מכירות שופרסל ומגה צנחו בינואר ב-3.2%

מנתוני נילסן עולה כי רשתות השיווק שופרסל, מגה וקואופ ישראל נפגעו בינואר בכל התחומים: ירידה של 2.7% במכירות מזון, ירידה של 7.5% במכירות מוצרי טיפוח וירידה של 3.7% במכירות משקאות וטיפוח הבית

מה קורה ברשתות השיווק שופרסל, מגה וקואופ ישראל? מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מכירות מוצרי המזון והצריכה ב-3 הרשתות יחד צנחו בחודש ינואר ב-3.2%. בשל הגידול הטבעי באוכלוסייה, הנרשם מדי שנה, מדובר למעשה בירידה גדולה יותר במכירות. הירידה במכירות הכמותיות של 3 הרשתות הגיעה ל-3.7%.

הנתונים האלה גרועים גם בהשוואה למגמה הכללית שהתאפיינה בינואר בירידה כספית של 1% בשוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG), וזאת במקביל לירידה כמותית של 1.8%. הירידה הכללית במכירות המזון והמשקאות הייתה בשיעור של פחות מ-1%, ואילו הירידה במכירות מוצרי טיפוח בית והפרט עמדה על כ-1.9%.

חשוב לציין כי ה-FMCG אינו כולל את מכירות הבשר במעדנייה, ירקות, פירות ומוצרי נון-פוד רבים. לפיכך, לא מן הנמנע כי הירידה הייתה חדה יותר.

מכירות כלל השוק הסתכמו בינואר ב-3.09 מיליארד שקל, לעומת 3.12 מיליארד שקל בינואר אשתקד. מכירות השוק המאורגן (שופרסל, מגה וקואופ ישראל) היוו 40.5% מכלל המכירות.

3 הרשתות נפגעו בכל התחומים. בתחום המזון, שהיווה 76% מהמכירות, נרשמה ירידה של 2.7%. הפגיעה הקשה ביותר במכירות השוק המאורגן הייתה במוצרי טיפוח הפרט, שירדו כספית ב-7.5%. גם מכירות המשקאות וטיפוח הבית ספגו פגיעה כספית של 3.7%.

מי שצפה בכלי התקשורת בחודש האחרון, לא יכול היה להתעלם מהקמפיין האגרסיבי של רשת שופרסל. עדות לכך נמצאת גם בנתוני יפעת ולפיהם בינואר 2014, שופרסל כמעט הכפילה את הוצאות הפרסום שלה בהשוואה לינואר 2013. במחירי מחירון מדובר בהוצאה של 6.8 מיליון דולר, לעומת 3.7 מיליון דולר בינואר אשתקד. המחיר בפועל הוא בערך שליש, אם כי היחס נשמר.

רשת מגה שמרה בינואר על אותה רמת פרסום. ספקים בשוק מעריכים כי הירידה במכירות רשת מגה הייתה חדה יותר מהירידה שרשמה רשת שופרסל. רשת מגה מכרה חלק מסניפי הדיסקאונט בשנה החולפת, אולם ספקים אומרים כי גם פורמט "מגה בעיר" רשם בינואר היחלשות.

בהתייחס למכירות רשת שופרסל, אומר ספק בכיר בשוק ל"גלובס": "שופרסל באוויר כל הזמן, בפרסומות פראיות. מרגישים את הלחץ, אבל שופרסל צריכה לטפל בעצמה. השיטה של להוציא כסף מהספקים היא פתטית".

גורמים בשופרסל אומרים כי העלייה החדה בהוצאות הפרסום נבעה מצירוף של השקת פורמט "יש בשכונה", ההחלטה האסטרטגית לפרסם קמפיין למותג הפרטי והשקת שפה חדשה בשופרסל דיל. "הכול התנקז לסוף שנה ותחילת שנה. זה לא קשור לשום דבר. אני לא אגיד שינואר בעננים, אבל אני מבטיח לך שאנו דואגים לפעילות כמו שצריך", נאמר.

שינויים במכירות
 שינויים במכירות