פייסבוק חוגגת היום עשור: מהם 10 האתגרים המרכזיים שלה?

"גלובס" מציג את האתגרים שאיתם הרשת החברתית הגדולה בעולם חייבת להתמודד: הפרסום במובייל; נטישת הגולשים הצעירים; מנוע חיפוש טוב יותר; תחרות עם רשתות אחרות; ואיך מתקדמים לעבר המיליארד הבא

פרסום במובייל

הנפקת פייסבוק במאי 2012 הפכה לפיאסקו בין היתר בגלל הקושי של החברה לגלגל הכנסות בעולם המובייל. האנליסטים והמשקיעים ראו איך הגולשים עוברים למכשירים ניידים, אבל פייסבוק לא הצליחה למנף את הזרם הזה למנוע צמיחה. ברשת החברתית שינסו מותניים והצליחו די מהר להדביק את הפער. במארס 2013 השיקה החברה כלי פרסום למובייל והדוח הרבעוני האחרון הצביע על הצלחת המהלך - 53% מהכנסות פייסבוק מגיעות מהמובייל, כאשר הנתון הזה חצה לראשונה את רף מיליארד הדולר.

התחזית לעתיד די ברורה: פייסבוק הופכת לחברת מובייל לכל דבר ובתור מי שטענו כי שוויה מנופח ולא מבוסס, נראה שהיא כבר יישרה קו עם האנליסטים והמשקיעים. הפרסום במובייל ימשיך להיות הלפיד שיוביל את השבט אך פייסבוק תצטרך לדעת לנצל את הפלטפורמה הניידת לטובתה ולטובת המפרסמים שלה ולבדל את הפתרונות שהיא מציעה שם לעומת המחשב.

פרסום בווידיאו

אם את עולמות המובייל צלחה פייסבוק בכל מה שקשור לפתרונות פרסום, שוק הווידיאו האינטרנטי ממשיך לצמוח ולשגשג בלי לקחת את פייסבוק יותר מדי בחשבון. גוגל רושמת כבר הרים של מזומנים מהפרסום ביו-טיוב אך במקביל פייסבוק, שמשמשת כאחד מהמקורות המובילים באינטרנט לשיתוף ולצפייה בסרטוני הווידיאו, עדיין לא מייצרת אפילו סנט אחד מההייפ שצפוי לגלגל השנה 5.75 מיליארד דולר בארה"ב בלבד.

בפייסבוק כבר החלו בפיילוט בכיוון עם מספר מפרסמים נבחרים, אך הפורמט עדיין לא פוצח לחלוטין. פרסומות הווידיאו שפייסבוק מתכננת לשלב בניוז פיד של מיליארד פלוס המשתמשים שלה אמורות להיות מנוגנות באופן אוטומטי, דבר שאמנם עשוי למשוך בקלות את תשומת ליבם אך גם לעורר את זעמם על ההשתלטות העוינת מצד המפרסמים. בדומה למובייל, פייסבוק תצטרך למצוא את העמק השווה כדי לבנות היטב את מנוע ההכנסות החדש והעתידי של החברה, אף שהוא עדיין יהיה משני לזה של הפרסומות הרגילות.

הצעירים נוטשים

בחודשים האחרונים דובר רבות על כך שהצעירים הולכים ומאבדים את העניין בפייסבוק. זה התחיל מכמה סקרים ומחקרים, קיבל את הגושפנקה הרשמית מפייסבוק עצמה בשיחת המשקיעים סביב דוחות הרבעון השלישי אשתקד והמשיך בעוד ועוד מספרים וסקרים שמצביעים על מגמה די ברורה: פייסבוק כבר לא מספיק מגניבה. הצעירים, או לפחות חלקם, עוברים הלאה למחוזות כמו WhatsApp, Snapchat, אינסטגרם (שזה עוד איכשהו בגבולות פייסבוק) או לרשתות חברתיות אחרות.

האתגר הגדול של פייסבוק יהיה למצוא את הדרך חזרה לליבם של הצעירים. הבעיה היא שלא בטוח שהיא יודעת איך לעשות זאת. הרשת החברתית מהדקת יותר ויותר את קשריה עם המפרסמים ומנסה לייצר סביבה שתכניס לה יותר כסף - דבר שבאופן טבעי מבריח צעירים. האם פייסבוק תצליח להמשיך להיות קולית? ייתכן שהמפתח לכך טמון ברכישות של חברות קטנות ומגניבות ממנה.

פרסום באינסטגרם

לפני 22 חודשים הכניסה פייסבוק את היד לכיס ושילמה מיליארד דולר עבור אפליקציית שיתוף התמונות הפופולרית בעולם - אינסטגרם. גבות רבות הורמוסביב סכום העתק שהסכימה הרשת החברתית לשלם בעבור אפליקציה שהיא אמנם מאוד מצליחה בקרב המשתמשים וזוכה להרבה יחסי ציבור חינמיים בתקשורת, אך כזו שרחוקה מלהיות מוגדרת כהצלחה פיננסית.

ההשקעות באינסטגרם עד היום התבררו כבור ללא תחתית ורק לאחרונה השכילה פייסבוק לבחון מנועי פרסום באפליקציה. מארק צוקרברג ואנשיו יצטרכו לבחון אם ניתן להעתיק את מודל הפרסום מפייסבוק - משמע סיפורים ממומנים - אל תוך הפיד של אינסטגרם מבלי להבריח משתמשים (ע"ע צעירים) ולגלגל עוד כסף לתוך המכונה הפייסבוקית המשומנת.

אפליקציות מובייל

דוחות הרבעון של 2014 העלו ש-77% מהגולשים של פייסבוק מגיעים אליה דרך המובייל. בראייה קדימה, פייסבוק מנסה לבסס את מעמדה כחברת מובייל לכל דבר ולראייה הרצאת המפתח בכנס המובייל הגדול בעולם, שייערך החודש בברצלונה, תהיה של מארק צוקרברג בכבודו ובעצמו. אבל זה הרבה מעבר לזה. פייסבוק הופכת להיות חברה שפורסת את כנפיה על שלל אפליקציות מובייל: זה מתחיל מזו הבסיסית של פייסבוק, ממשיכה לאפליקציית מסנג'ר שמאפשרת לשוחח עם משתמשי פייסבוק ואנשי קשר, אינסטגרם שנרכשה ב-2012 ושתי האפליקציות של Onavo הישראלית שנרכשו אשתקד.

אתמול השיקה החברה את אפליקציית Paper לאייפון - סוג של עיתון חברתי שבעצם מעניק עיצוב מחדש לניוז פיד עם דגש על ויזואל במקום על טקסט, לצד אפשרות לצפייה בתכנים חדשים. מדובר בתוצר הראשון מבית Facebook Creative Labs, חטיבה בפייסבוק שכל מטרתה הוא לפתח ולייצר אפליקציות מובייל חדשות.

עוד ועוד אפליקציות אמנם עלולות להפחית את זמן הגלישה בפייסבוק עצמה, אך מייצרות עבור החברה תמנון רחב זרועות בעולם המכשירים הניידים, שיספק עוד ועוד מידע על שימושי הגולשים, כזה שיעבור לאחר כבוד אל המפרסמים.

לעבר המיליארד הבא

באוקטובר 2012 פייסבוק רשמה את אחד מציוני הדרך המשמעותיים ביותר בעשר שנות קיומה - מיליארד משתמשים. אחרי כל השבחים ושאר האמוציות סביב ההישג הבהחלט מרשים הזה, השאלה הגדולה הייתה מאיפה יגיע המיליארד הבא. בשבוע שעבר היא כבר ציינה שהגיעה ל-1.23 מיליארד משתמשים כך שהיא בהחלט ממשיכה לגדול אבל כדי לצמוח ממש היא תצטרך לפרוץ את גבולות המזרח הרחוק ואפריקה ולמצוא את הקהל העתידי שלה שם.

את הדרך לכך היא מנסה לעשות לא רק על-ידי גידול אורגני אלא גם על-ידי נוסחה פשוטה שגוגל הבינה כבר מזמן - איפה שאין אינטרנט, לא יהיה שימוש בפייסבוק. אז בעוד גוגל מציעה מערכות הפעלה בחינם ומפריחה בלונים כדי להרים אינטרנט, פייסבוק שמה גם היא את יהבה. דרך אחת הייתה הכנסת הרשת החברתית לטלפונים פשוטים דרך רכישת סטארט-אפ ישראלי (סנאפטו) ודרך אחרת ומהותית יותר הוא באמצעות internet.org - יוזמה משותפת שמטרתה לחבר שני שליש מאוכלוסיית העולם שעדיין לא מחוברת לאינטרנט. חברות ענק כמו סמסונג, נוקיה וקוואלקום משתפות פעולה והשאלה הגדולה היא איך תצליח פייסבוק כחברה להוביל מהלך רב מעלה שכזה. כשהפתרון האמיתי יבוא לידי ביטוי, פייסבוק כרשת חברתית בהחלט צפויה ליהנות ממנו.

רכישת חברות

בעשר שנות קיומה הספיקה פייסבוק לרכוש כ-40 חברות, רובן טכנולוגיות שהוטמעו בתוך פייסבוק ושלוחותיה השונות, כשבראשן עומדת אינסטגרם בסכום של מיליארד דולר לצד שלוש חברות ישראליות (ע"ע מרכז פיתוח). לצורך השוואה, גוגל - חברת האינטרנט הגדולה שנושפת בעורפה של פייסבוק - רכשה פי 2 חברות בעשר שנותיה הראשונות, בהן עסקאות ענק כמו יו-טיוב (1.65 מיליארד דולר) ודאבל קליק (3.1 מיליארד דולר).

אין ספק שפייסבוק תמשיך לרכוש עוד ועוד חברות טכנולוגיות ואחרות כדי למצב את מעמדה, את יכולותיה ולהביא לתוך המטה והרשת החברתית חדשנות וכוח אדם מיומן ומוכשר. האתגר מבחינתה, כמעט כמו כל חברה גדולה, הוא לדעת להטמיע את כל אלה בתוך המארג העדין שבנה שם מארק צוקרברג.

מנוע חיפוש טוב יותר

בסוף השבוע הופיעו דיווחים ראשוניים לפיהם פייסבוק החלה בניסוי כלים לשילוב מנוע החיפוש שלה Social Graph גם באפליקציית המובייל. על פניו זו הייתה אמורה להיות בשורה של ממש, אבל מנוע החיפוש הפייסבוקי כל כך מקרטע שספק אם מישהו ממיליארד פלוס המשתמשים ישמח מההודעה של החברה.

בכל הקשור לעולמות החיפוש - פייסבוק היא לא גוגל ואף רחוקה ממנה. מנוע החיפוש המובנה ברשת החברתית מפגר הרבה אחרי מה שהגולשים רוצים לחפש בו. הוא עובד לפי שמות מדויקים ולכן מתקשה לעיתים לחפש שמות משתמשים או עמודים מבוקשים ועובד רק על הקשרים ברורים כמו איזה מוזיקה החברים שלי אוהבים ולא מעבר לזה.

רשתות חברתיות מתחרות

טוויטר, לינקדאין, Snapchat ואפילו WhatsApp ודומותיה - נראה שפייסבוק אמנם מחזיקה בחוזקה בתואר "הרשת החברתית הפופולרית בעולם", אך לאט לאט המתחרות שלה תופסות קרקע יציבה יותר ויותר ומאיימות על ההגמוניה הצוקרברגית. אינסטגרם, שניסתה לעשות זאת, סיימה בתור חברה בת של פייסבוק וכמעט שראינו את סנאפצ'ט הופכת גם לכזאת אך בסוף היא סירבה להצעה של 3 מיליארד דולר.

פייסבוק תצטרך לשמור על הייחודיות שלה אך מנגד גם לא לחיות במגדל השן שלה ולפתוח עיניים על כל חדשנות שצצה מסביב. זה יכול להיגמר עם כמה מאות מיליוני דולרים ורכישה של הטכנולוגיה (ע"ע רכישות) וזה יכול גם להיגמר בדרך של אימוץ חדשנות לתוככי החברה. דוגמה לכך היה אפשר לראות בשנתיים האחרונות עת פייסבוק קיבלה השראה מטוויטר והשיקה את היכולת לעקוב אחר פרסומי משתמשים בדומה ל-Follow ולאחרונה הציגה את ה-Hashtag שלה, בדומה לזה שפיתחה הרשת החברתית המתחרה.

מרכז פיתוח בישראל

שלוש חברות רכשה פייסבוק בישראל אך דווקא האחרונה באוקטובר אשתקד - חברת Onavo - היא החשובה ביותר. לא בגלל הטכנולוגיה של החברה או האנשים שעומדים מאחוריה, אלא בשל העובדה שלראשונה בתולדותיה פייסבוק החליטה לפתוח מרכז מחקר ופיתוח מחוץ לארה"ב ולבסס אותו בישראל על בסיס אנשי אונבו. פייסבוק עדיין שומרת על חשאיות סביב מהלכיה המתוכננים בארץ, כמו גם אפשרות לפתוח כאן מרכז מכירות עבור המפרסמים הישראלים, אך אין ספק שהיא צריכה וצפויה להיות שחקן משמעותי בעולם ההיי-טק הישראלי. האתגר האמיתי שלה יהיה להשתלב בצורה נבונה וחכמה במארג המקומי שכולל מאות סטארט-אפים לצד מרכזי פיתוח בינלאומיים של חברות שכבר הפכו לחלק פעיל ומוכר בשוק הישראלי דוגמת גוגל ומיקרוסופט.

עשר עובדות על פייסבוק
 עשר עובדות על פייסבוק

העשור הראשון של הרשת החברתית
 העשור הראשון של הרשת החברתית