המשבר בהדסה: הבנקים קיזזו הכנסות, ספקים עצרו אספקה

גורמים במערכת הבריאות: ספק רב אם הצעדים האלה מקריים, שכן במידה רבה הם משרתים לכאורה את הנהלת הדסה - טענה שנדחתה ע"לי ההנהלה

יום בלבד אחרי שכתבנו כאן על "התרגיל של אביגדור קפלן", מנכ"ל בית החולים הדסה, והקלף שהוא מחזיק ביד מול ארגוני העובדים והרופאים בדבר האפשרות שיבקש מבית המשפט הקפאת הליכים, דווח כי הנושים של בית החולים החלו לנקוט בצעדים משמעותיים, שעשויים לחייב את הדסה לפעול בערוצים משפטיים.

כך, בין היתר, נודע כי הבנקים החלו לעצור קווי אשראי ולקזז את הכנסות בית החולים שמגיעות מקופות החולים. במקביל, "הארץ" דיווח כי הנהלת הדסה עדכנה את משרד הבריאות על כך שספקים שונים בתחום המזון, הניקיון, השמירה ואפילו ציוד רפואי, הפסיקו את האספקה בשל הצטברות חובות כלפיהם.

גורמים במערכת הבריאות אמרו היום ל"גלובס" כי ספק רב אם הצעדים האלה מקריים, שכן במידה רבה הם משרתים, לכאורה, את הנהלת הדסה - טענה שנדחתה על ידי ההנהלה. לפי אותם גורמים, הצעדים האלה תורמים להנהלה שמבקשת ללחוץ מצד אחד על העובדים להסכים לשינויים בתנאי העסקתם, ומצד שני ללחוץ על המדינה להזרים מאות מיליוני שקלים לקופתה.

כך או אחרת, המסר שעבר היום לרופאים, לאחיות ולעובדי המנהל והמשק שפתחו כולם במאבק, הוא שאין לבית החולים דרך לשלם להם השלמת שכר, לאחר שמשכורת ינואר קוצצה ב-50%. נזכיר כי בית החולים נקלע לגירעון מצטבר של 1.3 מיליארד שקל, כאשר בכל שנה הוצאותיו גדולות ב-300 מיליון שקל ביחס להכנסותיו.

כפי שכתבנו אמש, בעת הקפאת הליכים מצטמצם מאוד מרחב התמרון של ארגוני העובדים. ההליך כולו מתנהל בבית משפט מחוזי ולא בבית הדין לעבודה, והנאמן שמתמנה על ידי ביהמ"ש הרבה פחות "לחיץ" ממעסיק שמוצא עצמו מול עיצומים ושביתות. הנאמן עדיין מחויב לקיים "היוועצות" עם ארגון העובדים, אבל הוא עושה זאת בלוח זמנים הרבה יותר צפוף וללא שימוש במנגנונים המופיעים בהסכמים הקיבוציים כמו "ועדה פריטטית", שבה אמורים נציגי הועד וההנהלה להסכים ביניהם על מספר המפוטרים וזהותם.

למעשה, הנאמן רשאי לבקש מבית המשפט לאשר את המתווה המוצע על ידו לרבות דרישה להפחתת שכר ופיטורים. בצורה הזו, יכולה הנהלת הדסה להכניס את ארגוני העובדים ל"סיר לחץ" תוך נטרול העוקץ של זכות השביתה שעומד לזכותם.

גורמים בהדסה טענו היום בשיחות עם "גלובס" כי הנהלת בית החולים לא ששה לבקש הקפאת הליכים, וכי הביקורת צריכה להתמקד בממשלת ישראל שנוקטת סחבת לכאורה במו"מ שמתנהל בין הצדדים לגיבוש תוכנית הבראה.