שלמה אליהו הכיר בהתארגנות עובדי מגדל ביטוח

עפ"י הערכות, אליהו קיבל את ההחלטה בלב כבד, אחרי שהבין כי אין לו ברירה אחרת לאור הנסיבות שנוצרו והאותנטיות בבחירה של עובדיו ■ עפ"י החוק, מגדל ואליהו מחויבים לנהל כעת מו"מ להסכם קיבוצי, בדומה להליך בכלל ביטוח

שלמה אליהו, היו"ר והבעלים של חברת הביטוח מגדל, הסכים היום (ה') להכיר לראשונה בהתאגדות של עובדי מגדל במסגרת ההסתדרות הכללית - כך נודע ל"גלובס".

המשמעות היא שעל-פי החוק, מגדל ואליהו מחויבים לנהל כעת משא-ומתן להסכם קיבוצי בחברה, בדומה להליך שהסתיים לאחרונה בכלל ביטוח. בכך תהפוך העבודה המאורגנת לנחלתן של שתי חברות הביטוח הגדולות בענף.

על-פי הערכות, אליהו קיבל את ההחלטה בלב כבד כ-3 חודשים לאחר שההסתדרות הכריזה על היותה ארגון יציג בחברה, וזאת לאחר שהבין, בין היתר לאור הייעוץ המשפטי שקיבל, כי הכרה בהתארגנות היא בלתי נמנעת בנסיבות שנוצרו.

אפילו עו"ד דפנה שמואלביץ', שמייצגת את ארגוני המעסיקים בעתירה לבג"ץ שהגישו נגד הפסיקה שאסרה על המעסיקים להתערב בהתאגדות עובדיהם, הצהירה אתמול (ד'), במהלך כנס ליחסי עבודה באילת, כי מוטב היה שאליהו יצטרף לבג"ץ במקום להמשיך בהליכים הקיימים.

שמואלביץ' הסבירה כי המבחן הטוב ביותר לזיהוי התארגנות אותנטית הוא עצם היכולת של העובדים להוציא לפועל שביתות, ובמבחן הזה עובדי מגדל עמדו בשבועיים האחרונים. "לשבות הרבה יותר קשה מלחתום על טופס", אמרה.

כמחצית מעובדי מגדל, נזכיר, חתמו על טופסי הצטרפות להסתדרות, אף שהחוק מסתפק בהתארגנות הכוללת מעל שליש מהעובדים. מגדל סירבה לבדוק ולספוק כמקובל את הטפסים, ודרשה לאמץ מודל שלא קיים בדין הישראלי: בחירות חשאיות בקרב העובדים בשאלה האם ברצונם להתאגד. בהמשך דרשה החברה מינוי בורר שיבחן האם העובדים אכן הצטרפו מרצונם החופשי.

לפחות עד אתמול, נראה היה כי מגדל לא מתכוונת להכיר בקרוב בהתארגנות. עוד בשעות הערב הגישה החברה ערעור על החלטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, שאסר עליה באופן גורף להעסיק עובדים זמניים במקומם של עובדים אחרים שנוקטים בעיצומים.

צעד זה הצטרף לערעור נוסף שהגישה מגדל ביום חמישי שעבר, כנגד החלטת בית הדין האזורי שקבע כי "מגדל ואליהו ביזו באופן מתמשך ובוטה צווים שאסרו עליה להתערב בהתאגדות עובדיה". ימים ספורים לאחר הגשת הערעור הודיעה החברה לבית הדין על בקשתו של עו"ד נחום פינברג לחדול מייצוגה המשפטי של מגדל לאלתר.

גם בהסתדרות שידרו בשעות הבוקר והצהריים עסקים כרגיל והמשיכו בהחרפת הצעדים הארגוניים במגדל. מעבר לעיצומים במספר מחלקות, העובדים הפגינו מול בתיהם של חברי הדירקטוריון. במקביל, הודיעו העובדים כי בכוונתם לערוך "קבלת-שבת" מול ביתו של אליהו במגדל גן העיר בתל-אביב.

הסכם מתקדם

בהנהלת מגדל ינסו כעת לשכפל פחות או יותר את ההסכם הקיבוצי שנחתם בכלל ביטוח, שנחשב אפילו על-ידי גורמים בהסתדרות כהסכם שמתחשב מאוד בצורכי הגמישות הניהולית של החברה.

בניגוד להסכם הקיבוצי שנחתם לאחרונה בפלאפון, ההסכם בכלל ביטוח מאפשרי פיטורי עובדים לאחר הליך של היוועצות, ולאחר שעובד צבר שני חוות-דעת שליליות מצד מנהליו, וזאת מבלי שמקרים של מחלוקת מחויבים לעבור להכרעת ועדה פריטטית (בה משתתפים שני הצדדים) ובמקרים מסוימים גם להכרעת בורר.

רוני רז, יו"ר ועד עובדי כלל, אמר על כך בכנס יחסי העבודה שהתקיים אתמול בהובלת נשיאות הארגונים הכלכליים וההסתדרות: "ההסכם שלנו מעניק קביעות בתוך שנה וחצי, אבל זו לא קביעות שבה העובד נשאר בעבודה גם אם הוא בגדר עציץ. אני לא צריך ועדה פריטטית, כי אני מאמין בשיתוף-פעולה מחד ובכח שלנו מנגד, ואני מאמין גם שעובד רע צריך ללכת הביתה".

במידה רבה, העיקרון הזה של רז, שמבטא מאפיינים רבים של "הוועדים החדשים", עשוי לשמש כזריקת הרגעה לאליהו ולראשי מגדל, שלא הסתירו את חששם מהמודל הקיבוצי.

ההסתדרות: מברכים

בהסתדרות קיבלו מעט בחשדנות את ההודעה של מגדל, שכן מקובל למסור הודעה על הכרה בהתארגנות ישירות לארגון העובדים. למרות זאת, בהסתדרות מיהרו לברך: "ההסתדרות מברכת על הודעתו של שלמה אליהו על ההכרה בוועד העובדים שהוקם בחברת מגדל", נמסר מהארגון.

עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, אמר הערב: "שלמה אליהו בחר בצעד הנכון. דרך ההידברות היא הדרך הטובה ביותר ליצירת חברה חזקה שבה העובדים הם שותפים מלאים להצלחתה".

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, הצטרף לדברי עיני ואמר: "זכות ההתארגנות מהווה את הנתיב לחברה שוויונית יותר. אחרי שהיינו עם עובדי מגדל במאבקם במשך 3 חודשים, אנו שמחים להיות לצדם גם ביום זה וגם ביום שייחתם ההסכם הקיבוצי בין הצדדים - הסכם אשר יבטיח את עתידם של העובדים".

"אותיות פטיט"

הנשיא לשעבר של בית הדין הארצי לעבודה, השופט בדימוס סטיב אדלר, התייחס היום לטיעונים שהשמיע שלמה אליהו במהלך התקופה האחרונה. כך, ביחס לטענתו כי טפסי ההצטרפות להסתדרות כוללים "אותיות פטיט", אמר אדלר: "אם הייתי צריך להתמודד עם טיעון כזה בבית הדין, היתי אומר שבאותה מידה צריך לפסול את כל פוליסות הביטוח שקיימות היום".

על ההצעה של אליהו לקיים בחירות בשאלת רצון העובדים להתאגד, אמר אדלר: "בשיטת הבחירות (שקיימת בארה"ב) אין באמת חופש בחירה אמיתי לעובדים". זאת, לדבריו, משום שהעובדים ערים להתנגדות המעסיק, שהבחירות מתקיימות בחצרו.

לראיה, אדלר הציג כי אף ש 44% מהעובדים בארה"ב מעוניינים להתאגד על-פי סקרים, שיעור העובדים המאורגנים ירד לכדי 11% בלבד. אדלר אמר את הדברים בכנס יחסי העבודה השנתי של נשיאות הארגונים העסקיים וההסתדרות.