ח"כ כץ תוקף את ההסתדרות: "תכריזו מלחמה, תתעוררו"

יו"ר ועדת העבודה של הכנסת: "משרד האוצר מנסה לסדוק את השירות הציבורי והוא מוכן לזרוק מיליונים לשם כך. צריך לכנס את הוועדים ולסגור חלקים מהמשק"

המאבק בתוכנית ויסקונסין, בגלגולה החדש ("מעגלי תעסוקה"), הגיע היום (ג') לשיא בוועדת העבודה של הכנסת, כאשר הפעם דווקא ההסתדרות ספגה ביקורת נוקבת מכיוון לא צפוי. "אתם טובים רק בדיבורים ובפרסומות עם צופית גרנט שאומרת 'נלך ביחד', או שאתם טובים גם בעשייה?", הטיח יו"ר הוועדה, חבר הכנסת חיים כץ (הליכוד ביתנו) בנציג הארגון שנכח בדיון. "משרד האוצר מנסה לסדוק את השירות הציבורי והוא מוכן לזרוק מיליונים לשם כך. צריך לכנס את הוועדים ולסגור חלקים מהמשק. תכריזו מלחמה, תתעוררו. מדוע ההסתדרות נוטשת את העובדים לבד במערכה? זהו רגע המבחן שלה", הוסיף כץ.

תוכנית "מעגלי תעסוקה" דווקא קיבלה את ברכתו העקרונית של ח"כ כץ בחודש יולי האחרון אחרי שנים שבהן הוביל את ההתנגדות לתוכנית, וזאת לאחר שמשרדי האוצר והכלכלה הבטיחו כי הפעם התוכנית תהיה כפופה לשירות התעסוקה, תתוקצב ותפוקח על ידו. בפועל, כץ נוכח כי התוכנית, שנועדה לשלב מובטלים שנתמכים על ידי קצבת הבטחת הכנסה בשוק העבודה ובכך לחסוך למדינה את תשלומי ההעברה, אינה שונה במהות מהתוכנית שהופעלה בשנים 2004-2010 במתכונת ניסיונית על ידי חברות פרטיות. גם הפעם התוכנית אמורה לפעול על ידי חברות פרטיות בהבדל עיקרי אחד: הפעילות תתקיים בתוך לשכות העבודה של שירות התעסוקה או בצמוד להן, וכי הכסף יתוקצב אמנם על ידי שירות התעסוקה אך הוא ייצבע לשם כך מראש.

הדיון בוועדת העבודה התקיים היום על רקע עיצומים שבהם פתחו בימים האחרונים עובדי שירות התעסוקה, וזאת לטענתם משום שראשי השירות החליטו להוציא לפועל את התוכנית למרות הבטחה קודמת שלפיה קודם ימוצה המו"מ עם העובדים. חברי הכנסת התגייסו היום לטובת העובדים וביקרו בחריפות את ראשי שירות התעסוקה - המנכ"ל בועז הירש והיו"ר שרגא ברוש. יו"ר ועדת המשנה לענייני תוכנית ויסקונסין, מיקי רוזנטל, תקף בין היתר את שר הכלכלה נפתלי בנט: "האיש שאמור להיכנס לעובי הקורה הוא שר הכלכלה נפתלי בנט, אבל העובדים בשבילו הם פנצ'ר כמו שהערבים עבורו הם רסיס בישבן. הוא לא עוסק בענייני משרדו, כי יש לו קרי ביום וקרי בלילה. יש סכסוכי עבודה רבים במשק, והשר לא נוקף אצבע".

מנכ"ל שירות התעסוקה בועז הירש אמר בדיון: "אני לא יודע למה העובדים שובתים. הם פוגעים באוכלוסיית דורשי העבודה. העובדים העבירו אלי מכתב בו הם מביעים התנגדות לבצע משימות שאינן קשורות לתכנית מעגלי תעסוקה. התכנית נכתבה על ידי עובדי השירות ובשיתוף פעולה מלא איתם. תכלית כל פעולותינו היא לחזק את השירות ואת העובדים".

יו"ר ועד העובדים, עופר לוי, מסר במהלך הדיון כי העובדים ישהו מחר (ד') ליום אחד את השביתה, ויחדשו אותה ביום ה' אם לא תירשם פריצת דרך במו"מ. המזכיר הארצי של הסתדרות עובדי המדינה, דורון קרני, אמר כי לדעתו הנהלת שירות התעסוקה מיתממת, וכי אם התוכנית תפעל במתכונת המוצעת הרי ששירות התעסוקה עלול להתייתר - ומכך חוששים בהסתדרות.