נתניהו בדאבוס: "יש התעניינות עצומה בכלכלה שלנו"

בזמן שבמסדרונות כנס דאבוס מחזרים אנשי עסקים מערביים – בעיקר אירופים – אחר נציגים איראנים, רה"מ נתניהו טוען שמשטר הסנקציות יימשך

רה"מ בנימין נתניהו סיכם היום (ו') את ביקורו בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס וטען כי אומות המערב מאוחדות בעמדתן נגד איראן ומשטר הסנקציות שריר וקיים. די להביט במסדרונות אולמות הכנס בדאבוס ולראות כיצד אנשי עסקים - בעיקר אירופים - עטים על נציגים איראנים בודדים ומשוחחים עימם ארוכות כדי להבין שחברות זרות כבר עומדות בתור לעשות עסקים עם איראן.

"מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי חזר באוזניי בפגישתנו היום על מחויבות ארה"ב לשמור על משטר הסנקציות", אמר נתניהו היום במסיבת עיתונאים.

כאשר נדרש רה"מ להתייחס ליוזמת אנשי העסקים הישראלים והפלסטינים המקיימים פגישות בדאבוס וקוראים לקדם את התהליך המדיני בטרם ייגרם לכלכלת ישראל נזק בשל יוזמות חרם אזרחי במקומות שונים בעולם, אמר נתניהו כי "אני לא מתעלם מהקריאות לחרם הכלכלי אך יש גם מגמה הפוכה. ההתעניינות בכלכלת ישראל עצומה. תסתכלו עם מי נפגשתי כאן - נוכחתי בכנס סייבר, נפגשתי עם בכיר גוגל ניקש ארורה, נפגשתי עם מנכ"לית יאהו מריסה מאייר, עם מנכ"ל סיסקו ג'ון צ'יימברס, עם ביל גייטס... אלה המעצמות החדשות. ישראל היא גורם שהמעצמות הללו מתעניינות ורוצות את קרבתנו. רוצות לעשות עסקים איתנו. לחץ כלכלי על ישראל לא מקדם את השלום אלא מרחיק אותו כי הוא מקשיח את עמדות הפלסטינים. צריך איזון ויחס הוגן".

אלא שכאמור בשיחות עם אורחים זרים כאן בכנס ניתן לקבל תמונה אחרת. משתתפים אירופים ואמריקאים מעודדים מאוד מהטון הפייסני של נשיא איראן חסן רוחאני בנאומו אתמול, גם כאשר דבריו לא עומדים עדיין במבחן המציאות.

"זו התחלה, אלה דברים חיוביים לשמוע מנשיא איראן וזה בטח טוב יותר מהדברים שאמר קודמו, אחמדינג'אד", אמר לנו אחד מבאי הכנס ממוצא שווייצרי. כלכלן אמריקאי אחר בעל מוניטין עולמי ציין בפנינו גם כן את "הרטוריקה הטובה" של רוחאני.

החודשים הקרובים יראו האם הפתיחות שהפגין רוחאני כלפי המערב באמת תגרום לזרים להסתער על כלכלת איראן, אולם כאן בדאבוס, כאמור, המסרים הפייסניים שלו כבר באים לידי ביטוי במה שנראה כמו חיזורים של אנשי עסקים מערביים אחר איראן.