אושר: השירות הצבאי לגברים יקוצר בארבעה חודשים

הוועדה שמצביעה על חוק השוויון בנטל אישרה את הסעיף הקובע כי השירות הצבאי לגברים יקוצר מ-36 חודשי ל-32 ■ ח"כ מוטי יוגב: "זה סעיף שעוד יבכו עליו" ■ ראש חטיבת אגף כוח אדם בצה"ל: "קיצור השירות הוסכם כחלק ממכלול של הארכת שירות נשים"

ועדת השוויון בנטל בראשות ח"כ איילת שקד, שמצביעה על המתווה לחוק החדש, אישרה היום (ב') את קיצור השירות הצבאי לגברים מ-36 ל-32 חודשים.

הוועדה התכנסה כדי להמשיך לגבש הסכמות בין סיעות הקואליציה השונות, בניסיון לגבש הצעת חוק מוסכמת שתעבור בכנסת ותסדיר את נושא גיוס החרדים לצה"ל. הנושאים המרכזיים שעליהם עדיין ישנה מחלוקת הם בעיקרם סוגיות הסנקציות הפליליות, גיוס נשים וחובת הגיוס בהסדרים מיוחדים כמו אלו של ישיבות ההסדר.

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) אמר בתגובה על אישור קיצור שירות הבנים בצה"ל: "זה סעיף שעוד יבכו עליו. מדובר בהחלטה לא מקצועית ולא אחראית שתגרום למחסור חמור במהלך הלוחם והטכני של צה"ל. היא לא נבחנה כראוי לא בהיבטים כלכליים ולא בהיבטים ביטחוניים. חבל שב'יש עתיד' מעדיפים את ערך השיוויון מול ערך ביטחון מדינת ישראל. מי יגשר על הפער עכשיו? עובדים זרים?".

תא"ל גדי אגמון, ראש חטיבת כוח אדם בצה"ל, אמר על האישור כי "קיצור השירות הוסכם כחלק ממכלול של הארכת שירות נשים ובלי זה לא ניתן יהיה לקצר את השירות לגברים".

הדיון על הסעיף מעורר המחלוקת נדחה

הסעיף של חובת הגיוס, שטומן בתוכו את סוגיית הסנקציות הפליליות ומעורר את המחלוקת העיקרית, יעלה להצבעה רק בשבוע הבא במטרה לנסות ולגבש פשרה עד אז.

במפלגת הבית היהודי מדגישים כי האפשרות הזאת בעייתית ומנסים לקדם את התיקונים בחוק שירות הביטחון ללא עונשים מסוג זה, אלא רק עם סנקציות כלכליות, לדוגמה, הורדת זיכויים למיניהם כגון ביטול הנחה בארנונה לאלו שאינם מתגייסים.

מנגד, במפלגת יש עתיד כבר הבהירו שהם לא יכולים להסכים לכך. גורמים במפלגה הדגישו כי במקרה כזה לא תהיה חובת גיוס כי אלא "חוק טל 2", חוק שלא יביא לדבריהם לשינוי אליו יש עתיד התחייבה במסע הבחירות שלה. על פי המתווה המוצע כיום, תהיה תקופת ביניים של שלוש שנים במהלכם יעלה מספרם של האברכים המתגייסים.