אין הפתעות: רווחי כיל ב-2013 צנחו ב-37% ל-819 מ' ד'

תחלק דיבידנד חד-פעמי של כ-500 מ' ד' ■ השאיפה: מסחר בניו יורק עוד במחצית הראשונה השנה

חברת כיל שבשליטת החברה לישראל פרסמה היום את דוחותיה המקדימים לרבעון הרביעי של 2013 ולשנה כולה, שאינם כוללים את שכר בכירי החברה. מדובר ברבעון חלש נוסף לחברת הדשנים, אשר בשורה התחתונה רשמה ירידה של 43% ברווח הנקי, שהסתכם בכ-119 מיליון דולר. הרווח הנקי השנתי ירד ב-37% ל-819 מיליון דולר.

הרווח הושפע מהפרשות של 60 מיליון דולר לתוכנית פרישה מוקדמת בחברה הבת רותם אמפרט; של 25 מיליון דולר לשם פינוי פסולת תרכובת ברום; ושל 1 מיליון דולר בשל ירידת ערך נכסים במגזר מוצרים תעשייתיים וקיזוז השפעות מס.

דירקטוריון החברה אישר חלוקת דיבידנד חד-פעמי בהיקף של 500 מיליון דולר, שיחולק לקראת סוף חודש מארס הקרוב.

שנה לא קלה עברה על כיל, בראשות המנכ"ל סטפן בורגס, בייחוד על רקע הטלטלה בשוק האשלג, שהביאה לירידה של כמעט 25% במחיר לטונה אשלג, שהתייצב על 305 דולר.

המכירות ברבעון האחרון אמנם הצביעו על עלייה של 9% לכ-1.42 מיליארד דולר, אך לגבי השנה כולה מדובר בקיטון של כ-3% לכ-6.27 מיליארד דולר. הרווח התפעולי הסתכם בכ-218 מיליון דולר, ירידה של 7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. את השנה כולה סיימה כיל ברווח תפעולי של כ-1.2 מיליארד דולר, ירידה של כ-25% ביחס לשנה המקבילה.

"גם בראייה לעתיד לא צפוי שיפור ניכר בתוצאות החברה", כתב היום האנליסט ירון פרידמן מבנק הפועלים ללקוחות הבנק. הוא הוסיף כי "המגמות שנמשכות לתוך 2014 - ובראשן ההאטה בשוקי הדשנים ומעכבי הבעירה וההמתנה להמלצות ועידת ששינסקי 2, שעוסקת בתמלוגי המדינה מכרייה ומימוש של אוצרות טבע - מביאות אותנו להותיר המלצתנו למניה על תשואת שוק".

ל"גלובס" נודע, כי אתמול סיירו לראשונה חברי הוועדה, וביניהם פרופ' איתן ששינסקי עצמו, במפעלי החברה בים המלח ובמכרות אורן של החברה רותם אמפרט, כדי להתרשם מקרוב מפעילות החברה.

הפתעה לטובה במכירות האשלג

פרט לאתגר ששינסקי, תיאלץ כיל בשנה הקרובה לקבל לא מעט החלטות שישפיעו על פעילותה העסקית, ביניהם החלטת משרד הבריאות לגבי שדה בריר בנגב, שאמור להוות מקור לעתודות כריית הפוספטים של החברה בשנים הבאות. החברה מציינת בדוחותיה כי בחודש נובמבר ביקש המשרד, בראשות השרה יעל גרמן, את חוות הדעת של פרופ' ג'ונתן סאמט, וזו אמורה להינתן בקרוב.

נוסף על כך תיאלץ כיל למקד את פעילותיה העסקית, דבר אשר יביא ככל הנראה לסגירת אתרים ופרויקטים ברחבי העולם, שאינם עומדים בקנה אחד עם פעילות הליבה של החברה.

במקביל ממשיכה החברה בתהליך הרישום הדואלי של מנייתה בבורסת ניו יורק, והשאיפה היא לרשום את המניה למסחר עד סוף המחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

מבחינת מגזרי הפעילות של החברה, האשלג ממשיך להוביל את חלק הארי במכירות כיל, עם הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר (ירידה של כ-8% ביחס לשנה הקודמת), ופעילות המגזר הייתה אחראית לכ-62% מהרווח התפעולי של החברה.

בהקשר לכך מציין פרידמן, כי מבחינת האשלג חלה הפתעה לטובה בכמויות המכירה, שהסתכמו בכ-1.25 מיליון טונות ברבעון האחרון של 2013, לעומת 730 מיליון טונות ברבעון המקביל.

האם ניתן לגזור מכך אופטימיות זהירה לקראת הבאות ב-2014? מבחינתו של פרידמן, המחיר ממשיך להישחק. "במבט לעתיד אנו לא רואים שיפור משמעותי במחירי האשלג בטווח הקרוב, זאת בשל ירידת מחירים בסין וצפי לירידות גם בחוזים בהודו, שטרם נחתמו". עקב כך נראה כי כיל תמשיך גם בשנה הנוכחית להתמודד עם סביבה מאתגרת ועם תחרות גוברת בתחום האשלג.

כיל
 כיל