בועה באופקו? "פרוסט תמיד שם את הכסף איפה שהפה שלו"

נשיא פרולור שי נוביק הגיע לביומד כמעט במקרה ■ בראיון ל"גלובס" הוא מספר על שיטת הערכת השווי של אופקו, שרכשה את פרולור ומטלטלת את ת"א 25, על העבודה בוול סטריט בשנת 2000 ועל הסיבה שבגינה טבע פספסה את פרולור

לפני כמה שבועות, צץ השם המוכר, שי נוביק, בהקשר לא מוכר באתר המשקיעים Seeking Alpha. נוביק כתב מאמר שבו הציג חברה בורסאית חדשה בשם Glasses off. זו הייתה הפתעה עבור מי שמכיר את נוביק כנשיא והפנים מול שוק ההון של חברת פרולור, המפתחת תרופות בשחרור מושהה. פרולור, נזכיר, התמזגה באוגוסט לתוך חברת אופקו - ענקית ביומד רב-תחומית בראשות יו"ר טבע, פיליפ פרוסט, שנסחרת ב-NYSE ובתל אביב במדד ת"א 25, לפי שווי 3.3 מיליארד דולר, כשפרוסט קונה ממניותיה לעיתים קרובות מאז הקמתה ב-2007. מאז המיזוג, נוביק הוא גם איש הקשר העיקרי של השוק הישראלי מול אופקו .

נוביק מבטיח כי הוא נשאר באופקו כנשיא פרולור, ו-Glasses off זו פעילות צדדית. בחברה החדשה הוא משמש משקיע ויו"ר, וכן עוזר לפרסם אותה בעזרת קשריו בשוק ההון. נפגשנו איתו לשיחה על ה"בייבי" החדשה, וגם על הדרמות שפקדו את אופקו בחודשים האחרונים.

גלאסז אוף, כפי ששמה מרמז, עוסקת בתחום הסרת המשקפיים. היא עושה זאת לא באמצעות בניתוח, כי אם באמצעות ממשק מחשב לאימון הראייה. "השקעתי בחברה יחד עם שותפים ב-2007, כשהייתה פרטית", מספר נוביק, "ב-2013 לקחנו אותה לבורסה שמעבר לדפק, באמצעות מיזוג לשלד בורסאי. מבחינת שוק ההון, אנחנו מתכננים 'קופי פייסט' של מה שעשינו בפרולור, כלומר מיזוג הפוך ואז שדרוג לבורסה ראשית. גייסנו לחברה 3.2 מיליון דולר בגיוס ציבורי, ולהערכתי הנפקה של 5 מיליון דולר נוספים תספיק לנו כדי לעלות לבורסה הראשית". כיום החברה נסחרת לפי שווי של 110 מיליון דולר.

איך משחק בסמארטפון יכול לתקן את הראייה? נוביק מסביר כי הראייה מורכבת משני חלקים - קליטה של תמונה בעדשה של העין, ועיבודה בתוך המוח.

"כמו מצלמה ותוכנת עריכה", הוא אומר, "רק בשילוב ביניהם אנחנו רואים". כך, כשה"מצלמה" נפגעת, ניתן עדיין לשפר את הראייה על ידי שיפור יכולת העיבוד במוח.

האפליקציה, שכבר ניתנת להורדה מה-app store (ההתנסות חינמית, אך היא תעלה 60 דולר בעתיד), מציגה סדרה של אתגרי ראייה בצורה של משחק. היישום הראשון הוא עבור אנשים שמאבדים בהדרגה את היכולת לראות מקרוב, ומתחילים להרחיק מהעין את ספרי הקריאה או המחשבים, אך שיפור יכולת עיבוד המידע החזותי על ידי המוח יכולה להיות יעילה ביישומים רבים ושונים. "זה ישפר גם את מצבם של קצרי הרואי", אומר נוביק,

גם ילד שרואה 6/6 יכול לשפר את מהירות הקריאה שלו, וספורטאי יוכל לראות את הכדור מגיע מהר יותר". החברה עשתה ניסוי קליני כדי להוכיח את טענותיה לגבי שיפור הראייה. "כל המשתתפים לא יכלו לקרוא עיתון ללא משקפיים לפני השימוש, והצליחו אחרי כן", הוא אומר.

לדברי נוביק, הבעיה הזו תוקפת כ-85% מבני 40 ומעלה בדרגות שונות, ובאמצעות אימון של כ-12 דקות פעמיים בשבוע, ניתן לשפר את פענוח התמונה עד מצב של חוסר תלות במשקפיים אצל רוב המשתמשים. כדי לשמר את התוצאה דרושים אימוני המשך.

נראה שהבעיה העיקרית במוצר כזה היא לגרום למשתמשים להתמיד במשימה, הרי הוא לא משחק של כיף.

נוביק: "זה לא אנגרי בירדס או קנדי קראש. כיף ברמה כזו אינו אפשרי בטכנולוגיה שלנו, אבל זה כיף מספיק".

- אנשים יורידו אפליקציה ב-60 דולר בעולם שבו רובן חינמיות?

"זו אפליקציה רפואית, לא משחק, וכך גם נשווק אותה. אנחנו מצפים להגיע ל-150-200 דולר הכנסה שנתית מכל לקוח, ופוטנציאל השוק שלנו הוא 10 מיליון לקוחות בארה"ב. כלומר 150-200 מיליון דולר בשנה. בינתיים, המשחק ניתן להתנסות בחינם כיוון שהוא הראשון בקטגוריה של אפליקציות רפואיות, אך עוד מוקדם לדעת כמה מן המתנסים אכן שילמו עבורו כשההתנסות הסתיימה".

החברה מתכננת מהלך של היכרות עם משקיעים בתקופה הקרובה. "ננסה להכיר אותה למשקיעים מוסדיים שהשקיעו בפרולור והיו מרוצים", הוא אומר.

ימי וול סטריט העליזים

נוביק הגיע לתחום הביומד כמעט במקרה, דרך שוק ההון. אחרי לימודי מינהל עסקים באוניברסיטת קורנל בארה"ב בתחילת שנות ה-90, הוא השתלב, כמו הרבה בוגרים מהמחזור שלו, בוול סטריט. תחילה היה מנהל תפעול של חברת ייעוץ השקעות אמריקנית בשם RogersCasey, ומאוחר יותר מילא תפקיד דומה בחברת ההשקעות THCG, שהשקיעה בחברות סטארט-אפ והפסיקה את פעילותה בתחום זה זמן קצר אחרי שנוביק עזב.

בשנת 2000 נוביק חזר לארץ, למשרת מנכ"ל האתר הפיננסי AOnline שהקים קובי שמר - מבעלי קבוצת ארקפה ואנליסט. בשנתיים שבהן נוביק ניהל את החברה, היא ספגה את המיטב של משבר 2000-2001 בשוק הון, ולבסוף מוזגה לתוך קבוצת הארץ כשהיא שווה 2 מיליון דולר בלבד. לפרולור הגיע נוביק ב-2005, אז גם הוביל השקעה של כמה משקיעים קטנים שהוציאו אותה מחממת הטכניון. הוא התלהב מהעניין ונשאר עד היום.

- היית מנהל השקעות בוול סטריט באחת התקופות המטורפות והמטלטלות למקצוע הזה.

"אכן, ניהלתי בנק השקעות בניו יורק בימים מטורפים, ואני שמח מאוד שעברתי את זה. זו הייתה תקופה שוות ערך ל-17 שנים בשוק ההון. עשינו טעויות מטורפות, הפסדנו המון כסף, לצערי, אבל למדנו הרבה. כל הדור שלי בוול סטריט מסתכל היום על הדברים בצורה הרבה יותר צינית ומפוכחת. אנחנו יודעים ששווקים יכולים להתנהג בצורה מאוד לא הגיונית, ואין לדעת מתי תגיע הקריסה המוחלטת הבאה. צריך להיות הרבה יותר שמרנים בניהול המזומנים. צריך להתנהל עם תוכנית ב' ו-ג' ו-ד' ו-ה'. להיות מפוקח, גם כשכולם סביבך קופצים.

"בסופו של דבר כשהשוק רקוב, הדברים נמצאים על השולחן. כל אחד שקורא את הדוחות ולא חושש לשאול שאלות יכול לראות את זה. מי שרוצה להצטרף לחגיגה גם רואה את הדברים, אבל נאחז באיזה תירוץ. נניח במשבר הסאב פריים התירוץ היה 'אבל זה אג"ח AAA'".

- ומה עם אופקו? היא לא סוג של בועה, עם התירוץ 'אם פרוסט קונה מניות כל הזמן אז כנראה שהכול בסדר'?

"זו שאלה לגיטימית, אבל חשוב להבין שפיליפ פרוסט במשך כל השנים תמיד שם את הכסף שלו איפה שהפה שלו. הוא מעולם לא מכר מניה שהוא מאמין בה, ולהיפך - לא החזיק מבלי להאמין".

לאחרונה נפלה מניית אופקו בעקבות דוח של שורטיסטים, שניתחו אותה ואמרו ששוויה צריך להיות רבע ממה שהוא היום, או אפילו פחות מכך. הם לא היחידים שטוענים כי החברה מנופחת.

"לגבי כל חברה בשלב של פיתוח שנסחרת בבורסה אני יכול לתת שתי אנליזות לבקשתך - אחת שבה החברה שווה 25% ממה שהיא שווה בשוק, ושנייה שבה היא שווה פי 4. הכול תלוי במשקל שנותנים לסיכויי ההצלחה בניסוי, לטעמי השוק. בסופו של דבר, זו המילה של פרוסט מול מילה של מישהו אחר.

"עם פרולור נתקלתי בכך פעמים רבות. הייתי מגיע לקרנות גדולות שהיו אומרות לי 'אנחנו אוהבים את זה מאוד, אבל החברה כבר בשווי יתר'. הייתי עונה 'אז אילו מניות אתה מחזיק?', ומשכנע אותם שכולן בשווי יתר מטורף. בסוף זה הכול ביקוש והיצע, ולא משנה מה המניה שווה 'על אמת'. אפשר לעשות כסף גם על מניה ששווה 'באמת' פחות מהמחיר שהשקעת. בחברת פיתוח קשה מאוד למסתכל מהצד לדעת עד הסוף לאיפה הדברים הולכים, אבל הצוות של אופקו הוכיח הרבה פעמים את היכולת לייצר ערך למשקיעים".

- ומה בכל זאת לגבי התוכן של אופקו?

"ניתן להעריך לה שווי גבוה בהרבה מזה שלפיו היא נסחרת היום. למשל, עבור מוצר הוויטמין D שלנו (תרופה בשם ריאלדי, ג'ו'), בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר מחקרים שקושרים בין ויטמין D לבין מחלות שונות, אפילו סרטן. ייתכן שבעתיד נראה שוק ויטמין D גדול פי 20 מגודל השוק היום, וזה רק מוצר אחד".

- אבל כבר יש בשוק הרבה מוצרי ויטמין D.

"כיום המוצר מיועד לחולים מסוימים עם מחלת כליות, שאינם יכולים לצרוך את הוויטמין די הרגיל וחייבים מוצר כמו שלנו. מדובר בכ-4 מיליון איש. אם ניקח את השוק הזה, כבר השווי של אופקו מוצדק. נכון, אחד הוויכוחים הוא אם כל החולים הללו יקבלו את התרופה, ואם המחיר הקיים בשוק יישמר, אבל עד כמה באמת אפשר לטעות כאן? ומה עם שווקים נוספים למוצר הזה? ומוצרים אחרים? ניתן להציג באופן משכנע מדוע רק פרולור שווה 3 מיליארד דולר. אפשר גם להציג סיפור הפוך, שבו היא לא שווה שני שקל.

"אופקו היא סיפור פשוט יותר ממה שנראה - יש בה אוסף של נכסים שנבחרו בקפידה על ידי פרוסט. לא כל דבר יצליח, אבל מספיק שחלק מהדברים יצליחו. אולי המוצר שיעשה את ההצלחה של אופקו לא נמצא בכלל עדיין באופקו? אולי אחת הרכישות הבאות היא היהלום? יש לנו הצוות והכיסים העמוקים להגיע אליו".

- אז איך אמורים להעריך חברות כמו אופקו?

"תעשו פורטפוליו של חברות עם אנשים טובים שמחויבים למשקיעים, הן בשוויים שונים והן בשלבי סיכון שונים".

- אז כשיגיעו התוצאות של ריאלדי, מחיר המניה לא אמור להשתנות לטוב או לרע?

"ברור שעדיף שהיא תצליח, כי זו יכולה להיות תרופה גדולה וטובה, אבל זה סיכון שצריך לבחון אותו ביחס לכלל הפוטנציאל. כבר היה לאופקו מוצר בשלב III של הניסויים, שלא הצליח בניסוי. מניית אופקו נסחרה אז בארה"ב ב-2 דולר, נפלה אחרי הניסוי אבל התאוששה תוך שנה, ותראי איפה היא היום (8.16 דולר). חברות אחרות מתחסלות מסיפור כזה, אבל לא חברה עם כזו הנהלה. פרוסט הזרים עוד 50-100 מיליון דולר, רכש עוד מוצרים מלהיבים ובסוף גם המשקיעים הבינו".

- האנליזה האופטימית נתנה לפרולור שווי של 3 מיליארד דולר. איך טבע פספסה את החברה?

"צורת ההסתכלות שלה על נכסים שונה מהאופן שבו מסתכלים בחברות אחרות. הצגנו את הסיפור שלנו בטבע, והייתה שם רמת שמרנות מסוימת שמנעה מהם להבין אותו. לפעמים בעסקאות כאלה רואים את הפרטים של ההסכם, ולא רואים את האסטרטגיה. מצאנו בית אחר שהצליח לקבל החלטות בצורה גמישה בהרבה, והייתה יותר הסכמה בין הצדדים לגבי החזון והאסטרטגיה".

- כי זה אותו צד? הרי פרוסט היה גם המשקיע הגדול בפרולור באותו הזמן.

"לא. היו אנשים נוספים באופקו שהיה צריך לשכנע אותם, והצלחנו".

- הייתה שמועה שלפיה פרוסט ניסה להכניס את אופקו לטבע, וד"ר ג'רמי לוין, מנכ"ל החברה דאז, סירב וזה מה שהוביל לפיצוץ ביניהם.

"פרוסט אמר בעבר שהוא לא חושב שיש הלימה בין החברות, ולוין התווה לטבע אסטרטגיה שונה לגמרי ממה שמתאים לאופקו, אז השמועה הזו נראית לי קצת מוזרה".

- מה העתיד שלך בפרולור?

"אופקו מתנהלת כרשת של תת-חברות עצמאיות, כמעט כחברת החזקות. הגיוני לשמור את צוות הניהול הנוכחי, כך שינהל את פרולור באותה אגרסיביות כמו שנוהלה קודם. כרגע אנחנו ממשיכים כך".

לנוביק חשוב לציין כי אופקו ממשיכה לחפש השקעות בישראל, מהלך שיכול לתרום מאוד לתחום הביומד המקומי. "כרגע אין משהו שמתבשל", הוא אומר, "אבל אנחנו מסתכלים".

"בעבודה שלי הכי חשוב להיות גננת של יזמים"

נוביק לא הגיע לפרולור מתחום הביומד, או אפילו ממש מתחום היזמות. מה בכל זאת תפקידו העיקרי בכוח? "בקריירה שלי כל מה שאני עושה הוא להיות הגננת של היזמים", הוא צוחק, "מסביבי יש אנשים מוכשרים, חרוצים, חכמים, אבל לעיתים קרובות מאוד גם אמוציונליים ופגועי-אגו. צריך למנוע מהתנגשויות האגו לגרום לנזק לחברה, למוצר ולאנשים עצמם".

נוביק מוסיף ומספר כי, "לפעמים ביום הכי לחוץ, נכנסים אליי למשרד ומתחילים - אם אתה לא מפטר אותו, אני מתפטר; היא העליבה אותי! אני מתפטר! ובתוך הדרמה הזו אני חייב לוודא שהעסק כל הזמן זז קדימה.

"יש מנהלים שיאמרו - אני לא מתערב, שיפתרו את הבעיות בינם לבין עצמם. אולי זה מצליח להם. בעיניי הכי חשוב זה לוודא שכולם בסדר וכולם רוצים לעבוד. אם מישהו בפרולור לא היה מתפקד בשיאו, לא היינו מגיעים להישגים שהגענו אליהם. צריך כל הזמן 'לשמן' את היחסים. אני צריך 'לבזבז' זמן בלהקשיב לקיטורים, דווקא כדי שלא יתבזבזו עליהם אנרגיות וכוחות.

"אני לא חושב שאני מלבה את דרמה, אלא נותן תחושה לאנשים במעשים, ולא בדיבורים, שההנהלה מאחוריהם במאה אחוז", מוסיף נוביק, "זה לא בא על חשבון עצמאות העובדים, כי אני מנחה כל אחד אצלי בארגון להיות פותר בעיות. אם הם מתלבטים, הם צריכים להגיע אליי עם כמה פתרונות אפשריים שהם עיבדו עד הסוף, ולא עם בעיות שמחפשות פתרון. אני יכול לעזור להם לקבל את ההחלטה. גישה כזו היא שמפנה לי זמן להתמודד עם הבעיות של הנהלה בכירה".

מסלול הקריירה של שי נוביק

1992-1994 - תואר שני בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת קורנל

1994-1996 - מנהל תפעול בחברת ניהול ההשקעות RogersCasey בניו יורק

1996-2000 - מנהל תפעול בחברת ההשקעות THCG בניו יורק

2000-2002 - מנכ"ל חברת AOnline

2005-2013 - נשיא חברת פרולור

2013-היום - מנהל פעילות פרולור תחת חברת אופקו

אופקו
 אופקו