מש' הביטחון שלל לאלביט מערכות ותע"א רישיונות יצוא לפולין

בצעד נדיר שלל מנכ"ל המשרד את הרישיונות על רקע חשד למתן שוחד לבכיר בממשל הפולני ■ "היה חשש לנזק אמיתי ליחסים בין ישראל לפולין"

מנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל, הורה לשלול את רישיונות היצוא של שתי החברות הביטחוניות הגדולות בישראל, אלביט מערכות והתעשייה האווירית, לפולין.

בעקבות ההחלטה הנדירה והחריגה, נאסר על החברות לפעול למכירה של מטוסים ללא טייס בשוק הפולני. ההחלטה התקבלה על רקע הסתבכות של שתי החברות בפרשת יצוא מל"טים לצבא הפולני, שבמסגרתה גם התפטר לפני כחודשיים סגן שר ההגנה של פולין, ולדימיר סקשיפצ'ק. האחרון נאלץ להתפטר מסיבות פנימיות, אך גם תחרות שיצאה משליטה בין החברות על מכירת מל"טים לצבא הפולני תרמה את שלה: אחד השיאים בתחרות הגיע כשבתעשייה האווירית תהו על העדפתו של סקשיפצ'ק להצטייד דווקא במל"טים מסוג הרמס 450 של אלביט מערכות.

לפי הטענה, סקשיפצ'ק פעל באופן לא תקין לקניית מל"טים אלו בהיקף של כ-50 מיליון דולר. התלונות של תע"א ותכתובות נוספות מצאו את דרכן לתקשורת הפולנית והסעירו את המדינה.

החברות לא יוכלו עתה לפעול לשיווק מל"טים ומערכות נלוות בפולין עד להודעה חדשה. זאת, בתקופה שבה צבא פולין מוביל תוכנית הצטיידות נרחבת, שהייתה יכולה להוות בסיס עסקי טוב לחברות הישראליות.

התעשייה האווירית ואלביט מערכות נחשבות ליריבות ותיקות בשוקי העולם, בעיקר בתחום המל"טים. אלא שבמקרה הפולני, התחרות יצאה משליטה לאחר שהתברר שסגן שר ההגנה סקשיפצ'ק העדיף את המל"טים של אלביט מערכות. ביטוי להעדפתו ניתן בפנייה שעשה לפני כשנה לראש סיב"ט במשרד הביטחון, שמעיה אביאלי, כשביקש ממנו להצטייד במערכות של אלביט במסגרת עסקה בין-ממשלתית.

הפנייה של סקשיפצ'ק לאביאלי נודעה לתעשייה האווירית, ומנהל השיווק והמכירות של החברה שיגר לסגן השר מכתב, ובו ביקש לברר האם המכרז האמור עדיין פתוח. נציג תע"א גם הלין על כך שהתעשייה האווירית לא עודכנה מראש על החלטת משרד ההגנה הפולני ועל אופן התנהלות ההליכים במסגרת המכרז. המכתב ותכתובות אחרות שהתקיימו בין סקשיפצ'ק לבין בכירים במשרד הביטחון בישראל דלפו לכלי תקשורת בפולין ועוררו סערה.

"תחרות פרועה"

בחודשים האחרונים הביעו בכירים במשרד הביטחון מורת רוח מאופן ההתנהלות השיווקית של החברות הביטחוניות הישראליות במסגרת מכרזים ברחבי העולם. גורמים ביטחוניים אמרו ל"גלובס", כי הסלמת התחרות בין שתי החברות, באופן שהובילה לשערורייה בפולין, לא הייתה יכולה לעבור בלי תגובה חריגה וקשה במיוחד מצד משרד הביטחון, שמפקח על פעילותן של החברות הישראליות.

"זה בעיקר סיפור עצוב", אמר ל"גלובס" גורם ביטחוני, "החברות השקיעו בפולין המון מאמץ שיורד עכשיו לטמיון. שתי חברות ישראליות נלחמות זו בזו, ועכשיו תבוא לפולין חברה אמריקאית שתיקח את העסקה, כמו שקרה במקומות אחרים בעולם".

לדברי גורמים ביטחוניים, היקף העסקה תוכנן להיות הרבה יותר גדול מ-50 מיליון דולר. "העסקה הראשונית הייתה אמורה להוות בסיס לעסקת המשך משמעותית יותר, במסגרת הצטיידות רצינית של חיל האוויר הפולני במל"טים. במשרד הביטחון החליטו שיש גבול לתחרות הפרועה שחברות ישראליות יכולות להרשות לעצמן לקיים", אמר הגורם, והפנה אצבע מאשימה כלפי התנהלות התעשייה האווירית. "גם לתחרות בין חברות מסחריות יש כללים: כל מכרז מסתיים בכך שיש חברה שמנצחת וחברה שמפסידה. התפקיד של המפסידה הוא לקבל את הכרעת הלקוח ולפנות את הזירה, אבל בתע"א לא הרפו. כך לא מפסידים".

גורמים במערכת הביטחון אמרו בשיחה עם "גלובס", כי השתלשלות הפרשה בפולין אילצה את ראשי המשרד לנקוט בצעד שנחשב קיצוני, חריג ונדיר, תוך מודעות לכך שיש בו כדי לפגוע בפעילות העסקית של החברות. עם זאת, הגורמים הבהירו כי המהלך החריג בא בניסיון למנוע הידרדרות ביחסים בין המדינות. "זאת תחרות פרועה שנמשכה עד לכדי חשש לנזק אמיתי ליחסים בין ישראל לפולין. לאחר שקיים התייעצויות רבות החליט מנכ"ל משרד הביטחון לממש את סמכותו ולבטל את רישיונות היצוא. תפקיד משרד הביטחון הוא לא רק לדאוג לאינטרסים הביטחוניים, אלא גם לאינטרסים של ישראל".

ממשרד הביטחון נמסר ל"גלובס", כי "משרד הביטחון אינו מתייחס לתכתובת פנימית בינו לבין ראשי התעשיות הביטחוניות".

דוברת אלביט מערכות אישרה את הידיעה, ומסרה כי "החברה פועלת על-פי החוק ועל-פי היתרי היצוא שניתנים לה בידי משרד הביטחון. החברה מכבדת את ההחלטה ופועלת על פיה".

מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה כי "תע"א מאשרת את הידיעה ומוסרת כי החברה מחויבת להחלטת משרד הביטחון בנושא זה".