10 חודשי מאסר לסוחר נוסטרו באיי.בי.איי בגין תרמית בני"ע

שעות ספורות לאחר ששלח את גולן מדר ל-12 חודשי מאסר בפרשת הרצת האג"ח במליסרון, גזר השופט כבוב 10 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 200 אלף שקל על טובי פפר, סוחר נוסטרו באיי.בי.איי שהורשע בהשפעה בתרמית על ני"ע

השופט חאלד כבוב קובע את רף הענישה בעבירות תרמית בניירות ערך במסגרת הסדרי טיעון. שעות ספורות לאחר ששלח את גולן מדר ל-12 חודשי מאסר בפועל בפרשת הרצת האג"ח במליסרון, גזר כבוב 10 חודשי מאסר בפועל, 10 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 200 אלף שקל על סוחר נוסטרו באיי.בי.איי, שהורשע על סמך הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של השפעה בדרכי תרמית על שער נייר ערך ומירמה והפרת אמונים.

מגזר הדין עולה, כי הנאשם, טובי פפר, סוחר ותיק בשוק ההון, הבקי ברזי המסחר בבורסה, החל לעבוד באיי.בי.איי שירותי בורסה בשנת 2002 והיה מופקד על ניהול חשבון הנוסטרו של החברה, שבמסגרתו פעל בעיקר באג"ח קונצרניות.

בין השנים 2010-2008 ביצע פפר פעולות בניירות ערך באמצעות שני חשבונות שהיו בשליטתו, חשבון הנוסטרו של איי.בי.איי וחשבון פרטי של בן משפחתו - גיסו, יורם צרף. במהלך תקופה זאת ביצע פפר עסקאות עצמיות בין חשבון הנוסטרו לחשבון הפרטי, וזאת במטרה להשיא רווחים חסרי סיכון לחשבון הפרטי, וזאת על אף שפפר לא נרשם במסמכי פתיחת חשבון הבנק כמיופה-כוח.

פפר, נקבע, פעל בחשבון גיסו, על-פי שיקול-דעתו הבלעדי, תוך ביצוע עיסקאות עצמיות בין חשבונו של זה לבין חשבון הנוסטרו, תוך ניצול מאפייני שיטת המסחר בשלב הרצף. זאת, מבלי לגלות דבר היותו מיופה כח ודבר הקשר בינו לבין צרף לחברת איי.בי.איי.

בגזר הדין צוין כי בעשרות מקרים שונים ניצל פפר את שליטתו בשני החשבונות לביצוע עסקאות עצמיות בין חשבון הנוסטרו לחשבון צרף, תוך בחירת כמות ושערי העסקאות באופן שהעסקאות נחזו להיות אמתיות ואקראיות, בין קונה מרצון למוכר מרצון, בעוד שלמעשה הוא זה שעמד מאחוריהן. הפעילות בוצעה על מנת ליצור רווחים ודאיים לחשבון צרף על-ידי ניצול חשבון הנוסטרו ופגיעה בו שמוערכת בעשרות אלפי שקלים.

בשלב מסוים ערכה חברת איי.בי.איי ביקורת על פעילותו של פפר, ובעקבות ממצאי בדיקה הוא פוטר ועבר לעבוד בחברה אחרת בשוק ההון, אך בתחילת שנת 2012 שב פפר, לבקשת החברה, לעבוד בשירותה עד סוף שנת 2012.

לפי המפורט בכתב האישום בו הודה פפר, היקף העסקאות העצמיות שביצע עמד על מיליוני שקלים, ובסך-הכול יצר פפר לחשבון הפרטי של צרף רווחים בסך של כ-200 אלף שקל, מתוכם כ-130 אלף שקל התקבלו בחשבון כתוצאה מפעילות מול חשבון הנוסטרו, כאשר 90 אלף מתוכם התקבלו כתוצאה מביצוע עסקאות עצמיות נשוא כתב האישום.

מדובר בכ-71 עיסקאות עצמיות בין חשבון צרף לחשבון הנוסטרו, שהשפיעו על שער נייר הערך.

לפני כ-10 ימים הגישה מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) את כתב האישום נגד פפר, וכבר עם הגשתו הודיעו הצדדים כי הגיעו להסדר טיעון שיוגש בהקדם לבית המשפט.

על-פי הסכם הסדר הטיעון עתרו הצדדים במשותף להטלת עונש מוסכם של 10 חודשי מאסר בפועל, עונש מאסר על-תנאי וקנס כספי שנותר לשיקול-דעת בית המשפט.

כתב האישום הוגש בידי עו"ד אבי ארוניס מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ונחקר על-ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר ברשות ניירות ערך.

השופט כבוב ציין בגזר הדין כי "אילולא הסדר הטיעון שהוצג בפניי, הרי בשים לב לעובדות כתב האישום שהנאשם הודה בהן, בהתחשב בתפקידו הרם של הנאשם ובאמון הרב שניתן בו על-ידי מעבידו; לסמכויות הנרחבות שהוענקו לו; למידת המעילה באמון; למספר הרב של העיסקאות; לעובדה שהעסקאות בוצעו לעיתים מול חשבון הנוסטרו ולעיתים כאשר הנאשם נמצא משני צדי העיסקה - הרי הדעת נותנת שהיה ראוי לקבוע מתחם ענישה של 12-24 חודשים, וזאת גם תוך כדי בחינת העונש הראוי ביחס לעונש שהוטל על נאשמים בעת האחרונה, במספר רב של החלטות שניתנו על-ידי בית משפט זה (פרשת קאופמן, פרשת גורבץ, פרשת ברונפלד - בהתאמה המתחייבת של הנסיבות הרלוונטיות של כל מקרה ומקרה)".

באשר לקנס שראוי להטילו על פפר, ציין השופט כי הוא מצא לנכון להטיל על הנאשם קנס כספי בסכום שלא יפחת מהסכום שהנאשם הפיק כרווח לחשבון גיסו תוך ביצוע העבירות.

השופט התייחס גם לגזר הדין הנוסף שנתן היום, שעות ספורות קודם לגזר דין זה, בעניינם של גולן מדר ואלי העליון, בפרשת הרצת האג"ח של חברת מליסרון, וציין כי "אמון הציבור בהגינות, יושרה, שקיפות והקפדה על כללי משחק ברורים הם מנשמת אפו של שוק הון מפותח. צמיחתו של שוק הון בריא ומשוכלל תלויה בוודאות שיש לציבור שכספו הופקד בידי מי שראויים לכך. כל הפרה של אמון זה, כמו במקרה של השפעה על השוק בדרכי תרמית, תיתקל בתגובה הולמת.

"הפנמת כללים אלה מחייבת את בית המשפט לנקוט אמת-מידה מחמירה גם כדי להרתיע את הפעילים בשוק ההון, שמא יתפתו לסטות מדרך הישר; וגם כדי להעביר מסר לכלל ציבור המשקיעים בדבר היותן של הרשויות האמונות על התנהלותו התקינה של השוק עומדות על המשמר".