נחרטים בתודעה

סדנת התחריט ואטלייה שמי בכברי מזמינים את העין לצלול בין הנוף לבין גן הפסלים והדפסי האמנים * ציור מולדת

בקיבוץ כברי שבצפון הארץ מתקיימת בועת אמנות שוקקת. בקיבוץ, שהיה ביתם של אמנים בעלי שיעור קומה כאורי ריזמן ויחיאל שמי, פועלים זה לצד זה "אטלייה שמי", מרכז גוטסמן לתחריט וגלריה שיתופית.

האטלייה צמח מהסטודיו האישי של האמן, חתן פרס ישראל, יחיאל שמי, שעבודותיו גדולות המידות מוכרות מרחבת תיאטרון ירושלים ועד פסל האנייה בעתלית. כעת מתקיימת במקום סדרת תערוכות מחווה לשמי, שהלך לעולמו לפני עשור. בתערוכה - "מתכתבים עם שמי", מוצגים מכתבים ועבודות של אמנים שונים וביניהם יוסף זריצקי, שרון פוליאקין, רפי לביא ואסף בן צבי, משה קופפרמן ואורי ריזמן, וכן המשורר אבות ישורון, המציגים פנים אחרות של עולמו של האמן, המוכר כפסל שעסק ויצר בחומרים קשים וכבדים. דרך קריאה ביומנים, במכתבים ובמחברות העבודה בכתב ידו, הוא נחשף כיוצר בעל רגישות אישית, חברתית ואנושית גבוהה.

לצד האטלייה - גן פסלים מרשים, שהמשכו בדרך פסלים המובילה לכיוון הגלריה שממוקמת במבנה חדר האוכל של הקיבוץ. "לאורך השנים הפכנו את הסטודיו הפרטי למקום מפגש בין אמנותו של שמי לאמנים אחרים, המקיימים קשרים מגוונים ודיאלוגים מסוגים שונים עם מורשתו. זהו מקום פעיל ודינמי, שמארח פעילויות רבות, הרצאות וסדנאות", אומרת יעל שמי, בתו של הפסל.

כיצד הריחוק מהמרכז משפיע על פעילותכם?

"זו שאלת מיליון הדולר. פריפריה היא מקום מרוחק, שדורש מאנשי המרכז לנסוע שעתיים. אנחנו מנסים לשלב כוחות ולשתף פעולה עם מרכזים שונים בסביבתנו. אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם כפר המחול בגעתון ועם אוסף קופפרמן והגלריה בקיבוץ לוחמי הגטאות, וכך מתקיימת מערכת רחבה יותר של פעילות אמנות ותרבות, שהופכת את האזור ליותר אטרקטיבי לשוחרי תרבות שבאים במיוחד".

פסל בדו-ממד

בסדנת התחריט מוצגת בימים אלה התערוכה "פסל יוצר תחריט" ובה מתקיים דיאלוג בין הדפס לרישום ולפיסול. זהו מוטיב מוכר וחוזר בעבודתם של פסלים רבים, בישראל ובעולם. הוא נובע מהצורך לבחון את שפת הדימוי ולעבד אותו באופן מורכב כשהוא עובר ממדיום למדיום.

ג'ספר ג'ונס אמר על כך כי החלפת המדיום יוצרת לאמן תחושה של חידוש רעננות, והתלהבות. סדנת ההדפס בכברי היא מקום מארח שאליו מגיעים אמנים לשהות כמה ימים (ולפעמים יותר) וליצור במקום המאפשר להם להיות מעורבים בכל שלבי היצירה. טכניקת התחריט דורשת עבודה פיזית של מגע וטיפול במתכת, צריבה, חריטה, שיוף, והדפסה תחת המכבש.

בתערוכה משתתפים פסלים ידועים, ביניהם דני קרוון, סיגלית לנדאו, עופר ללוש, צדוק בן דוד - שמגיע לכברי בכל פעם שהוא מבקר בארץ - מנשה קדישמן, מיכה אולמן ויחיאל שמי עצמו.

בנוסף, מציגה הגלריה בסדנה למכירה עבודות של אמנים רבים שעבדו במקום לאורך השנים, חלקם ביצירת "אלבומי דיסקונט" ויוזמות שונות וחלקם באופן עצמאי. בין האמנים הפוקדים את הסדנה בכברי באופן קבוע נמצאים יגאל עוזרי ואלכס קרמר, הילה לולו לין ועוד רבים וטובים.

www.cabriprints.com ateliershemi.wordpress.com