי החיסכון. כך, התשואות של 2013 אולי יימשכו עוד תקופה, אך נראה שהן מכינות אותנו לתיקון שמגיע אחת לכמה שנים, ושמזכיר שהתשואות באפיקי החיסכון לטווח ארוך הן לא רק חיוביות.