טוב ראש בקיר מקיר בראש

נקווה שיאיר לפיד באמת מחפש עימות, כי עד היום כולם ברחו מכך

אני לא זוכר מתי מנהיג פוליטי השמיע עמדות כמו אלה של יאיר לפיד בעניין השוויון בנטל. אפילו עד כדי פרישה מהממשלה! העמדה של "או סנקציות פליליות - או אין ממשלה" ראויה להצדעה, גם צבאית וגם אזרחית.

אבל ליתר ביטחון כדאי להמתין קצת לפני שקופצים לדום, ולו בגלל האמירה של לפיד כי "אני מאמין שנגיע להסכמות עם הבית היהודי". אני לא מאמין. אם למדתי משהו במהלך השנים זה שמדובר בציבור שלא יכולות להיות אתו הבנות בנושאים כאלה.

מה עם התמוססות?

בזמן שנמתין להבנה המיוחלת, "יימשכו המגעים", כל מיני קטני אמונה (חילוניים) ינצלו זאת כדי להסביר לציבור ובעיקר ללפיד, כי "לא צריך ללכת עם הראש בקיר". שמעתי כבר אומרים היום ש"לפיד מחפש עימות, וכך זה לא ילך".

כאן, בנקודה זו, תוכלו למצוא את הסיבה לכך שעמדת לפיד מועדת להתמוססות. כי לפיד ישמע נימוקים אלה מאנשים שיאמרו לו גם שבסך-הכול הם מסכימים אתו - אבל בלי "ללכת עם הראש בקיר". הם רוצים בניחותא. אפילו במפלגות המרכז-שמאל.

הבנה עם מי?

על-פי הניסיון, תושג הבנה, אבל לא עם החרדים והבית היהודי, אלא בין לפיד למתנגדיו. איך אני יודע? כי זה מה שקרה בדרך-כלל בעבר בכל פעם שהיה ניסיון להביא לשוויון בנטל או לכל שינוי מהותי בסטטוס קוו. בניחותא, הם אומרים. כי אם לא, אז נורא מה שיקרה כאן. גוועלד! כולם האמינו לתחזית הזאת, או רצו להאמין, כי זה יותר נוח מאשר להתעמת. וכך, בדיוק כך, נבנה במשך השנים הקיר שעכשיו מייעצים לא לשבור עליו את הראש.

מייעצים ללפיד להימנע מלהטיח את ראשו בקיר בעניין החרדים. אפשר להישמע לעצות האלה, והקיר ילך ויגדל, ילך ויתעצם, ובסופו של דבר הוא ייפול על הראש שלנו. אז די, מספיק! עדיף להטיח את הראש בקיר מאשר שהקיר ייפול על ראשינו. לפי דבריו, נראה שגם לפיד חושב כך. הספקות נובעות מה"אמונה" של לפיד שאנשי הבית היהודי ניתנים לשכנוע. ואם לא? יש עתיד יפרשו מהממשלה.

בריחה מעימות

כל זה הוא חזון שמועדו עדיין לא הגיע. אני בהחלט בעד לתת צ'אנס לדיבורים. גם כאלה שהם חסרי תוחלת. כי אולי, מי יודע... אבל במקביל צריך להתכונן לגוועלד. כל הזמן שואלים-מאיימים: "מה, תכניסו אלפי חרדים לבית הסוהר?". אני בכלל לא מבין את השאלה. למה לא? אם אלפי חילונים היו מפרים את חוק הגיוס, לא היו כולאים אותם?

יש הטוענים כי לפיד "מחפש עימות" בעניין השוויון. צריך לקוות שזה נכון. כי מה האלטרנטיבה? בריחה מעימות. זה מה שעשו אצלנו כל השנים. לכן, טוב עימות מבריחה ממנו, שרק מעצימה ומנציחה את הבעיה.