דיסקונט ניו-יורק לא יימכר, דיסקונט ימכור הבנק באורוגוואי

בין המתעניינים ברכישת הבנק הדרום-אמריקאי השווה 75 מיליון דולר - בנק BBVA הספרדי ■ תהליך בחינת מכירת דיסקונט ניו-יורק עלה לבנק כ-5 מיליון שקל

יותר משנה לאחר שבבנק דיסקונט בחנו וניסו לקדם את מכירת דיסקונט ניו יורק, אתמול (ב') החליט דירקטוריון הבנק, בראשות יוסי בכר, שלא למכור את הבנק האמריקאי. עם זאת, הבנק ציין כי ימשיך לקדם מגעים למכירת החברה-הבת של דיסקונט ניו יורק - דיסקונט בנק לטין, הפעיל באורוגוואי, בעיקר בתחום הקמעונאי. הבנק מוערך בשווי של 75 מיליון דולר.

ל"גלובס" נודע כי עם המתעניינים בבנק הדרום אמריקאי נמנה בנק BBVA הספרדי. מדובר בבנק קמעונאי שהרחיב בשנים האחרונות את פעילותו הבינלאומית, ובמיוחד בדרום אמריקה, בין היתר גם באורוגוואי. בין הצדדים התקיימו מגעים בעניין. בדיסקונט סירבו להתייחס לנושא.

ההחלטה שלא למכור את דיסקונט ניו יורק אינה מפתיעה במיוחד. לפני כמה שבועות הודיעה קבוצת ברונפמן שראן כי היא יוצאת מגרעין השליטה בבנק. בעלי השליטה תמכו במכירת הבנק האמריקאי, וההערכות היו כי מרגע שיצאו מהבנק, פחת הסיכוי למכירת דיסקונט ניו יורק.

בוחנים חלופות

כאמור, כבר לפני יותר משנה החלו בדיסקונט - בניהולו של ראובן שפיגל, שצפוי לעזוב בעוד חודש את תפקידו - לבחון את האפשרות למכור את דיסקונט ניו יורק. הסיבה למכירה נעוצה ברצון לשפר את יחסי ההון של הבנק. גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי במסגרת תהליך המכירה קיבל דיסקונט הצעות לרכישת הבנק לפי שווי הקרוב להון העצמי של הבנק, קרי לפי שווי של כ-850 מיליון דולר.

עיקר ההצעות היו מקרנות השקעה זרות שבחנו רכישה של 20%-30% מהבנק, וביצוע אקזיט תוך כמה שנים באמצעות הנפקתו. הבנק קיים מגעים, בין היתר גם עם בנק הפועלים שהתעניין ברכישה מלאה של הבנק, ואולם החשדנות שהייתה בין הצדדים לאור היותם מתחרים ישירים בישראל ובארה"ב, הקשתה על קידום מהלך.

כמו כן, דיסקונט שכר את השירותים של שני בנקים להשקעות - מורגן סטנלי ובוטיק ההשקעות סנדלר אוניל, המתמחה בעסקאות בתחום הפיננסים. לפי הערכות, כל תהליך המכירה שכלל בין היתר הוצאות לעורכי דין ופתיחת חדר מידע עלה לבנק כ-5 מיליון שקל. מדובר בסכום סביר ביחס לאורכו של התהליך. הסיבה לכך היא שעיקר השכר לבנקי ההשקעות משולם רק במקרה של עסקה.

מכירת דיסקונט ניו יורק עלתה על הפרק בעקבות דרישות ההון הגבוהות שבהם צריך הבנק לעמוד. לפי כללי בנק ישראל, על דיסקונט להגיע עד סוף 2014 להלימות הון של 9%, ונכון לסוף ספטמבר עמד היחס על 8.7% במונחי באזל 3. כמו כן, בדיסקונט רוצים להשאיר מרחב תמרון, ולכן יעדיפו להגיע ליחס של כ-9.5% עד סוף השנה.

כעת, יצטרך דיסקונט לבחון חלופות נוספות לשיפור ההון, שכן לא ברור האם הרווחיות השוטפת של הבנק תספיק בכדי לעמוד בדרישות הרגולטוריות, במיוחד לאור העובדה שהשנה מעריכים בבנקים השונים כי הרווחיות צפויה להישחק. מכירת הבנק בדרום אמריקה תפחית את נכסי הסיכון של הבנק, מה שישפר את הלימות ההון שלו.

אפשרות נוספת שעומדת בפני הבנק לשיפור יחס ההון, היא ביצוע הנפקת מניות. אפשרות זו נהפכה פרקטית יותר מרגע שהבנק נהפך לבנק ללא גרעין שליטה. בעבר התנגדו בקבוצה לבצע הנפקת מניות שתדלל אותם, וכן סירבו להזרים הון; כעת, כשיצאו מהשליטה, נפתחת האפשרות הזו של גיוס הון בשוק ההון. עם זאת, ספק אם בדיסקונט ימהרו לבצע הנפקת מניות במצב הנוכחי שבו הבנק נסחר במכפיל הון נמוך של כ-0.5 בלבד.