פרס: "אל תבזבזו זמן רב בחופשות; הכי טוב לעבוד"

נשיא המדינה זכה לכבוד מיוחד בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כשקיבל את אות "רוח דאבוס" ■ פרס קרא לחלוקה של הידע ולא של העושר כי "ידע הוא עושר"

נשיא המדינה שמעון פרס זכה היום (ו') לכבוד מיוחד בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, כאשר קיבל את אות "רוח דאבוס" בגין פעילותו בארגון הפורום מזה שני עשורים. זו הפעם הראשונה שאדם כלשהו זוכה לכבוד כזה. קלאוס שוואב, נשיא הפורום, אמר לפרס: "זה אף פעם לא קורה בדאבוס אבל אתה כל כך חשוב אז נחרוג ממנהגנו. שמעון אתה איש גדול".

פרס ושוואב ניהלו שיחה בנושאים מדיניים והנשיא נשאל לגבי תוכנית הגרעין האיראנית והצהרותיו הפייסניות של חסן רוחאני, נשיא איראן. לדברי פרס, "איראן לא צריכה לבזבז כל כך הרבה כסף על מתקני הגרעין האלה. ההצהרות האחרונות נחמדות אבל המציאות שונה. עבורנו איראן אינה אויב, אין לנו גבול משותף ואין לנו היסטוריה של עימותים".

פרס אמר כי אם איראן לא תעמוד בהתחייבויותיה, העולם יעניש אותה ויחרים אותה: "דרום אפריקה הוחרמה ע"י העולם ולא הוזמנה לאף מקום, לא למונדיאל ולא לשום מקום. אם איראן תמשיך בדרכה, בנוסף לסנקציות הכלכליות היא תראה שהעולם לא אוהב בלופים".

שוואב שאל את פרס באשר להתקדמות במו"מ עם הפלסטינים ופרס אמר שהישראלים והפלסטינים ידעו הרבה עליות ומורדות: "אנשים לא האמינו גם שנעשה שלום עם מצרים וירדן ולא האמינו שנתחיל בתהליך מדיני עם הפלסטינים - וזה קרה. אין מנהיג אחד בתהליך הזה אלא הרבה קבוצות וזה קשה. אנחנו מוכנים. הראינו שאנחנו מוכנים".

הטרגדיה בסוריה מעסיקה לא מעט את באי הכנס השנה. פרס אמר ש"כל האלמנטים הקיימים היום בסוריה אינם אלמנטים של שלום אלא של סכסוך ומלחמה. יש לגלות אלמנטים חדשים שיאחדו את הקבוצות. בשאר אסד הרג יותר מ-100 אלף אנשים. 3 מיליון פליטים. 600 אלף איש בבתי חולים. אין אף אחד בפנים שיכול לעשות משהו טוב. יש טרוריסטים שמגיעים לשם אפילו מאירופה. למה איראן תומכת בטרוריסטים שם? למה היא שולחת את חיזבאללה להרוג את הסורים? בשביל מה? הפתרון לסוריה יגיע מבפנים ולא מבחוץ. הדור הצעיר בעולם הערבי הוא הפתרון לבעיות שלהם. זה לא ייקח הרבה זמן. אני מאמין שארה"ב פועלת נכון. עלינו לתת לעולם הערבי לתמוך בדור הצעיר והחדש בסוריה להציל את עצמם".

"אתה אחד המשתתפים הצעירים כאן בכנס", אמר בהומור שוואב לפרס, אמירה שגררה מחיאות כפיים מהקהל, "מה אתה יכול לומר לנו על התקדמות והתפתחות העולם?". פרס אמר שהמדע הוא זה שהופך את האנושות לטובה יותר ודיבר גם על האי-שוויון: "הכסף לא מגיע לאנשים עניים אלא לאנשים עשירים במדינות עניות". הוא אמר שהתפתחות המדע היא זו שתסגור את הפערים החברתיים והשתמש בדוגמה מעולם המחשוב: "בהתחלה היו מחשבים ענקיים שרק עשירים היו יכולים להרשות לעצמם והיום יש סמארטפונים קטנים זמינים לכל אחד". פרס קרא לחלוקה של הידע ולא של העושר כי "ידע הוא עושר".

שוואב שאל את פרס מה יעשה אחרי שיסיים את תפקידו כנשיא ופרס ענה: "אני חושב על עבודה. אני לא חושב על תואר רשמי אלא על מה לעשות. אני אופטימיסט לא מסופק. מה זה אומר? שאולים אותי מה התרומה הכי גדולה של העם היהודי לעולם ואני אומר - חוסר סיפוק. אז אני יהודי. אני רוצה לומר לכם משהו: אל תבזבזו זמן רב בחופשות ופנאי... הכי טוב זה לעבוד".