"השווי של הרבה חברות ישראליות בתחום הסייבר יירד"

בכנס הסייבר שהתקיים היום בתל אביב התייחסו בספקנות לשווי של החברות בתחום: "הדרך שלהן לשוק אינה פשוטה"

הפאנל "מבעד לעיני המשקיעים האסטרטגיים", שנערך היום בצהריים בכנס סייבר-טק בתל אביב, עסק באחד הנושאים המעניינים כיום בעולם הסייבר: מה בדיוק רואים המשקיעים בשפע הטכנולוגיות בתקופה האחרונה בתחום אבטחת המידע.

את הפאנל הנחה יואב צרויה, שותף בקרן JVP שהציג נתונים שלפיהם כלל השוק אמור להגיע להיקף של 93 מיליארד דולר ב-2017, ואילו ההשקעות בתחום עלו ב-41% בארה"ב ל-930 מיליון דולר אשתקד.

ב-JVP, שמגדירה את תחום הסייבר כאחד התחומים בו היא מתמחה, טוענים כי ברבעון הרביעי של 2013, היה גידול של 31% בגידול של החברות שביקשו השקעה (Deal Flow), לאחר צמיחה משמעותית יותר בשנתיים האחרונות.

הקרן החדשה של JVP בגובה של 120מיליון דולר, שגיוסה הושלם פחות או יותר, נהנתה מהעניין בתחום. בכיר בסיסקו שהשתתף בכנס הודיע היום כי ענקית ציוד התקשורת תשקיע בחלק של הקרן שמיועד לתחום הסייבר (כ-60 מיליון דולר).

על פי הערכות, מדובר בהשקעה משמעותית יחסית. למרות האווירה המחבקת סביב החברות הפעילות בתחום, ברור לכולם שזה לא יכול להימשך לעד.

"במשך שנים המשקיעים התרחקו מתחום הסייבר, מה השתנה בעצם שאנחנו רואים את הרומן כרגע?", שאל צרויה.

"יש מי שיגיד שזה רומן גדול מדי אבל לדעתי זה דבר טוב", אמר טל סלובודקין שמנהל את ההשקעות והרכישות של סיסקו בישראל ורוסיה, "הסיבה היא שהעולם אימץ המון טכנולוגיות חדשות בשנים האחרונות והשימוש במחשוב השתנה, השינויים האלו מזמנים אפשרויות עבור סטארט-אפים.

"אני מנסה להישאר אופטימי אבל החברות האלו צריכות להבין שהדרך שלהן לשוק איננה פשוטה".

התובנות של ג'אקוס בנקוסקי, שותף בקרן USVP, שהשקיעה בין השאר בצ'ק פוינט ובטראסטיר, היו יותר חד משמעיות: "הרומן עם המשקיעים לדעתי כבר עבר את הגבול, מכיוון שזה כבר מאוחר מדי".

בהתייחסות לשאלה לגבי השוויים הגבוהים של החברות בשוק, והאם מדובר בבועה, הדעה בפאנל הייתה כי אמנם זו לא בועה, אך ללא ספק השווים נראים לא ריאליים.

מרב וינרב, שותפה באינטל קפיטל תיארה כי: "אנחנו מאוד רגישים לשוויים. ראיתי הרבה חברות שמגייסות סיבוב ראשון בשווי גבוה, אבל השאלה היא לגבי סבב הגיוס הבא ומה יהיו השווים בו.

"אני חוששת שבסבב הגיוס הבא הרבה חברות יתקעו ויבצעו גיוסים בשווים יורדים". לדברי Ravi Viswanathen, שותף בקרן NEA, השווים אכן אינם בועה שמזכירים את שנת 2000, אבל הוא מאמין שהשווים לא יחזיקו לזמן ארוך.

לדבריו: "בניגוד לשנת 2000 יש ביצועים אמיתיים בחברות, קשה מאוד להאמין בחברה שיש לה מכפילים גבוהים על ההכנסות, אתה צריך להאמין שחברות כאלו ממש ישלטו בשוק. אני מאמין שנראה ירידה מסוימת בשווים".

"המטוטלת נעה הלוך וחזור"

אחד האורחים בכנס היה סמיר קפוריה, סגן נשיא לניהול מוצרים בתחום האבטחה בסימנטק. החברה, שהייתה עד לפני כמה שנים סמכות האבטחה האולטימטיבית איבדה את מעמדה בתחום עם קריסת הפרדיגמה שהאנטי-וירוס מגן על המשתמשים.

בסימנטק מודעים כבר תקופה ארוכה לכך שהשוק השתנה, וקפוריה משתמש במונח של "לדמיין מחדש את האבטחה".

מנקודת המבט של סימנטק, בתור מי שנמצאת בשוק תקופה ארוכה, לשוק יש צרכים חדשים מה שמעמיד על הבמה ספקי טכנולוגיה חדשים.

לקפוריה אין ספק כי הפתרון לטווח הקצת יותר ארוך יגיע לא מטכנולוגיה "חדשה ונוצצת" אלא "מאינטגרציה יותר טובה בין המוצרים על ידי ספקים של פתרונות כוללים", מה שרלוונטי לתעשייה שהתבגרה והפכה למיינסטרים.

"המטוטלת נעה הלוך וחזור כל הזמן", לדבריו. על הדרך מנסה סימננטק לחפש, גם בישראל, פתרונות שמגיעים מסטארט-אפים בתחום אם בכדי לשתף פעולה ואם כמטרות רכישה.

גישה דומה הפגין גם גיל שויד, אחד ממייסדי ומנכ"ל צ'ק פוינט. שמה של צ'ק פוינט אומנם עולה בכל פעם שבה החזון להקמת חברה ישראלית גדולה נוספת בתחום עולה, אך למרבה האירוניה שמה של צ'ק פוינט נעדר לגמרי מכל היוזמות שמנסה ישראל לקדם בעולם הסייבר, בין במעבדה בבאר שבע, או בהשקעות אחרות.

אולי אפשר למצוא את ההסבר לכך בדברי שויד בכנס: "מספר הווירוסים גדל ב-87% בין 2012 ל-2013. התגובה הטבעית של המנהלים היא 'הוסיפו אבטחה'. אבל יש המון טכנולוגיות ויש המון ספקי טכנולוגיות. אבל האם זה עובד? בסקרים דווקא יש ירידה בביטחון של 9% השנה לעומת האפקטיביות של מערכות אבטחה ב-2009.

"היום קשה יותר לראות את היער מרוב עצים. כך שרק להוסיף טכנולוגיות זה לא מספיק. צריך מגוון ספקים וטכנולוגיות אבל להמשיך במיזוג בין הפתרונות".