היועמ"ש יקיים דיון חריג בכתב האישום נגד דפני ליף

וינשטיין ביקש לקבל עדכון על מצב הדברים בתיק, ודיון עם גורמי התביעה המשטרתית נקבע לשבוע הבא ■ עו"ד גבי לסקי, המייצגת את ליף: "היועץ המשפטי לממשלה מבין סוף-סוף כי מדובר בתיק ללא אחיזה במציאות"

תפנית במשפטה של פעילת המחאה החברתית דפני ליף: היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יקיים בשבוע הבא דיון חריג בכתב האישום המתנהל נגדה, בשיתוף גורמי התביעה המשטרתית המנהלים את הליכי המשפט. כך הודיע הערב (ה') דובר משרד המשפטים, עו"ד משה כהן, בעקבות פניות שונות שהגיעו ללשכת היועץ המשפטי לממשלה.

השבוע החל שלב ההוכחות במשפטה של ליף, המואשמת בהפרעה לשוטר ובהתפרעות אלימה, בעקבות השתתפותה בהפגנה בשדרות רוטשילד ביוני 2012.

אף שליף מואשמת שדחפה שוטר במהלך ההפגנה, ובשל כך נעצרה על ידי כוחות יס"מ ששהו במקום, לא מופיע סעיף אישום של תקיפת שוטר - שהיה מאלץ את התביעה המשטרתית להעביר את התיק לניהול הפרקליטות. כעת הודיע משרד המשפטים כי וינשטיין ביקש לקבל עדכון על מצב הדברים בתיק, ודיון עם גורמי התביעה המשטרתית נקבע לשבוע הבא. ביום שני אמורה להסתיים פרשת התביעה במשפטה של ליף, בפני השופט שמאי בקר בבית משפט השלום בתל אביב, ולהתחיל פרשת ההגנה - עם עדותה של ליף עצמה.

עו"ד גבי לסקי, המייצגת את ליף במשפט, מסרה ל"גלובס" כי "יותר משנה אחרי שהוגש כתב אישום כנגד דפני, היועץ המשפטי לממשלה מבין סוף סוף כי לא זו בלבד שהייתה זו טעות חמורה להגיש את כתב האישום נגדה ללא עילה וללא שום ביסוס בראיות, ותוך פגיעה ממשית בעקרון חופש הביטוי וההפגנה, אלא שכעת, כשהחלו להישמע הראיות בתיק, מתברר גם ליועץ המשפטי מה שהיה ידוע לנו זמן רב - שמדובר בתיק ללא אחיזה במציאות, שניהולו הציב עננה מעל עקרונות הצדק של מערכת אכיפת החוק. ההחלטה המתבקשת של היועץ לסיים את ההליכים נגד דפני ליף צריכה להשליך גם על יתר כתבי האישום שהוגשו נגד מפגיני המחאה החברתית".

על פי כתב האישום נגד ליף, ביום שישי 22 ביוני 2012 הגיעו לאזור שדרות רוטשילד מאות מפגינים שהציבו במקום אוהלים, וחלקם נשאו דברים באמצעות מגאפון, כשעוד קודם לכן נעשה פרסום ברשתות החברתיות שקרא להמון להגיע למקום ולחדש את מחאת האוהלים של קיץ 2011. המפגינים, נטען בכתב האישום, לא קיבלו רישיון להפגין ממשטרת ישראל וגם לא היתר מעיריית תל אביב להקים אוהלים בשטח ציבורי. למקום הגיעו פקחי עיריית תל אביב וכוחות משטרה על מנת לסייע לפקחים לאכוף את חוק העזר העירוני בפינוי האוהלים שהוקמו שלא כדין.

"מפגינים רבים החלו לתקוף את השוטרים ואת הפקחים, בכך שזרקו עליהם בקבוקים וחפצים שונים, התיזו מים, נתנו אגרופים לשוטרים שהיו קדימה, והתנגדו למעשיהם של השוטרים והפריעו לעיכובם ומעצרם של מפגינים אחרים שעברו על החוק. המפגינים הפרו את שלום הציבור באופן שיש בו כדי להטיל אימה על הציבור ובכך השתתפו בהתפרעות".

לגבי ליף עצמה, נטען בכתב האישום כי "ליף השתתפה בהתפרעות המתוארת, הובילה את המפגינים הזועמים ועודדה אותם במעשיהם נגד הפקחים והשוטרים. שוטרי יס"מ הבחינו בנאשמת כשהיא דוחפת שוטר, הודיעו לה שהיא עצורה והובילוה לניידת המשטרה. משהבחינו מפגינים אחרים שהנאשמת מובלת לניידת, החלו להשתולל, קפצו על השוטרים ואחד המפגינים אף תקף שוטר באגרופים לפניו. הנאשמת הצטרפה למפגינים, החלה להתנגד למעצרה בכך שהתיישבה על הרצפה באופן המקשה על השוטרים את הובלתה, בעוד חלק מהמפגינים התיישבו עליה וניסו למשוך אותה מהשוטרים בידיה בכוח, וזאת תוך מתן מכות לשוטרים ובכוונה למנוע את המעצר ולהכשיל את השוטרים במילוי תפקידם. לבסוף, הצליחו השוטרים להכניס את הנאשמת לניידת המשטרה". (ת"פ 10241/11/12)