"אהבה מרגשת אותנו 4 שנים. ומה אז? מאהב לה, פילגש לו"

שלב ראשון: התאהבות סוערת - דופמין ■ שלב שני: אהבה ממוסדת - אנדורפין ■ שלב שלישי: הריגוש נגמר, המשבר מתחיל ■ מיוחד ל"ליידי גלובס"

האווירה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל-אביב, בין המדענים שהתרוצצו במעבדות עמוסות מבחנות עם חלוקים לבנים וכפפות לטקס, לא תאמה את השיחה הנינוחה על אהבה ורומנטיקה שניהלתי עם פרופ' צבי נאור. מי שביום חוקר הורמוני מין במוח, ובלילה חוקר את הכימיה של האהבה, עסוק בפירוק המיתוס שאהבה היא תוצר של הלב.

"יש 3 מוליכים עצביים שקשורים לאהבה במוח. בזמן ההתאהבות החומרים האלה יהיו ברמות גבוהות, ויגיעו לשלושת מרכזי האהבה במוח. תיאורטית, מי שנזריק לו את החומרים האלה למרכזי האהבה ירגיש מאוהב, גם אם לא יהיה לו אובייקט מול העיניים".

בעבר נעשו ניסיונות למדוד שינויים מוחיים אצל אנשים מאוהבים באמצעות מכשירי סריקה מוחית. לאחרונה פרסמו חוקרים מבית הספר לרפואה אלברט איינשטיין שבניו-יורק כי שלבים מוקדמים של אהבה רומנטית מאופיינים בשינויים מוחיים באזורים עשירי דופמין, ואילו אהבה בשלביה המתקדמים מאופיינת בפעילות באזורי מוח שמגיבים לעלייה במוטיבציה.

"אהבה היא כימיה, ומהבחינה הזאת היא כמו סמים. יש 'סם אהבה' שמי שנוטל אותו ירגיש שקל לו להתאהב - זו נגזרת של סם ה-LSD, שבדרך כלל נוטלים לתחושת אופוריה. כשאנחנו נוטלים סמים, אנחנו חווים תחושה חזקה של אושר, זה אומר שאושר זה כימיה. סמים יכולים לתת לנו תחושה של אופוריה, כושר ריכוז, ובכלל כל התנהגות שדורשת רגש מסוים, כמו פחד, כאב, אושר או צער - כל אלה מתווכים כימית למוח. אותו הדבר גם אהבה".

במילים אחרות, אהבה ממבט ראשון היא לא המצאה. מי שאחראי לה הם המוליכים העצביים, שגורמים להתרגשות ולאושר, לדפיקות הלב המואצות ולפמפומי זרימת הדם אל שריר הלב, לתחושת האופוריה וההיי, ממש כמו אחרי צריכת סמים.

"החדשות הטובות הן שזיהינו את החומרים שאחראים לאהבה במוח, והחדשות הרעות הן שאנחנו לא יכולים לשלוט בזה באופן מלאכותי, עדיין אי אפשר לייצר אהבה, אין אהבה סינתטית".

- איך מסבירים אהבה ממבט ראשון?

"יש מספר הסברים למשיכה שאנחנו מרגישים כלפי בן המין השני ואפשר לתמצת אותם בשלושה: בדמות האידיאלית, בריח ובטעם.

"קחי לדוגמה צעירה רווקה שעומדת במסיבה וקולטת בעיניה מישהו שמוצא חן בעיניה ונוצר ביניהם קליק - ההסבר לקליק הזה הוא ב'דמות האידיאלית' שנוצרת אצלנו בגילאים קטנים, והיא מורכבת מדמותו של אחד ההורים שלנו, בשילוב עם דמות נוספת שאסורה עלינו, למשל בן דוד שאנחנו מאוד אוהבים. את הדמות הזאת אנחנו מכניסים לזיכרון. במסיבה, אותה רווקה צעירה תשלוף את הזיכרון הזה, והאחד שיזכיר לה אותה ימצא חן בעיניה.

"השלב השני הוא הריח. לכל אדם יש חותמת ריח אינדיבידואלית. כדי להימשך למישהו, אנחנו מוכרחים לאהוב ולקבל את הריח שלו. אין הכוונה לריח מלאכותי שנוצר מבישום, אלא לריח הגוף, אותו ריח שבלוטות הגוף מפרישות וחוש הריח שלנו קולט.

"השלב השלישי הוא הטעם, והוא נמדד דרך העברת רוק מפה לפה באמצעות נשיקה. הנשיקה הראשונה היא דרך לאסוף מידע. ההסבר המדעי הוא שחמישה מתוך 12 העצבים הגולגולתיים מרוכזים באזור הפה. כשנוצר מגע באזור השפתיים הם מגורים, ובעזרתם אפשר להשיג מידע על בריאות הפרטנר ועל פוריותו.

"אין דבר רומנטי מהנשיקה הראשונה, זה רגע שננצור למשך כל חיינו, אבל מבחינה מדעית הנשיקה הראשונה זה ממש כמו בדיקת ד.נ.א שבה אנחנו בודקים את המטען הגנטי של הפרטנר שלנו לשם הולדה. לכאורה, אנחנו מבצעים פעולות רגילות, אבל למעשה בפעולות הפשוטות האלה המוח שלנו מבצע בדיקות מעבדה".

משבר 8 השנים

לדברי נאור, ישנם 3 גלים לזוגיות. "הגל הראשון הוא גל האהבה הסוערת. כשהחומרים במינון גבוה במוח אנחנו בהיי, יש תחושה של אופוריה ואושר, תשוקה ורומנטיקה. זאת התאהבות, והחומר השולט כאן הוא המוליך העצבי דופמין. האופוריה הזאת נמשכת כ-4 שנים, ואחריה המינונים של החומרים האחראים לאהבה יורדים, או במילים אחרות, המוח מתחיל להתרגל למינונים והאהבה דועכת. בשלב זה יש זוגות שחווים משבר, ואכן יש אחוז גבוה של גירושים אחרי 4 שנות זוגיות.

"אלה שמתגברים על המשבר עוברים לגל השני של האהבה - האהבה הממוסדת. זאת כבר לא האהבה הסוערת שחוו בעבר, זו אהבה עם ילדים ומשכנתא, אהבה מציאותית. החומר המופיע בשלב הזה הוא הורמון הנקרא אנדורפין. גם הוא פועל במרכזי האהבה במוח וגורם להרגשה של אהבה, אבל זאת כבר לא האהבה השורפת מהגל הראשון. גם השלב הזה אורך 4 שנים, ואחריו בא משבר 8 השנים, שמי ששורד אותו ככל הנראה כבר יישאר עם הבחירה שלו. ההתגברות על 8 השנים היא כמו תעודת ביטוח לעתיד.

"הגל השלישי הוא אהבה חסרת ריגוש. את הריגושים אפשר ליזום באופן מלאכותי באמצעות נסיעה לסוף שבוע במלון בוטיק או מתנות קטנות, למשל, אבל זהו ריגוש רגעי, והמוח יחזור למינונים הקבועים שלו מיד בתום הגירוי. החומר הכימי השולט בגל השלישי הוא האוקסיטוצין. גם הוא מגיע לאותם 3 מרכזי האהבה במוח, ומה שיש בין בני הזוג בשלב הזה הוא בעיקר חיבה ואינטרסים משותפים של פרנסת הבית וגידול הילדים".

- אז איך משחזרים את רמות הריגוש הראשוניות?

"פילגש או מאהב מעוררים ריגוש, וסידור כזה לא תמיד מזיק ליחסים הקבועים", מתפתל נאור בכיסאו. "להפך, סידור כזה לעתים אף יכול לתחזק אותם, מהסיבה הפשוטה שביצירת ריגוש מחודש כזה, המינונים של החומרים הכימיים במוח עולים".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר ברשת סטימצקי